Organizujemy dyskusje klasowe o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom podczas rady pedagogicznej w celu wypracowania wspólnych rekomendacji do wdrożenia podczas zajęć.
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-06 18:00
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
1. W grupie Samorządu Uczniowskiego przedstawienie wyzwań z obszaru „Uczenie się i Nauczanie” w ramach spotkania zdalnego - platforma Microsoft Teams.
2. Wybór wyzwania – spotkanie zdalne platforma Microsoft Teams.
3. Stworzenie zespołu projektowego - spotkanie zdalne platforma Microsoft Teams.
4. Utworzenie nowego kanału komunikacji dla zespołu projektowego – nowa grupa Messenger i nowy kanał MicrosoftTeams .
5. Stworzenie planu i harmonogramu do realizacji wyzwania – spotkanie zdalne platforma Microsoft Teams tylko grupa projektowa.
6. Podział zadań w zespole projektowym - spotkanie zdalne platforma Microsoft Teams tylko grupa projektowa.
7. Wybór metod badawczych (rozmowa, ankieta, konsultacje) - spotkanie zdalne platforma Microsoft Teams tylko grupa projektowa.
8. Zajęcia edukacyjne .W dniach 8 - 19 lutego, nauczycielki WF-u, w ramach działu edukacja zdrowotna przeprowadziły 2-godzinne bloki lekcyjne z każdą z klas I - IV, odnośnie “Motywacji”. W dyskusjach i rozmowach szukały razem z uczniami odpowiedzi m.in. na pytanie: Jak zbudować trwałą motywację do działania i uczenia się. W trakcie zajęć uczniowie pracowali również w małych zespołach zbierając pomysły na naukę zdalną. Wymiana doświadczeń pozwoliła zbudować check listę w tym zakresie.
9. Konsultacje . Nauczycielki zaprosiły również uczniów do korzystania z indywidualnych konsultacji z nimi, wychowawcami oraz z paniami pedagog. Przypomniały o instytucjach i ważnych numerach telefonu, za pomocą których można uzyskać pomoc. Podsumowanie wyników konsultacji po zakończeniu roku szkolnego podczas końcoworocznej rady pedagogicznej.
10. Ankieta nr 1. Uczniowie tylko z klas I – III (bez klas maturalnych) wypełnili , anonimową ankietę online. Odpowiadając na pytania otwarte i zamknięte. W niektórych pytaniach zamkniętych mieli możliwość dodania własnego wariantu odpowiedzi.
11. Analiza wyników ankiety.
W ankiecie wzięło udział 305 uczniów z klas I – III, co stanowi 51,7.% uczniów.
Lutowe wyniki ankiety wskazały potrzebę przeprowadzenia dodatkowej ankiety z jednoczesnym powiększeniem grupy badawczej o klasy maturalne. Pytania zostały uzupełnione o czynniki/elementy, które pomagają uczniom podczas nauki zdalnej, m.in. będących po stronie nauczyciela. A także sprawdzenie ilościowe wypracowanych podczas lekcji WF rekomendacji ustnych tzw. check listy (przyp. wskazówek , które ich zdaniem mogą podnieść efektywność i komfort pracy podczas zajęć zdalnych).
12. Ankieta nr2.
W marcu została przeprowadzona ankieta badająca efektywność zdalnego nauczania oraz jakość zdalnej pracy szkoły w roku szkolnym 2020/2021. W tej ankiecie zdiagnozowano 83% uczniów naszej szkoły. Tym razem ankieta została przeprowadzona na godzinie wychowawczej po zachęcie ze strony wychowawców.
13. Analiza wyników obu ankiet. Wyniki obu ankiet pokazują nam, że sytuacja pandemiczna i nauka zdalna nie wpływają dobrze na samopoczucie, wyniki w nauce oraz chęci do pracy uczniów. Są one zaskakujące oraz mogą wywołać przykre emocje. Uzyskane wyniki obu ankiet pozwoliły na wypracowanie propozycji do rekomendacji.
14. Przedstawienie wyników ankiety.
· Dyrekcji szkoły – przesłane wyniki ankiety wraz z propozycjami do wdrożenia przez uczniów i nauczycieli.
· Uczniom podczas kolejnych lekcji WF (dalej działania w ramach działu edukacja zdrowotna) .
· Nauczycielom podczas zdalnej rady pedagogicznej. Dodatkowo nauczyciele za pomocą ankiety odnieśli się do wypracowanych przez uczniów rekomendacji. W głosowaniu na 49 nauczycieli za wprowadzeniem rekomendacji było 41 , za wprowadzeniem niektórych było 6 oraz 2 dało odpowiedź nie wiem. Żaden z nauczycieli nie oddał odpowiedzi negatywnej. Tym samym z propozycji złożonych przez uczniów i opinii nauczycieli zostały wypracowane wspólne rekomendacje do wprowadzenia do realizacji.
