Szkolna debata "Szkoła bez ocen"

Komunikacja i media: "3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat."

Dodano: 31.03.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

22 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień samorządności. Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami zorganizowali tego dnia pierwszą szkolną debatę online.. Temat debaty „Szkoła bez ocen" .został zaproponowany przez opiekunów SU. Jak się okazało, był to bardzo ważny dla wszystkich temat, miedzy innymi ze względu na planowane zmiany w systemie oceniana w naszej szkole. Debata miała za zadanie przeanalizować wśród uczestników pomysł wprowadzenia innej formy oceniania. Debata odbyła się  na platformie komunikacyjnej Microsoft Teams, Przed debatą wszystkie klasy IV-VIII rozmawiały w swoich zespołach o ocenach i ocenianiu. O tym czy ocenianie motywuje czy stresuje, czym można zastąpić oceny? Każda klasa po zajęciach miała wydelegować dwóch przedstawicieli na ogólnoszkolną debatę, aby mogli przedstawić wnioski z klasowych rozmów. Do udziału w debacie zostali zaproszeni oprócz przedstawicieli uczniów, nauczyciele, dyrekcja oraz rodzice. Udział w debacie wzięły udział łącznie 42 osoby. Moderatorami debaty byli opiekunowie SU - Pani Anna Konieczna i pan Dawid Sworowski. Zadaniem naszego zespołu projektowego było przygotowanie relacji z debaty i opracowanie wniosków, które zostaną później przedstawione na forum szkoły, a także na najbliższym spotkaniu Rady Pedagogicznej. Mimo ograniczeń czasowych - debata trwała godzinę, staraliśmy się wysłuchać głosów wszystkich stron, zwłaszcza uczniów, którzy reprezentowali wszystkie klasy IV-VIII. Jako narzędzie do notowania podczas debaty nasz zespół wybrał tablicę interaktywna Google Jamboard, która pozwalała jednocześnie na pracę wszystkim członkom zespołu. Na podsumowanie debaty nasz zespół udostępnił tablicę i przedstawił najważniejsze wnioski. Następnie przygotowaliśmy relację, która została umieszczona w zespole "Ogłoszenia dla uczniów" oraz zespole SU na platformie Teams, tak, aby wszyscy zainteresowani mogli prześledzić przebieg debaty. Sama debata okazała się bardzo dobrym sposobem na poznanie różnych opinii. Wszyscy jej uczestnicy zgodnie stwierdzili, ze takie inicjatywy powinny odbywać się znacznie częściej i regularnie.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Realizacją relacji debaty zajmował się tylko zespół projektowy.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Musieliśmy uważnie słuchać wszystkich uczestników debaty i starać się zapisywać na bieżąco najważniejsze wnioski z wypowiedzi. Udało się to dzięki korzystaniu ze wspólnej tablicy interaktywnej Google Jamboard.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Jesteśmy zadowoleni, że dzięki naszej pracy udało się zaprezentować uczniom i nauczycielom różne zdania i opinie na temat ocen i oceniania. Dzięki temu wiemy jakie trudności, obawy i pomysły związane z ocenianiem mają uczniowie, nauczyciele i rodzice. Padały też propozycje konkretnych rozwiązań. Nasza relacja z debaty posłuży jako punkt wyjściowy do planowanych zmian i będzie przedstawiony na spotkaniu Rady Pedagogicznej.

Dzięki debacie uświadomiliśmy sobie również, jak bardzo wszyscy potrzebują rozmowy na ważne dla nich tematy. Dlatego postanowiliśmy wspólnie, że będziemy kontynuować tego typu spotkania.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://jamboard.google.com/d/16_VIloeBTrHB78Rc0dI4FSit-tfHzlv4BGdieYYaO3I/viewer?f=1

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
02.04.2021 18:09

Dzień dobry,

Dziękuję za relację z realizacji kolejnego wyzwania. Jesteście na dobrej drodze ku pomyślnemu zakończeniu programu i otrzymaniu stosownych certyfikatów. W krótkim czasie udało Wam się zamieścić dwa kolejne kompletne sprawozdania i plan działania. Tak trzymajcie ! :-)

Temat opisywanej debaty dotyczył istotnej dla uczniów kwestii. Wygląda na to, że Wasza szkoła szykuje się do poważnych zmian w obszarze stosowanej formuły oceniania. Jak rozumiem, postanowiliście- wespół z Waszymi opiekunami- sprawdzić, co uczniowie i uczennice klas IV- VIII myślą na temat dotychczasowej praktyki stawiania ocen oraz jakich zmian chcieliby i/lub jakie w tym zakresie gotowi byliby zaakceptować. Wasze działanie służyło przygotowaniu gruntu pod dyskusję nauczycieli: "…relacja z debaty posłuży jako punkt wyjściowy do planowanych zmian i będzie przedstawiona na spotkaniu Rady Pedagogicznej". Cieszę się, że nie była to sztuka dla sztuki, ale coś praktycznego, co posłuży Waszej szkolnej społeczności.

Opinie uczestników debaty zostały zebrane w postaci notatek na jamboardzie. Dziękuję Wam za możliwość zapoznania się z owocami Waszej pracy. Była to dla mnie interesująca lektura. Temat też jest mi bliski- jakiś czas temu wraz z innymi nauczycielami w pewnym liceum podejmowałem decyzję o gruntownej zmianie sposobu oceniania i zrezygnowaniu z tradycyjnych ocen. Było to bardzo inspirujące doświadczenie.

Opinie uczestników Waszej debaty o aktualnym sposobie oceniania są różnorodne- od pozytywnych ("dobry jest stary system") poprzez kontekstowe ("to zależy od nauczyciela") po krytyczne ("w szkole nie lubimy być oceniani"). Trafnie zauważacie w raporcie, że "Dzięki temu wiemy jakie trudności, obawy i pomysły związane z ocenianiem mają uczniowie, nauczyciele i rodzice".

Akceptuję Wasze sprawozdanie. Mam nadzieję, że zmiany, które być może Was czekają, będą dobrze służyły wszystkim członkom Waszej społeczności.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz