Czy wiemy jak i za co nas oceniają?

Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 19.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizację wyzwanie rozpoczęliśmy od podjęcia decyzji o formie przeprowadzenia badania, dobrania narzędzia badawczego, które pozwoliłoby nam uzyskać w najefektywniejszy sposób potrzebne informacje. W efekcie dyskusji zdecydowaliśmy, że badanie przeprowadzimy metodą sondażu – ankieta. Następnie przystąpiliśmy do stworzenia ankiety dla uczniów, do której link udostępniliśmy wychowawcom klas, w związku z aktualną sytuacją w szkołach,  poprzez platformę Microsoft Teams, na której pracujemy zdalnie. Nauczyciele podczas swoich lekcji udostępniali uczniom link do ankiety, przeznaczając kilka minut na początku zajęć na udzielenie przez nich odpowiedzi. W ten sposób w okresie około tygodnia uzyskaliśmy dane od większości uczniów uprawnionych do uczestnictwa w badaniu. Zadaniem ankietowanych było odpowiedzenie na kilka pytań, które miały na celu sprawdzenie jaką uczniowie posiadają wiedzę na temat wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Po uzyskaniu potrzebnych danych, przystąpiliśmy do analizy wyników badania. Dokładnie przyjrzeliśmy się udzielonym przez uczniów odpowiedziom, co pozwoliło nam na sformułowanie wniosków płynących z przeprowadzonego badania. Na podstawie wyciągniętych z badania wniosków, opracowaliśmy rekomendacje oraz propozycje konkretnych działań, które chcielibyśmy wprowadzić w życie naszej szkoły. W badaniu wzięło udział 159 uczniów klas IV – VIII, co stanowi 81% grupy badawczej. Wnioski  i rekomendacje oraz propozycje konkretnych działań zostały przedstawione Radzie Pedagogicznej 14.05.2021 na spotkaniu zespołów samokształceniowych przez naszego opiekuna. Niestety nie mogliśmy przedstawić naszych wyników badań na Radzie Pedagogicznej, gdyż odbędzie się ona dopiero w połowie czerwca. Nauczyciele postanowili, że od przyszłego roku szkolnego wprowadzą ocenianie kształtujące, którego do tej pory u nas nie było, przynajmniej raz  w tygodniu ( na zajęciach z większą liczbą godzin ) nauczyciele będą wykorzystywali quizy, krzyżówki, wykreślani, scenki dramowe oraz raz  w miesiącu zorganizują konkurs przedmiotowy np.: Twoja twarz brzmi znajomo – zdjęcie ucznia przebranego za postać z omawianych lektur. Pierwszy tydzień nauki stacjonarnej bez ocen, sprawdzianów, kartkówek i odpytywania. Kładziemy nacisk na integrację zespołu klasowego. Wnioski i rekomendacje oraz propozycje konkretnych działań zostaną także umieszczone na platformie Microsoft Teams na grupie Samorząd Uczniowski, aby mogli zapoznać się z nimi uczniowie.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz członków zespołu projektowego, w realizację wyzwania zaangażowani zostali wszyscy uczniowie klas 4-8 w naszej szkole. Kluczową rolę odegrali także wychowawcy klas, którzy przekazywali swoim uczniom link do kwestionariusza ankiety. Pełna realizacja wyzwania nie byłaby możliwa, gdyby nie zgoda Pana Dyrektora na przedstawienie wniosków płynących z przeprowadzonego badania oraz sformułowanych przez nas rekomendacji i propozycji działań, wszystkim nauczycielom naszej szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Uważamy, że podczas realizacji wyzwania nie napotkaliśmy problemów. Cała akcja przebiegła sprawnie, od stworzenia ankiety do opracowania jej wyników.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Uważamy, że dużym sukcesem związanym z realizacją tego wyzwania jest uświadomienie uczniom jak i za co są oceniani. Za sukces uważamy także przeprowadzenie całego badania, w tak specyficznym okresie, jakim jest nauka zdalna.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
24.05.2021 11:05

Drodzy Uczniowie,

Dziękuję za relację i przeprowadzoną inicjatywę.

Bardzo zainteresowały mnie wyniki badania. Mam wrażenie, że w Waszej szkole uczniowie w zdecydowanej większości rozumieją system oceniania. Zazwyczaj na podstawie takiej sondy próbuje się podjąć działania, aby to rozumienie dodatkowo poprawić. Wydaje mi się, że w Waszej sytuacji mogłoby być to trudne, bo poziom i tak jest wysoki. Dlatego cieszy mnie bardzo, że naturalnie poszliście w nieco innym kierunku tj. wprowadzenia elementów oceniania kształtującego i zwiększenia różnorodności jeśli chodzi o formy weryfikacji wiedzy i monitorowania osiągnięć. Mam wrażenie, że przyjęte rekomendacje mają charakter bardzo uczniowski, tzn. że nie są po prostu pomysłami dorosłych, jak poprawić funkcjonowanie szkoły, ale są odpowiedzią na realne potrzeby młodzieży i to jest dla mnie ogromy walor tego wyzwania. Mam nadzieję, że dzięki temu uczniowie będą mogli poczuć się w szkole bardziej podmiotowo i że ich głos może być wysłuchany nawet w tak ważnych kwestiach jak sposób nauczania i ocenianie.

Od strony technicznej wyzwanie przeprowadzone bezbłędnie tzn:

1) Świadomie wybraliście narzędzie badania
2) Poprosiliście o pomoc nauczycieli w udostępnieniu badania na lekcji – myślę, że dzięki temu mogliście dotrzeć do wszystkich uczniów. Każdy kto chciał mógł wziąć w nim udział, bo zbieranie wyników nie trwało jeden dzień, ale cały tydzień
3) Opracowanie wyników i stworzenie rekomendacji. Przygotowaliście bardzo klarowne wykresy graficzne i ich opisy w raporcie – profeska!
4) Przedstawienie nauczycielom. Nie dało się na Radzie pedagogicznej, zrobiliście na forum zespołów samokształceniowych – brawo za elastyczność
5) Wypracowanie wspólnych rekomendacji – cieszę się bardzo, że udało Wam się podjąć konkretne ustalenia w tym np. 1 raz w miesiącu konkurs przedmiotowy. Gratuluję
6) Na koniec cieszę się, że poinformowaliście społeczność szkolną o owocach Waszej pracy. Pamiętajcie o tym przy każdej inicjatywie. Mówicie, piszcie, ogłaszajcie – żeby uczniowie wiedzieli, że samorząd działa!

Dziękuję bardzo za współpracę w tegorocznej edycji Szkoły Demokracji. Życzę Wam dużo dobrego w dalszym rozwoju Waszej samorządności uczniowskiej i rozwoju osobistym, a na koniec roku szkolnego dużo spokoju i dobrego odpoczynku w wakacje.

Pozdrawiam,
Tomasz