Wspieranie uczniów w nauce zdalnej.

  • WYBITNA RELACJA

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 29.03.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Pierwszym krokiem przy realizacji wyzwania „Uczenie się i nauczanie” było skonstruowanie ankiety dotyczącej nauki i motywacji uczniów podczas zdalnego nauczania. Następnie ustaliliśmy, że najlepszą opcją na przeprowadzenie badania będzie wybranie do tego celu dziennika librus. Skorzystaliśmy z możliwości, które daje ta aplikacja i w module ankiety umieściliśmy tą przygotowaną przez nas. Nasi rówieśnicy przez prawie dwa tygodnie wypełniali ankietę. Po tym czasie ponownie spotkaliśmy się, by dokonać analizy wyników. Było to dla nas nowe doświadczenie. Mogliśmy szerzej spojrzeć na nauczanie zdalne. Dowiedzieliśmy się co nasi koledzy i koleżanki o nim sądzą, jak sobie radzą w tym czasie, jakie mają problemy, co stanowi dla nich trudność, co ich motywuje do nauki.

Ucieszyliśmy się, że na pierwsze pytanie naszej ankiety (Jak ogólnie opisałbyś/opisałabyś swoje samopoczucie w obecnym okresie w skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 10 bardzo dobrze? ) 70% ankietowanych zaznaczyło od 6 w górę. Oznacza to, że ich samopoczucie jest na dobrym poziomie. Okazało się, że aż 55% uczniów, którzy wzięli udział w badaniu zaznaczyło, że jest im trudniej zmotywować się do pracy w okresie nauki zdalnej. Największą motywację dla uczniów naszej szkoły stanowią oceny i chęć dostania się do dobrej szkoły. Uczniowie raczej dobrze ocenili też swoje możliwości nauki zdalnej. Wśród trudności wymienili problemy techniczne, nadmiar materiału do nauki oraz trudności z koncentracją. Na pytanie „Czego najbardziej Ci brakuje podczas nauki zdalnej? Padły odpowiedzi, że spotkań z rówieśnikami (31%), towarzystwa koleżanki/kolegi z ławki (25%), sportu w ramach wychowania fizycznego (15%) i prac w grupie (11%). Na ostatnie pytanie ankiety Jak chciałbyś, aby Samorząd Uczniowski wsparł Cię w nauce zdalnej? 31% uczniów zaznaczyło, że chcieliby, aby Samorząd Uczniowski podpowiadał jak się uczyć, jak się zorganizować, jak się skupić.

Na podstawie wyników ankiety przygotowaliśmy raport, który udostępniliśmy wszystkim nauczycielom ( ogłoszenie na librusie z linkiem do raportu).

Kolejną naszą aktywnością była burza mózgów dotycząca tego jakie możemy podjąć działania wynikające z potrzeb uczniów. Wspólnie ustaliliśmy, że powinniśmy skupić się na punkcie, który uczniowie wskazali w ankiecie, czyli podpowiedzieć jak się uczyć, jak się zorganizować, jak się skupić. Daliśmy sobie kilka dni na zgromadzenie materiałów związanych z tymi zagadnieniami. Poprosiliśmy tez o wsparcie psychologa szkolnego, który wskazał nam wartościowe strony internetowe. Podczas kolejnego spotkania zajęliśmy się konkretami. Weronika podjęła się przygotowania prezentacji multimedialnej o zarządzaniu czasem i planowaniu. Malwina, Laura i Oliwia przygotowały przykładowy plan dnia, który ma pomóc w dobrej organizacji. Wszystko to połączyłyśmy w akcję, którą nazwałyśmy „Wyzwanie na planowanie”. Stworzone w ten sposób materiały razem z raportem z ankiety zostały zaprezentowane przez wychowawców na godzinach wychowawczych, podczas których nasi rówieśnicy podejmowali również praktyczne próby stworzenia dziennych i tygodniowych list zadań. Od wychowawców klas wiemy, że uczniowie bardzo chętnie podejmowali próby planowania swojego dnia, było to dla nich ciekawe doświadczenie, widzieli celowość zastosowania takich rozwiązań w trakcie organizacji swojego dnia i samego procesu nauczania. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Bezpośrednio w realizację wyzwania zaangażowane były Malwina Borkowska, Laura Paszkowska, Weronika Grzenkowicz, Oliwia Grzelak. Pośrednio jednak cała społeczność szkolna brała udział w tym przedsięwzięciu. Uczniowie wypełniali ankietę „Moja motywacja w czasie nauki zdalnej” oraz uczestniczyli w lekcji wychowawczej dotyczącej zarządzania czasem i planowania. Nauczyciele otrzymali analizę ankiety oraz gotowe materiały do pracy na lekcji wychowawczej. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Podczas realizacji tego wyzwania spotkaliśmy się z różnymi trudnościami. Musieliśmy zgłębić zupełnie nam obcy temat związany z zarządzaniem czasem i planowaniem. Pierwszy raz też konstruowaliśmy ankietę i dokonywaliśmy jej analizy.

