Przestrzeń szkolna

  • WYBITNA RELACJA

Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."

Dodano: 17.05.2021

2

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Korzystając z wcześniejszego doświadczenia postanowiliśmy wyznaczyć z naszego projektowego grona kolejne dwie osoby, które chciałyby być koordynatorami tego wyzwania i miały czuwać nad właściwą realizacją poszczególnych etapów.

Najpierw omówiliśmy cel naszego działania. Chcieliśmy aby wszyscy uczniowie w szkole mogli mieć wpływ na decyzje, co do wyglądu naszej szkoły. Ustaliliśmy, że tak samo ważne dla nas są dwie sprawy: proces podejmowania decyzji oraz realizacja określonych przez uczniów zadań. Przedstawiliśmy Radzie SU na czym będzie polegało kolejne wyzwanie oraz jaki będzie jego cel. Wszyscy byli bardzo zaskoczeni, że mogą się wypowiedzieć na temat tego, co chcieliby aby w szkole było lub co wymaga zmiany. Ustaliliśmy, że co tydzień będziemy informować Radę z przebiegu realizacji wyzwania.

Miłosz i Julia jako koordynatorzy zajęli się przygotowaniem ankiety, która została przeprowadzona na Teams. Opiekun SU przeprowadził krótkie szkolenie z tworzenia tego typu narzędzi w aplikacji Forms MS. Następnie wysłaliśmy link do ankiety złożonej z trzech pytań, przedstawicielom samorządów klasowych, a oni dalej mieli je rozesłać do kolegów i koleżanek z klas. Dodatkowo poinformowaliśmy wychowawców i dyrekcję o naszym działaniu. Przyjęte zostało z aprobatą. Poprosiliśmy wychowawców klas 1-3 o wyjaśnienie młodszym uczniom w jaki sposób wziąć udział w badaniu. Na wyniki czekaliśmy około 2 tygodni. W międzyczasie trzeba było przypomnieć uczniom i trochę ich zachęcić do udziału. Następnie koordynatorzy opracowali wyniki i przedstawili je na zebraniu Rady SU, a w dalszej kolejności także dyrekcji szkoły. W spotkaniu z dyrektorem uczestniczył cały Zarząd SU. Po uzyskaniu wstępnej zgody na realizację części pomysłów (potrzeb), przeprowadzono wizję lokalną na boisku gdzie miały by stanąć stoliki na świeżym powietrzu (propozycja ta uzyskała jedno z największych wskazań). Ostatecznie dyrektor zaakceptował wskazane przez nas miejsce. Termin wykonania jednak nie został ustalony ze względu na planowany w tym roku remont boiska oraz trybun. Zgodziliśmy się aby wykonano najpierw tą większą inwestycję, a dopiero później naszą.

Z wynikami rozmów z dyrektorem zapoznaliśmy na zebraniu Radę SU. Sporządziliśmy też listę zmian w przestrzeni szkolnej, na którą dostaliśmy zgodę. Niestety nie określono tu żadnego terminu wykonania. Utrzymująca się pandemia stawia pod znakiem zapytania każdy z proponowanych terminów.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizacje zaangażowani byli:

przewodniczący klas – rozesłanie ankiet do uczniów;

wychowawcy klas 1-3 – rozesłanie ankiet wśród swoich uczniów oraz wyjaśnienie na czym ona polegała,

dyrekcja szkoły – podejmowanie decyzji, co do możliwości realizacji pomysłów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym elementem okazało się podejmowanie decyzji, które z propozycji uczniowskich są możliwe do realizacji w warunkach naszej szkoły. Okazało się, że mimo dobrych pomysłów czasem nie można czegoś zrobić, bo decydują o tym czynniki od nas niezależne, jak na przykład umiejscowienie w szkole rur z bieżącą wodą (chcieliśmy aby zamontowano poidełka), albo zbyt mało pomieszczeń w szkole aby móc wydzielić chociaż kąt dla sali gier planszowych.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sukcesem było uzyskanie zgody w tak wielu kwestiach. Byliśmy zaskoczeni, że nasze pomysły podobają się dyrekcji. Cieszy nas też, że w ankiecie wzięło udział 164 uczniów. Jak na pierwsze tego typu badanie uważamy to za bardzo dobry wynik.  

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=O6W2Q9oIgUqOOeuBDaMqi4GxqxnVPKBDvnQ-6s_sWApUMVEyUUY3ODNGSEswTlZUOVdXMVFJWUEwTS4u

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
27.05.2021 11:34

Drodzy uczniowie,

Przepraszam, że kazałem Wam tyle czekać na mój komentarz do relacji. Jestem zauroczonym tym co zrobiliście i w jaki sposób działaliście.

