Demokratyczne Wybory w Dwójce

Wybory i kwestie formalne: "1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO"

Dodano: 16.02.2021

0

1

Kiedy odbyły się wybory?
21.09.2021 r.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Wybory do władz SU zaczęliśmy od przygotowania ordynacji wyborczej – dokumentu na podstawie, którego miały się odbyć wybory w naszej szkole. Było to dla nas bardzo ważne, ponieważ w dokumentacji SU brakowało takich zasad. Po ustaleniu wszystkich reguł, konsultacji między nauczycielami i uczniami udało nam się stworzyć ordynację wyborczą dla naszej szkoły.   W tym roku ze względu na funkcjonowanie szkoły w reżimie sanitarnym, nie mogliśmy przeprowadzić ogólnoszkolnej debaty z kandydatami. Każdy uczeń kandydujący do władz SU przygotował plakaty, na których zaprezentował swoją osobę oraz przedstawił własny program wyborczy tzn. plany, pomysły, które chciałby zrealizować. Plakaty zostały rozwieszone w różnych sektorach naszej szkoły. W ostatnim tygodniu w celu zaprezentowania się wszystkim wyborcom każdy kandydat omówił swój program wyborczy w każdej klasie naszej szkoły - uczniowie mogli zapytać o jego plany czy zadać pytania.

Po tygodniu kiedy wszyscy uczniowie zapoznali się z programami wyborczymi każdego kandydata zostały przeprowadzone wybory. W tym celu zostały przygotowane karty wyborcze z imionami i nazwiskami wszystkich kandydatów oraz specjalnie powołany do tego zadania zespół uczniów odwiedzał każdy oddział . W klasie uczniowie zostali zapoznani ze sposobem oddania głosu, wszyscy chętni uczniowie otrzymali kart wyborcze, które po wypełnieniu wrzucali do urny wyborczej. W każdej klasie w obecności uczniów z głosowania został sporządzony protokół w którym zawarta była informacja ile wydano kart do głosowania oraz ile osób było obecnych w klasie. W ten sposób jednego dnia mogli zagłosować wszyscy chętni uczniowie. Po zebraniu wszystkich głosów została otworzona urna i komisja przeliczyła wszystkie głosy. Z prac komisji został sporządzony protokół zaś wyniki zostały wywieszone na tablicy ogłoszeń oraz umieszczone na FB szkoły.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Klasa VIc wraz z wychowawcą
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najwięcej problemów sprawił nam brak ordynacji wyborczej w naszej szkole, musieliśmy najpierw taki dokument wypracować. Chcieliśmy aby w pracach mogli uczestniczyć uczniowie chętni, jednak ze względu na sytuację epidemiczną musieliśmy ograniczyć to do konsultacji przeprowadzonych na poziomach klas a dopiero później opracować taki dokument.

Samo głosowanie również odbywało się w klasach ze względu na to, że szkoła podzielona jest na sektory i uczniowie nie powinni przemieszczać się między nimi.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Za nasz sukces uważamy, że w obecnej sytuacji epidemicznej udało nam się w sposób demokratyczny przeprowadzić kampanię oraz wybory oraz zaangażować w organizację wyborów dużą grupę chętnych uczniów. Chcieliśmy aby o wyborach było widać i słychać w całej szkole, dzięki plakatom i prezentacji kandydatów w klasach wszyscy wyborcy mogli poznać i wybrać swojego kandydata.
Pliki dokumentujące realizację wyzwania:

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
22.02.2021 16:08

Gratuluję! Świetna robota!

Cieszę się, że pomimo trudności jakimi rządzi się reżim sanitarny, zrealizowaliście wybory. Rozumiem, że stworzenie dokumentu i działania według niego, którego wcześniej nie tworzyliście, było wyzwaniem. Dzięki swoim działaniom nadajecie swojej szkole demokratyczny wymiar.

Aby dokument pełnił swoją funkcję i nie przepadł temat ordynacji wyborczej dajcie znać swojej społeczności szkolnej o istnieniu takiego dokumentu i jego ważnej roli. Aby wszystkie roczniki wiedziały, że nie tylko na poziomie krajowym, ale i szkolnym istnieje taki dokument i jest podstawą demokratycznych wyborów.

Tak trzymać !
Pozdrawiam
Mentorka Aga