Diagnoza potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole oraz plan na kolejny rok szkolny.

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 23.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W związku z późnym wprowadzeniem nauczania stacjonarnego dla wszystkich uczniów (31 maja) postanowiliśmy przeprowadzić diagnozę zainteresowań i potrzeb uczniów naszej szkoły w formie elektronicznej. Opracowaliśmy ankietę i udostępniliśmy ją młodzieży na kilka dni.

W ankiecie pytaliśmy o: wiek, zainteresowania, udział w zajęciach szkolnych pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz o potrzeby i pomysły uczniów na organizację czasu wolnego przez szkołę.

W dobrowolnej ankiecie udział wzięło 81 uczniów (po odejściu IV klas w naszej szkole pozostało około 340 uczniów), co stanowi około 25% całej uczniowskiej społeczności.

 

WNIOSKI Z ANKIETY:

Najliczniej w ankiecie udział wzięli uczniowie z klas I i II (poszkolne podstawowej). Wśród zainteresowań naszych uczniów najczęściej pojawiała się muzyka; tuż za nią filmy i seriale. W kategorii: inne ankietowani podawali: wizaż, manicure, rysowanie, działania przeciwpożarowe, grafika komputerowa, budowlanka, fotografia, sporty ekstremalne, szachy, książki, gotowanie, strzelectwo, języki obce czy wolontariat.

Aż 88% biorących udział w ankiecie nie uczestniczy z żadnych zajęciach pozalekcyjnych, organizowanych w szkole. Pozostali uczestniczą w zajęciach z: fotografii, siatkówki, pływania oraz przygotowujących do egzaminów.

62% ankietowanych nie uczestniczy w żadnych zajęciach pozalekcyjnych, w tym również w tych pozaszkolnych. Ci bardziej aktywni (38%) trenują różne sporty, uczą się języków obcych, grają w orkiestrze, jeżdżą konno, tańczą, udzielają się w harcerstwie, na zajęciach teatralnych lub w strzelectwie.

W ankiecie znalazły się również pytania dotyczące potrzeb i oczekiwań uczniów wobec szkoły, jeśli chodzi o organizację czasu wolnego i organizację wszelkich aktywności po lekcjach. Okazuje się, że nasi uczniowie chcieliby, by w szkole funkcjonowały: koło teatralne/aktorskie, kurs malarski, kurs języka francuskiego/hiszpańskiego, zajęcia z pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej, kurs kosmetyczny, klub filmowy oraz klub książki. Poniżej kilka cytatów:

- Uważam, że dobrym pomysłem byłoby organizowanie cotygodniowych zajęć pozalekcyjnych, których tematyka by się zmieniała np. Pierwszy tydzień to zajęcia skierowane dla młodzieży zainteresowanej serialami, drugi dla zainteresowanych grami itd.

- Zajęć dodatkowych, na których mogę poćwiczyć to co sprawiło mi trudność podczas lekcji oraz takich na których można odkrywać swoje talenty.

- Czegoś takiego, jak małe kółko sportowe, zajęcia sportowe, głównie skupione wokół gier drużynowych.

- Podchody lub inne gry polegające na rywalizacji.

- Więcej zajęć dla klas mundurowych (więcej samoobrony i zajęć strzeleckich).

- Nie oczekuję zajęć pozalekcyjnych, kończę lekcje późno i po lekcjach myślę tylko o powrocie do domu.

 

Kolejnym krokiem w tym działaniu jest wystosowanie listu do dyrekcji z wynikami ankiety i prośbą o uwzględnienie potrzeb uczniów w planowaniu aktywności w przyszłym roku szkolnym.

Ponadto chcemy poprosić o powrót do szkoły bez kartkówek i sprawdzianów, ponieważ część uczniów zaproponowała takie posunięcie.


LINKI ZWIĄZANE Z DZIAŁANIEM:

Link do wyników ankiety:

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=TBw-V3XSuE-YtmPzOLyh7GpD1F60F0FJiFXZuTW_QK5UNTIxQU1KSzZQTzZQTjdESVFISERQV0FDWS4u&AnalyzerToken=Eyev6AqXXfCU24icEnJj70khta4aaMmK

 

Link informujący o ankiecie:

https://zseslupca.eu/2021/05/10/ankieta-zainteresowania/

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację zadania zaangażowany był tylko nasz zespół.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Ponieważ zbliża się czerwiec, uczniowie zmęczeni są nauczaniem zdalnym i całym kończącym się rokiem szkolnym, trudno było nakłonić ich do wzięcia udziału w ankiecie.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Cieszymy się, że udało nam się zmobilizować i zebrać siły do przeprowadzenia tego działania. Było ono dodatkowym działaniem, ponieważ zrealizowaliśmy już obowiązkowe trzy działania.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
24.05.2021 08:00

Dzień dobry,

to niesamowite, że pracujecie do samego końca, nie odpuszczacie i wciąż Wasze działania oraz ich efekty cechuje prawdziwie wielkopolska rzetelność :-)

Z przyjemnością akceptuję Wasz raport z realizacji wyzwania z obszaru "Działania uczniów i uczennic". Dotyczy on przeprowadzenia diagnozy potrzeb i zainteresowań młodzieży w Waszej szkole oraz stworzenia na jej podstawie pewnych rekomendacji do szkolnego planu na kolejny rok szkolny.

Wasze sprawozdanie spełnia wszystkie projektowe kryteria: piszecie o tym, jaką metodę badania wybraliście i dlaczego, przedstawiacie okoliczności podjętych aktywności, prezentujecie wnioski z przeprowadzonej diagnozy oraz działania, które podjęliście po jej przeprowadzeniu. Dołączyliście do raportu linki do materiałów, które ilustrują Wasze dokonania i pokazują narzędzia, którymi się posłużyliście. Wykresy są czytelne, wnioski dotyczące proponowanych zajęć dodatkowych wynikają z danych.

Wykonaliście kawał dobrej roboty. Czy szkolni decydenci zdecydują się jej wyniki wziąć pod uwagę? Tego oczywiście nie wiemy. Miejmy nadzieję, że przynajmniej niektóre Wasze rekomendacje wejdą do szkolnej oferty.

Przy okazji powstał ciekawy obraz tego aspektu Waszej społeczności uczniowskiej. Wynika z niego, między innymi, że obecnie tylko w niewielkim stopniu szkoła odpowiada na potrzeby uczniów w obszarze rozwijania ich pasji i zainteresowań. W efekcie to, co wielu młodych ludzi motywuje do działania i daje im autentyczną przyjemność oraz radość zlokalizowane jest- póki co- poza szkolnymi murami.

Z pozdrowieniami

Janusz.