Szkolny Budżet Partycypacyjny, czyli jak możemy mieć wspólnie wpływ na rozwój naszej szkoły
Podejmowanie decyzji: "4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-06-14 14:26
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
To największe przedsięwzięcie, jakie udało nam się w tym roku szkolnym przeprowadzić. Cały pomysł narodził się podczas naszych spotkań. Mieliśmy to szczęście, że Rada Rodziców, już w zeszłym roku szkolnym, chciała przeznaczyć pieniążki na szkolny budżet partycypacyjny. W zeszłym roku jednak nie udało się tego pomysłu zrealizować. W tym roku z dużym zaangażowaniem za przeprowadzenie tego przedsięwzięcia zabraliśmy się my, tym bardziej, że suma, jaką zdecydowali się przekazać na ten cel Rodzice, to aż 10 tysięcy złotych.
Tak więc najpierw postanowiliśmy popracować nad regulaminem. W tej części ważne były negocjacje ze wszystkimi stronami – tzn. Rodzicami, nami i Dyrekcją szkoły. Tymi aspektami zajęła się nasza Pani opiekun – Pani Agnieszka. Udało się ustalić wszystkie punkty i przystąpiliśmy do realizacji, tzn. ogłoszenia tej inicjatywy. Pani Kinga Dworakowska – opiekunka młodszego samorządu przygotowała plakat promujący to przedsięwzięcie. Informacje zostały zamieszczone wszędzie w dostępnych miejscach – na szkolnej stronie internetowej, na Teamsach, wysłane do nauczycieli i rodziców poprzez Librusa. Dodatkowo Pani Agnieszka zorganizowała spotkanie wychowawców, podczas którego wszystkim nauczycielom przedstawione zostały założenia tego projektu. Dodatkowo nauczyciele pracowali też nad poznaniem sposobów i różnych inspiracji na projekty społeczne. Prezentacja z tego spotkania jest w załączniku.
Ostatecznie, te działania zaowocowały złożeniem aż 18 propozycji projektów.
Kolejnym krokiem w realizacji tego wyzwania, było spotkanie komisji weryfikującej złożone projekty. W komisji spotkało się 10 osób, w tym my. W skład komisji wchodzili także rodzice, nauczyciele oraz dyrektor. Ostatecznie do głosowania przeszło 6 projektów. Ich treść stanowią przygotowane przez nas plakaty promujące te inicjatywy. Plakaty zostały wyeksponowane w szkole przy sekretariacie i tam wszyscy uczniowie mogli się z nimi zapoznać. Często robili to całymi klasami, przychodząc w to miejsce ze swoimi wychowawcami.
Aktualnie jesteśmy na etapie prowadzenia głosowania. Niestety, terminy nieco się przesunęły i nie udało nam się przeprowadzić głosowania i realizacji w czasie, który założony był we wstępnym planie i regulaminie. Nauczanie hybrydowe i przejście do nauczania stacjonarnego sprawiło, że terminy się przesunęły. Niemniej ma to swoje dobre strony, ponieważ możemy stacjonarnie przeprowadzać głosowanie. Bardzo jesteśmy ciekawi, który projekt wygra.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Rodzice, Rada Rodziców, Dyrektor, Nauczyciele
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Trudne było to, ze realizowaliśmy to wyzwanie trochę stacjonarnie, a trochę zdalnie. Zaczynaliśmy zdalnie, później – w czasie zaplanowanych przez nas działań - rozpoczęło się nauczanie hybrydowe, później stacjonarnie. Ciężko było cokolwiek planować.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Bardzo się cieszymy, ze wpłynęło aż 18 projektów. Myślimy, że jest to początek pięknej inicjatywy, którą będziemy mogli robić co rok. Tym bardziej, że Rodzice deklarują, że w przyszły roku także wyasygnują na ten cel pieniążki.
Galeria zdjęć
Inne pliki związane z realizacją wyzwania
- prezentacja-ze-spotkania-nauczycieli-o-projektach-spolecznych_67a7.pptx
- sbp-prezentacja-dla-nauczycieli-sp82_73c6.pptx
- regulamin-sbp-sp82_777a.docx
- projekt-1_8384.pdf
- projekt-2_9064.pdf
- projekt-3_98ba.pdf
- projekt-4_a11b.pdf
- projekt-5_a9f7.pdf
- projekt-6_b143.pdf
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
14.06.2021 14:25
0
Myślę, że każdy zespół uczestniczący w programie, nawet jeśli realizuje wszystkie 5 wyzwań, to ma jedno główne, z którym najbardziej się utożsamia i które budzi w nim największe emocje. Z naszej rozmowy w trakcie spotkania, odniosłem wrażenie, że Waszym przypadku jest nim właśnie budżet partycypacyjny. To że jeszcze nie zdążyliście wyłonić zwycięzcy/zwycięzców, z mojej perspektywy nie jest aż tak istotne, bo dla mnie Wasz samorządu uczniowski już zwyciężył!
a) Przede wszystkim zdołaliście zagwarantować bardzo pokaźną sumę, a wśród finansujących jest wola, aby projekt był realizowany co roku!
b) Bardzo podoba mi się regulamin, tzn. nie ogranicza projektów np. tylko do tych o tematyce edukacyjnej, dorośli mają udział wspierający, ale głosują i zgłaszają propozycję uczniowie ( podmiotowość uczniów), w razie niezgodności jest możliwość poprawy wniosku ( ew zastanawiam się, czy 2 dni to nie za mało). Może w przyszłym roku, jeśli terminy nie będą tak napięte i forma nauczania, będzie bardziej przewidywalna, to można by zagwarantować trochę więcej czasu na ew korekty projektów?
c) Podobnie jak w przypadku wyzwania nr 1 potwierdziliście, że macie świadomość, iż informowanie jest bardzo ważnym elementem każdego projektu. (Grafiki informacyjne)
d) Poprosiliście o wsparcie nauczycieli wychowawców w promowaniu i przygotowywaniu wniosków. Myślę, że to szczególnie ważne w tak dużym projekcie zwłaszcza w pierwszej edycji budżetu, kiedy uczniowie jeszcze nie wiedzą jak to działa.
Myślę, że dzięki temu w pierwszej fazie zgłoszono aż 18 projektów. Myślę, że to bardzo dużo, nawet biorąc pod uwagę wielkość szkoły. Zważywszy, że każdy projekt musiał uzyskać przynajmniej 20 podpisów, to już na tym etapie prawdopodobnie zaangażowaliście setki uczniów!
Zastanawiający jest jedynie spory odsetek projektów, które nie zostały dopuszczone do głosowania. Nie napisaliście o tym szczegółowo, ale myślę, że jest to materiał do przemyśleń na przyszły rok. Co można zrobić, żeby było ich mniej? Na pewno jednak warto zwrócić szczególną uwagę na klarowną komunikację zarówno do wnioskodawców, jak i do społeczności szkolnej. Dlaczego dany projekt nie przeszedł dalej, które projekty się połączyły. Dzięki temu zwiększa się świadomość uczniów i w przyszłości mogą się podobnych błędów wystrzec. 18 propozycji to ogromny potencjał, a dobra komunikacja może pomóc go podtrzymać, a nawet rozwinąć! Jej brak, może skutkować zniechęceniem i mniejszym zaangażowaniem w kolejnych edycjach.
Podoba mi się bardzo, że przyjęte projekty prezentowane są w formie uniwersalnego szablonu, co wygląda niezwykle profesjonalnie i nie faworyzuje, żadnego projektu.
Jestem niezmiernie ciekawy, które z projektów wybierzecie – każdy jest moim zdaniem bardzo uczniowski i pokazuje Wasze potrzeby, a nie odpowiada głównie aspiracjom i wyobrażeniom dorosłych, co jest moim zdaniem ogromną wartością i wpłynie pozytywnie na Wasze poczucie podmiotowości – tzn. że Wasz głos również się liczy! Gratuluję inicjatywy, w której pokazaliście się jako samorząd słuchający i włączający, jestem przekonany, że ta inicjatywa pomoże Wam wynieść Wasza samorządność szkolną na jeszcze wyższy poziom.
Pozdrawiam,
Tomasz