15. Przedstawienie wniosków i wspólnych rekomendacji (uczniów i nauczycieli) grupie projektowej (Messenger) oraz wszystkim uczniom podczas kolejnych lekcji WF –platforma Microsoft Teams.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W fazie wyłonienia grupy projektowej Zarząd Samorządu Uczniowskiego 66 osób, łącznie z 3 osobowym prezydium. Docelowo 4-osobowa grupa projektowa: Nikola Komsta, Kinga Ulicka, Amelia Drzewiecka, Daniel Malec pod opieką opiekunki samorządu Elżbiety Krawczyk. Lekcje poprowadziły 4 nauczycielki WF dla wszystkich 752 uczniów szkoły. Wychowawcy klas przy przeprowadzeniu drugiej ankiety. Wicedyrektor szkoły – druga ankieta (stworzenie pytań) oraz przygotowanie zdalnej rady pedagogicznej, w tym organizacja i głosowanie wypracowanych przez grupę projektową i opiekuna SU propozycji ,podczas Rady Pedagogicznej z udziałem wszystkich nauczycieli.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
1. Utworzenie grupy projektowej. Wielu uczniów twierdziło, że to bardzo trudne wyzwanie do przeprowadzenia podczas pandemii. Miało obawy, że nie zrealizują tego wyzwania.
2. Wyłonienie grupy nauczycieli do poprowadzenia lekcji dot. motywacji. Tu pomoc opiekunki samorządu i jednocześnie nauczycielki WF, która zaprosiła do realizacji zadania swoje koleżanki WF-istki.
3. Stworzenie ankiety. Burza mózgów w grupie projektowej – podczas zdalnego spotkania na platformie Microsoft Teams oraz stworzenie giełdy pytań na Messengerze (grupa projektowa),
4. Frekwencja podczas pierwszej ankiety (klasy I – III 51,7%). Brak motywacji uczniów przełożył się na niskie wyniki.
5. Stworzenie raportu po ankiecie nr 1. Równoległa praca na dokumencie w aplikacji sharepoint i grupie Messenger.
6. Wypracowanie rekomendacji dla uczniów i nauczycieli z przedstawieniem podczas rady pedagogicznej.
7. Obawy uczniów przed publicznym wystąpieniem i miła niespodzianka gdyż rada odbyła się w formie pisemne. Prezentacja wyników ankiety, wypracowanych rekomendacji oraz ankiety dla nauczycieli w aplikacji sway - przez p. wicedyrektor szkoły z udostępnieniem wyników dla opiekunki SU.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
1. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych przez nauczycielki WF. Duża dawka wiedzy z jednoczesną pracą warsztatową. Aktywizacja uczniów do swobodnej wypowiedzi.
2. Zachęcenie uczniów do wypełnienia ankiet, szczególnie udzielenia odpowiedzi na pytania otwarte.
3. Ewaluacja i dogrywka w postaci dodatkowej ankiety.
4. Wypracowanie konkretnych propozycji do wdrożenia w życie szkoły – umiejętność analizy dokumentu (ankiety), wyciągania wniosków z prowadzonych dyskusji i rozmów. Wsłuchanie się w głosy uczniów.
5. Przychylność rady pedagogicznej do wdrażania pomysłów i propozycji uczniów podczas zajęć.
6. Poczucie wśród uczniów, że mają realny wpływ na to jak są prowadzone lekcje w szkole.
7. Wypracowanie wspólnych rekomendacji, uczniów i nauczycieli do wprowadzenia podczas lekcji.
8. Zrealizowaliśmy ostatni obszar programu J będzie certyfikat dla szkoły!!!
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
06.05.2021 18:00
0
Współpracę z Wami traktuję jako zaszczyt i czystą przyjemność. Ostatnie wyzwanie to wisienka na torcie, chociaż nie. Wisienka jest małym dodatkiem, który pięknie ozdabia całość, tymczasem Wasza inicjatywa jest raczej jak dach zwięczający konstrukcję całego budynku. Z resztą obszar uczenie się i nauczanie uznawany jest właśnie za najbardziej rozwiniętą formę samorządności, ponieważ pozwala uczniom wpływać na to jak się uczą, tak więc myślę, że metafora dachu jak najbardziej adekwatna.
Bardzo się cieszę, że napisaliście o tym jako jeden z sukcesów inicjatywy. Życzyłbym sobie i innym zespołom, żeby udział w programie kończyli z większym poczuciem realnego wpływu na to, jak prowadzone są lekcje.
Postaram się w kilku punktach napisać, co jeszcze było moim zdaniem mocnymi elementami przeprowadzonego wyzwania.