Zacznę od fragmentu, który zrobił na mnie największe wrażenie tzn. od postawienia sobie celów: umożliwić uczniom podjęcie decyzji i podział obowiązków. W każdym podręczniku nt pracy projektowej, materiałach motywacyjnych itp. można znaleźć, że jedną z najważniejszych czynności jest określenie celu i odpowiedź na pytanie dlaczego coś robimy? Mylę, że jeśli będziecie w ten sposób podchodzić do wszystkich Waszych działań to przekonacie się, że jest to niezwykle pomocna i skuteczna zasada.

Mam przekonanie, że właśnie dzięki temu pierwotnemu założeniu, Wasza inicjatywa zakończyła się sukcesem. Nie zrealizowaliście wyzwania w 100% z proponowanym przez nas schematem, ale zdecydowaliście się na alternatywną ścieżkę decydowania. Osobiście nazywam ją hybrydową (ostatnio bardzo modne słowo), a to dlatego, że łączy w obie elementy diagnozowania (otwarta ankieta nt pomysłów i potrzeb) z decydowaniem ( priorytet najczęściej pojawiających się wskazań). Jak widać przyjęta przez Was metoda pozwoliła osiągnąć założone na początku cele, w dodatku miła indywidualny charakter, co w świetle samodecydowania jest wartością samą w sobie.

Wasza relacja obfituje w wiele innych pozytywów, o których chciałbym jeszcze przynajmniej w kilku punktach napisać:
a) Wybór koordynatorów wyzwania – bardzo pochwalam podział obowiązków wewnątrz grupy projektowej
b) Faza konsultacji z Radą SU – najlepszym dowodem na celowość działania jest efekt w postaci zaskoczenia uczniów, że mogą się wypowiedzieć na temat tego, co chcieliby aby w szkole było lub co wymaga zmiany… życzę wszystkim szkołom takich efektów działalności samorządowej!
c) Komunikacja – Staramy się podkreślać, że dobra komunikacja jest podstawą skutecznych działań samorządowych. Sposób w jaki informowaliście społeczność uczniowską o Waszych działaniach, może stanowić inspirację i wzór dla innych samorządów. Daliście uczniom dużo czasu (aż 2 tygodnie) na udział w ankiecie, wykorzystaliście różne kanały do promowania inicjatywy, a także przypominaliście o możliwości udziału już w trakcie zbierania wyników.
d) Włączanie – Zawsze doceniam zespoły, które starają się nie ograniczać inicjatyw samorządowych jedynie do klas 4-8. To że pozwoliliście klasom 1-3 również się wypowiedzieć (pamiętając o dodatkowym wyjaśnieniu o co chodzi w inicjatywie), ma moim zdaniem olbrzymią wartość i dodatkowo umacnia samorządność w Waszej szkole

Cieszy mnie bardzo Wasze zaskoczenie przychylnym stanowiskiem dyrekcji w tak wielu sprawach dla Was istotnych. Nierzadko jesteśmy niewolnikami naszych przekonań odnośnie tego co pomyślą inni, uwielbiam kiedy okazuje się, że zazwyczaj się mylimy, a nasze założenia były nad wyraz pesymistyczne i krytyczne.

Do akceptacji wyzwania nie potrzebujecie fizycznej realizacji Waszych zamierzeń. Niemniej jednak życzę, aby Wasze pomysły mogły jak najszybciej się zmaterializować, ponieważ fakt ten dodatkowo wzmacnia poczucie sprawczości. Widziałem bardzo dużo pozycji zaznaczonych na zielono, może uda się choć jedną z nich zrealizować jeszcze w tym roku? Byłoby super!

Dziękuje bardzo za Wasze działanie, które jest doskonałym przykładem samorządu słuchającego (konsultacje z Radą SU i ankieta, włączającego (zaproszenie wszystkich uczniów do udziału w ankiecie, także klasy 1-3) oraz budujące wśród uczniów poczucie sprawczości i podmiotowości, wszystko okraszone rozbudowaną komunikacją oraz profesjonalną organizacją pracy. Tu przydałyby się emotikonki: , bicepsa, płomienia, braw, serducha, konfetti, szampana itp.

Pozdrawiam,
Tomasz

27.05.2021 19:33

@Tomasz Szczypkowski

Bardzo miło czytać takie słowa na temat swoich uczniów. Sama widzę, że zaczynają mieć poczucie sprawczości, a to dobra motywacja do dalszych działań. Bardzo dziękujemy za wsparcie i miłą współprace w całym projekcie.