Strefa Ciszy

Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."

Dodano: 10.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W poprzednim roku szkolnym na spotkaniach z przedstawicielami klasowymi bardzo często pojawiała się prośba o stworzenie w szkole Strefy Ciszy. Po przystąpieniu do programu „Szkoła demokracji” bardzo ucieszyliśmy się z zadań zaproponowanych w wyzwaniu „Podejmowanie decyzji”. Realizację tego wyzwania rozpoczęliśmy od udziału w lekcjach wychowawczych i przeprowadzenia na nich mini ankiety dotyczącej  stworzenia stref potrzebnych uczniom. Uczniowie zdecydowaną większością opowiedzieli się za stworzeniem Strefy Ciszy w czasie przerwy. Z ankiety dowiedzieliśmy się również, że nasi koledzy i koleżanki chcieliby stworzyć ogródek szkolny, który być może uda nam się także zrealizować. O naszych działaniach poinformowaliśmy oczywiście dyrekcję szkoły. Następnie na zebraniu SU i przedstawicieli klasowych, które się odbyło na założonej przez nas grupie na Teamsach opierając się na głosach ankietowanych ( 71% wybrało Strefę Ciszy ) podjęliśmy decyzję, że zorganizujemy Strefę Ciszy. Realizację tego wyzwania rozpoczęliśmy już w poprzednim roku szkolnym od rozmowy z dyrekcją. Wspólnie też wybraliśmy miejsce, które jest dostępne dla wszystkich klas i znajduje się blisko pokoju nauczycielskiego. Miejsce to jest oddzielone od holu podwójnymi drzwiami, które tłumią hałasy przerwy. O wyborze tego miejsca zdecydowała słoneczna przestrzeń. Duża liczba okien sprzyja zieleni, którą chcemy wykorzystać. Do akcji włączyły się także Koło Caritas działające przy lokalnej parafii oraz Szkolna Rada Rodziców, które wsparły nas finansowo. Jeden z rodziców zobowiązał się do odnowienia i wymalowania na ścianie dekoracji. Malunek ma przedstawiać ogromne , rozłożyste drzewo, pod którym będą znajdowały się półki z książkami.  Niestety w związku z pandemią prace przy Strefie Ciszy zostały wstrzymane. Mamy nadzieję, że zacznie ona działać od przyszłego roku szkolnego. Zakupione meble, pufy i sofy czekają już na zagospodarowanie.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Możemy stwierdzić, iż niemal cała społeczność uczniowska zaangażowała się w realizację tego wyzwania. Pomagali nam: dyrektor szkoły, nauczyciele wychowawcy, parafialne Koło Caritas, Szkolna Rada Rodziców, uczniowie i uczennice, którzy wypełnili ankietę oraz jeden z rodziców.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszy dla nas był udział w lekcjach, zdarzało nam się wstydzić.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Niewątpliwym sukcesem będzie doprowadzenie naszego projektu do szczęśliwego finału i uruchomienie w przyszłym roku szkolnym Strefy Ciszy. Największą jednak satysfakcję mamy z tego, że potrafimy razem współpracować.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
19.05.2021 14:17

Drodzy,

Dziękuję bardzo za Waszą relację.

Cieszę się, że pomimo trudności związanych z nauczaniem zdalnym sfinalizowaliście inicjatywę, która w Waszej szkole była wyczekiwana już od dawna. Co potwierdzają również wyniki ankiety, w której 71% badanych opowiedziało się za utworzeniem strefy ciszy.

Mam wrażenie, że przeprowadziliście decydowanie metodą hybrydową ( słówko bardzo na czasie ) tzn. w połączeniu z diagnozą i dzięki temu uzyskaliście również informację, że sporej grupie osób marzy się ogródek szkolny… czy taki, gdzie uprawialibyście swoje owoce i warzywa, czy tylko kwiaty? Bardzo trzymam kciuki również za tę inicjatywę!

Myślę, że niezwykle cennym elementem Waszej inicjatywy był motyw współpracy, o którym sami napisaliście. Dla realizacji swoich celów pozyskaliście przychylność dyrekcji, ale także nawiązaliście współpracę z lokalnym kołem Caritas, a jeden z rodziców zaoferował się do odnowienia i pomalowania ścian w tym malunku drzewa, który niewątpliwie doda wyjątkowego charakteru Waszej strefie ciszy!

Zachęcam was, żebyście regularnie korzystali z procesu decydowania i np. jeśli powstanie szkolny ogródek, to warto ogłosić konkurs na projekt i zrobić głosowanie, co w nim posadzić, róże, tulipany, a może pomidory? Głosowanie można ponawiać co roku, przed sezonem sadzenia. Podobnie ze strefą ciszy, co jakiś czas możecie zapytać uczniów, czy mają pomył, jak można go upiększać/ubogacać, a może jakaś ekspozycja czasowa? Ważne, że możecie te miejsce wykorzystywać jako laboratorium do podejmowania decyzji przez uczniów, do czego Was bardzo zachęcam.

Drodzy, gratuluję bardzo udanej inicjatywy. Nie wiem, czy fakt powrotu do szkoły na jeden miesiąc sprawi, że będziecie mogli skorzystać z nowej Stefy Ciszy, czy dopiero będziecie ją tworzyć. Bez względu na to, jak się stanie przeprowadziliście udany proces decydowania, którego pozytywne owoce w postaci satysfakcji z współpracy możecie konsumować już teraz.

Pozdrawiam,
Tomasz