1) Podział obowiązków – od początku wykorzystujecie fakt, że jesteście bardzo licznym zespołem projektowym i poszczególne grupy odpowiadają za kolejne wyzwania. To jest bardzo efektywne i jak sądzę w końcowym rezultacie również niezwykle efektowne!
2) Słuchanie – o tym pisałem przy okazji poprzedniej relacji i teraz to się dodatkowo potwierdza. Jesteście samorządem wybitnie słuchającym. Przeprowadziliście pierwszą ankietę, a następnie aby uzyskać pełniejszy obraz przeprowadziliście ją po raz drugi, zapraszając do niej także maturzystów. Nic dodać nic ująć.
3) Dyskusje – W tym wyzwaniu zależało nam na tym, żeby nie ograniczać się do ankiet, ale żebyście mieli okazję o tym porozmawiać i sądzę, że doskonale wykorzystaliście do tego lekcje WF
4) Współpraca – Uzyskaliście pomoc nauczycieli, którzy przeprowadzili zajęcia na temat motywacji. Tu jeszcze dodatkowy atut w postaci zróżnicowania formy, bo była praca w grupach i praca warsztatowa.
5) Analityka- Sposób w jaki opracowaliście wyniki ankiet, myślę że bez wielkiej przesady mógłby zostać przedstawiony na jakiejś konferencji naukowej, albo na posiedzeniu w Ministerstwie Edukacji. ( Swoja drogą możecie im podesłać )
6) Rekomendacje – Czyste złoto! Za to właśnie uwielbiam to wyzwanie. Bardzo często prowadzi do przyjęcia działań, których mam głębokie przekonanie dorośli nigdy by nie zainicjowali! Dekalog wsparcia dla ucznia. Mam wrażenie, że wypracowane przez was rekomendacje, są bardzo uniwersalne i myślę, śmiało mogłyby zostać zaaplikowane w każdej szkole. Ciekawy jestem, czy uczniowie innych szkół też by się pod takim dekalogiem podpisali (chyba zapytam o to inne zespoły projektowe, a Wy w sumie też możecie podzielić się ze znajomym z innych szkół, może też im się spodoba)
Rozpisałem się nieco na temat rekomendacji, ale ponieważ to jest super mocna część wyzwania, to będę miał do Was jeszcze prośbę. Błagam przeklejcie rekomendacje do treści relacji, to jest trzon tego wyzwania i chyba najbardziej atrakcyjna informacja dla czytających. Myślę, że powinna być lepiej wyeksponowana. ( teraz jest tylko w załączniku)
7) Współpraca vol.2 – Do Tanga trzeba dwojga. Bardzo się cieszę, że nauczyciele w miażdżącej większości zamierzają stosować się do wypracowanych rekomendacji. To jest z resztą główny cel i kwintesencja całego wyzwania! Odrobinę szkoda, że ostatecznie nie mieliście okazji zaprezentować swojej pracy osobiście przed Radą Pedagogiczną. Czytałem, że była to dla Was stresująca perspektywa. Natomiast jest to jeden z dodatkowych celów wyzwania, który pozwala zbliżyć uczniów do nauczycieli, a o takiej właśnie potrzebie, mam wrażenie pisaliście w rekomendacjach 6,7,8 i 10. Ale wszystko jeszcze przed Wami. Tym wyzwaniem, na pewno zrobiliście duży krok na przód.
Nie napisaliście o tym w relacji, ale na podstawie poprzednich wyzwań zakładam, że na bieżąco komunikowaliście swoje działania z całą społecznością szkolną. Chociaż uważam, że z wynikami ankiet i rekomendacjami moglibyście śmiał wyjść poza mury szkoły!
Miało być w punktach (w domyśle krótko), ale wyszło jak zawsze. Dziękuję Wam bardzo za tę inicjatywę: za pokazanie oblicza samorządu słuchającego i włączającego, a także takiego który potrafi nawiązać współpracę z nauczycielami. Na szczególną uwagę i uznanie zasługuje bardzo rozbudowana i świetnie opracowana część analityczna oraz same rekomendacje. Gdybym był ministrem edukacji rozesłałbym do wszystkich szkół! Napiszcie proszę Wasz dekalog w treści samej relacji. Jestem bezbrzeżnie szczęśliwy kiedy czytam co uznajecie za swój sukces w realizacji tego wyzwania. W szczególności, gdy piszecie o poczuciu wpływu na to jak jesteście nauczani. Po to właśnie jest ten program, a dzięki Wam widzę, że ma on sens i że działa. Żałuję tylko, że to ostatnia relacja Waszej grupy, którą w tym roku szkolnym przeczytam, chętnie zaprenumerowałbym miesięcznik z opisami Waszych działań.
Pozdrawiam,
Tomasz