Ankieta dotycząca oceniania i motywacji
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-03-08 11:14
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
12.01.2021 spotkanie uczestników projektu Szkoła Demokracji. Przypomniałyśmy sobie zasady dotyczące oceniania znajdujące się w naszym szkolnym statucie i wyznaczyłyśmy termin (do końca stycznia) na opracowanie pomysłów pytań do ankiety. Swoje pytania miałyśmy umieścić w zespole projektowym na Teams.
Okazało sie też, że w szkole przeprowadzana jest ewaluacja wewnetrzna dotycząca oceniania, a raczej jego wpływu na motywację uczniów do nauki. Za zgodą pani dyrektor, weszłyśmy w skład zespołu ewaluacyjnego.
02.02.2021 na spotkaniu szkolnego zespołu ewaluacyjnego zaproponowałyśmy pytania do ankiety dotyczącej oceniania dla uczniów naszego liceum. Podczas opracowania ankiety połączyłyśmy obydwa wątki - czy uczniowie rozumieją za co są oceniani na lekcji oraz jak ocenianie wpływa na ich motywację do nauki . Ankieta została opracowana.
15.02.2021 został wysłany mail na Librusie do wychowawców z prośbą o przeprowadzenie wśród uczniów na godzinie wychowawczej ankiety dotyczącej oceniania. Przewodniczący klasy udostepnili też, na grupach klasowych link do ankiety. Czas na wypełnienie ankiety przez uczniów był wyznaczony do 26 lutego.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
nauczyciele ZSO w Kluczborku - Dorota Komarnicka, Lidia Mucha, Bożena Kośmider-Dzięgiel, Rita Nowak
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
- Zmobilizowanie uczniów do wypełnienia ankiety,
- utworzenie jasnych i klarownych dla uczniów pytań, które pozwolą nam uzyskać konkretne odpowiedzi
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
- Uczniowie otworzyli się na Samorząd - w pytaniach otwartych dzielą się swoimi przemyśleniami, są otwarci na zmianę i współpracę. Pozwolili nam odkryć ich potrzeby oraz to, co będzie dla naszej szkoły najlepsze. Zaangażowanie uczniów (364 na 550 uczniów naszej szkoły wypełniło ankietę) jest dla nas największym sukcesem, dzięki temu projektowi mamy nadzieję na dalszą i owocną relację z uczniami.
- Przeanalizowanie wyników ankiety pozwoliło nam na wyciągnięcie dużej ilości wniosków dotyczących naszej szkoły. Przede wszystkim, najważniejsze było dla nas to, że system oceniania jest znany i zrozumiały dla naszych uczniów, a nauczyciele przestrzegają zawartych w nim zasad. Porównaliśmy zestawienia i zauważyliśmy, że najczęstszą formą oceniania w naszej szkole są zadania domowe, a najrzadszą odpowiedzi ustne na ocenę. Zwróciłyśmy uwagę na to, że często nauczyciele nie stosują elementów oceniania kształtującego. Odpowiedzi do niektórych pytań były bardzo zróżnicowane - zazwyczaj dotyczyły one indywidualnych kwestii związanych z ocenianiem, takich jak wpływ ocen na motywację do nauki. Ostatnie dwa pytania miały charakter otwarty – z nich udało nam się wyciągnąć najwięcej wniosków i pomysłów na przyszłość.
- Na podstawie wypowiedzi uczniów wnioskiem, który przedstawimy nauczycielom będzie prośba o przedstawianie nacobezu (kryteriów oceniania) przez nauczycieli przed każdym sprawdzianem/kartkówką. Pozwoli to uczniom na zrozumienie za co będą oceniani oraz czego mogą się spodziewać podczas sprawdzianów wiedzy.
- Jako Samorząd będziemy również wnioskować o możliwość poprawy kartkówek i odpowiedzi ustnych, a nie tylko sprawdzianów, jak jest dotychczas. Zmiany w statucie będą mogły być zatwierdzone dopiero wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, ale przedstawimy nasze propozycje już teraz, aby dać szkolnym władzom czas na podjęcie decyzji.
Agnieszka Kowalska
Mentor
Informacja zwrotna
08.03.2021 11:14
0
Przeczytałam, obejrzałam, i przeanalizowałam waszą relację i wszystkie załączone dokumenty.
Z tego co widzie wasze działanie zrealizowane jest profesjonalnie. Zadbałyście o wszystkie szczegóły badania . Szczególnie moją uwagę przykuł fakt, że nie skupiłyście się tylko na badaniu ilościowym, a też jakościowym dzięki czemu można usłyszeć głos , opinie wykraczającą po za odpowiedzi "tak, nie, nie wiem". Dzięki temu badanie jest pełne i macie świetny materiał do realizacji działań w tym zakresie.
Warto pamiętać w podsumowaniach/raportach/ prezentacjach do odbiorców działania zaznaczyć również informację ile osób nie wzięło udziału. Można dodatkowo postawić przy tym kilka tez co może być tego powodem.
Jak dla mnie działanie jest spójne, jest plan, jest świadomość, że ankieta to nie 5 min i jakieś pytania, ale chęć zrozumienia i postawienia pytań kluczowych, jest podsumowanie, są wnioski i plany na realizację tych postulatów/wniosków.
Super! Gratuluję!
Trzymam kciuki!
Mentorka Aga