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Ankieta pokazała nam, że uczniowie potrzebują wsparcia w codziennej pracy, nie potrafią zarządzać swoim czasem, rozpraszają się, mają problem ze skupieniem. Poprzez akcję „Wyzwanie na planowanie” w kilku prostych krokach wskazaliśmy naszym rówieśnikom jak mogą uporać się z natłokiem obowiązków. Może im to w znaczący sposób poprawić samopoczucie i to uważamy za nasz sukces. 

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
12.04.2021 23:33

Drodzy Uczniowie,

Dziękuję Wam bardzo za Waszą obszerną relację. Cieszę się, że nie szczędziliście słów w opisaniu inicjatywy, bo decydowanie było, o czym pisać!

Na wstępie zaznaczę, iż wydaje mi się, że nieco zmodyfikowaliście treść wyzwania, bo tematem przewodnim była raczej nauka zdalna niż sama motywacja. Na szczęście indywidualizacja działań jest jak najbardziej dozwolona, tym bardziej, że idealnie wpasowuje się w obszar nauka i nauczanie.

Jednym z kluczowych elementów tego wyzwania było umożliwienie wypowiedzenia się wszystkim uczniom. Sądzę, że przeprowadzenie ankiety przy użyciu Librusa, zdecydowanie stworzyło ku temu okazję.

Kolejnym ważnym elementem, było zebranie wyników i przedstawienie ich nauczycielom. Bardzo dziękuję, że poświeciliście cały akapit na zobrazowanie odpowiedzi uczniów. Przy okazji doskonałym pomysłem, było moim zdaniem zapytanie wprost, jak SU mógłby wesprzeć uczniów w nauce zdalnej… samograj!

Tym sposobem ułatwiliście sobie ostatni etap zadania tj wypracowanie działań jakie można podjąć w odpowiedzi na wyniki ankiet. Z Waszej relacji wynika, że weszliście w wyzwanie na całego i…. no właśnie, przygotowaliście samodzielnie materiały dla uczniów? Myślę, że to jest ideał pracy samorządowej – inicjatywa oraz wykonanie po stronie uczniów, a wsparcie po stronie dorosłych ( polecenie stron przez Panią psycholog, czy przedstawienie materiałów na godz wychowawczych).

Myślę, że wdrapaliście się właśnie na Himalaje samorządności uczniowskiej tzn. współdziałając z nauczycielami przeprowadziliście inicjatywę w kluczowym dla szkoły obszarze, czyli tego jak się uczycie. Brawo dla Was i dla Waszych nauczycieli! Oprócz decyzyjności i współpracy z dorosłymi byliście także samorządem słuchającym ( ankieta oraz działanie w odpowiedzi ja jej wyniki), a także włączającym, bo każdy uczeń mógł zabrać głos.

Uwielbiam czytać takie relacje jak Wasza! Wypłynęliście na nieznane wody, bo nie przygotowywaliście nigdy wcześniej takiej ankiety oraz jej nie analizowaliście. Później zapuściliście się jeszcze dalej i zgłębiliście tematykę zarządzania czasem i planowania. Wyruszyliście do Indii, a odkryliście Amerykę? To właśnie uwielbiam w tym programie. Zyskaliście Wy ucząc się nowych rzeczy, zyskali uczniowie, myślę że także nauczyciele, jednym słowem cała społeczność szkolna.

Pozdrawiam i życzę wielu podobnych sukcesów,
Tomasz