Badanie dotyczące wewnątrzszkolnych zasad oceniania obowiązujących w naszej szkole
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-03-31 20:20
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Realizacja wyzwania rozpoczęła się od dyskusji członków zespołu projektowego na temat celu planowanego badania, przedmiotu naszych dociekań, a także określenie konkretnych problemów badawczych, które będziemy chcieli rozwiązać. Kolejnym krokiem było podjęcie decyzji o formie przeprowadzenia badania, dobranie właściwej metody, techniki i narzędzia badawczego, które pozwolą w możliwie najefektywniejszy sposób uzyskać dane niezbędne do zbadania określonych wcześniej problemów. W efekcie dyskusji, podjęliśmy decyzję, że badanie przeprowadzone zostanie z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego, posługując się techniką ankietową. Po podjęciu kluczowej decyzji, dotyczącej metody i techniki badawczej, przystąpiliśmy do tworzenia narzędzia, którym posłużymy się w toku badania - kwestionariusza ankiety dla uczniów. W procesie opracowywania kwestionariusza sformułowaliśmy konkretne pytania, które chcieliśmy zadać uczniom w celu pozyskania potrzebnych nam informacji. W związku z aktualną sytuacją w szkołach, która wiąże się z ograniczonymi możliwościami przeprowadzenia badania "na żywo", musieliśmy także zadecydować, jakie narzędzie internetowe wykorzystamy, aby stworzyć kwestionariusz ankiety i umożliwić w ten sposób przeprowadzenie całego badania w formie on-line. Ważnym elementem planowania badania było również przemyślenie w jaki sposób przekażemy środowisku szkolnemu informacje o prowadzonym badania oraz za pośrednictwem jakiego środka przekazu dostarczymy wszystkim uczniom link do stworzonego przez nas kwestionariusza.
Po przemyśleniach i dyskusjach zdecydowaliśmy się wykorzystać narzędzie Google Forms do stworzenia kwestionariusza ankiety, którym posłużyliśmy się w celu uzyskania danych. Społeczność szkolna została poinformowana o prowadzonym badaniu za pośrednictwem szkolnego profilu na portalu społecznościowym Facebook. Aby uniknąć sytuacji, w której odpowiedzi na postawione przez nas pytania, udzielałyby osoby "niepożądane" (co mogłoby zdarzyć się w momencie udostępnienia linku w poście na Facebooku), zdecydowaliśmy, że zostanie on przekazany wszystkim uczniom za pośrednictwem wychowawców klas. Nauczyciele podczas swoich lekcji udostępniali uczniom link do ankiety, przeznaczając kilka minut na początku zajęć na udzielenie przez nich odpowiedzi. W ten sposób w okresie około tygodnia uzyskaliśmy dane od większości uczniów uprawnionych do uczestnictwa w badaniu.
Po uzyskaniu potrzebnych danych, przystąpiliśmy do analizy wyników badania. Dokładnie przyjrzeliśmy się udzielonym przez uczniów odpowiedziom, co pozwoliło nam na sformułowanie wniosków płynących z przeprowadzonego badania. Na podstawie wyciągniętych z badania wniosków, opracowaliśmy rekomendacje oraz propozycje konkretnych działań, które chcielibyśmy wprowadzić w życie naszej szkoły.
W badaniu wzięło udział 162 uczniów klas 4-8, co stanowi około 60% uprawnionych do głosowania.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Oprócz członków zespołu projektowego, w realizację wyzwania zaangażowani zostali wszyscy uczniowie klas 4-8 w naszej szkole. Kluczową rolę odegrali także wychowawcy klas, którzy przekazywali swoim uczniom link do kwestionariusza ankiety, a także nauczyciele odpowiedzialni za prowadzenie szkolnego profilu na Facebooku. Pełna realizacja wyzwania nie byłaby możliwa, gdyby nie zgoda Pani Dyrektor na przedstawienie wniosków płynących z przeprowadzonego badania oraz sformułowanych przez nas rekomendacji i propozycji działań, wszystkim nauczycielom naszej szkoły podczas jednego z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Za najtrudniejszy element realizacji wyzwania uznaliśmy zgromadzenie potrzebnych nam informacji od uczniów.
W okresie nauki zdalnej, kiedy większość uczniów uczestniczy w zajęciach znajdując się w swoich domach, znacznie ograniczy lub wręcz uniemożliwiony jest bezpośredni kontakt uczniów między sobą, czy też nauczycieli z uczniami. W naszym odczuciu miało to także przełożenie na realizację wyzwania. Po przesłaniu linku do kwestionariusza ankiety, wychowawcy klas absolutnie nie wiedzieli ilu uczniów rzeczywiście udzieliło odpowiedzi. W odniesieniu do tej sytuacji, istniało ryzyko, że duża część uczniów uprawnionych do udziału w badaniu, nie udzieli odpowiedzi, zignoruje prośbę nauczyciela dotyczącą wypełnienia kwestionariusza, czy też najzwyczajniej zapomni, że wychowawca o to prosił. Nie mieliśmy więc zbyt dużej kontroli nad tym, ilu uczniów weźmie udział w naszym badaniu. Ku naszemu zadowoleniu, liczba uzyskanych odpowiedzi umożliwiła nam wyciągnięcie wniosków z badania oraz sformułowanie rekomendacji.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Naszym zdaniem największym sukcesem związanym z realizacją tego wyzwania było samo podjęcie dyskusji na temat obowiązujących w szkole zasad oceniania, w której udział wzięli zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Jako zespół projektowy, nie przypominamy sobie, aby w ciągu kilku ubiegłych lat szkoła umożliwiała uczniom przedstawienie swoich opinii na temat sposobu, w jaki są oni oceniani na lekcjach. W ramach realizacji wyzwania, pierwszy raz od zapewne kilku lat umożliwiliśmy taką dyskusję, w którą zaangażowana została społeczność uczniowska naszej szkoły.
Kolejnym sukcesem, w naszym odczuciu, jest przeprowadzenie całego badania, łącznie z przedstawieniem jego wyników Radzie Pedagogicznej, w tak specyficznym okresie, jakim jest nauka zdalna. Mimo wielu przeciwności udało się to zrobić w całości w formie on-line.
Jolanta Podwysocka
Mentor
Informacja zwrotna
31.03.2021 20:20
0