Wybory demokratyczne - oczywiście, że tak!

Wybory i kwestie formalne: "2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole."

Dodano: 11.06.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Organizacja wyborów w naszej szkole nie jest niczym niezwykłym. W szkole co roku wybierany jest zarząd samorządu uczniowskiego, niemniej w tym roku postawiliśmy na rzeczy, które wcześniej w szkole zupełnie nie miały miejsca.

Główną zmianą była prawdziwa kampania wyborcza, jakiej jeszcze w tej szkole nie było i – przede wszystkim – debata wyborcza. Realizacja tego wyzwania w tej właśnie części okazała się prawdziwym wyzwaniem.


W tym roku w dużej części organizacją wyborów od strony formalnej zajęła się nasza nowa Pani Opiekun SU – pani Agnieszka Wenda. Pani Agnieszka ustaliła z dyrekcją szkoły wszystkie potrzebne terminy i zajmowała się częścią informacyjną – przekazując impuls do działania uczniom szkoły. Do przeprowadzenia wyborów wykorzystany został regulamin funkcjonujący dotychczas w szkole, niemniej dodatkowo powołana została komisja składająca się z przedstawicieli uczniów poziomów klas IV, V, VI, VII i VIII, aby czuwali nad całością przeprowadzenia wyborów. Stanowili oni Szkolną Komisję Wyborczą, która czuwała nad poprawnością przeprowadzenia wyborów. Uczniowie Ci zajmowali się sprawdzaniem poprawności treści na plakatach wyborczych, pilnowali, aby nie pojawiały się one w nieregulaminowym miejscu lub czasie. Pilnowali, aby plakaty nie były niszczone, ani usuwane. W dniu 15 października zaplanowana też została „cisza wyborcza”, nad którą także czuwali ci właśnie uczniowie.


Najważniejszym wydarzeniem była debata. Przeprowadzona została w dniu 14 października. Zorganizowana została w zupełnie nowy sposób. Korzystając z tego, że każda osoba w szkole ma swoje konto na platformie Teams, postanowiliśmy przeprowadzić ją z użyciem tego właśnie narzędzia. Decyzję w tej sprawie podjęli uczniowie z Komisji Wyborczej, Opiekun i Dyrekcja szkoły. Podczas tej debaty wszyscy kandydaci, tzn. 14 osób, które starały się o wejście do Samorządu Uczniowskiego, zaprezentowało swoje programy wyborcze. Wszystkie osoby prezentujące programy zgromadzone były w jednej sali, a przekaz „na żywo” streamingowany był do wszystkich sal w szkole tak, aby każdy uczeń mógł ja w czasie rzeczywistym oglądać. Prezentacja programu Kandydatów odbywała się wg trzech punktów:

  • Co chciałabyś/chciałbyś zrobić dla szkoły?
  • Jakie problemy szkoły uważasz za najważniejsze?
  • Dla czego to właśnie Ty powinieneś zostać wybrany na Przewodniczącego Samorządu?

Po zaprezentowaniu wszystkich Kandydatów każdy uczeń w szkole – na czacie - mógł zgłosić pytanie do kandydatów. Pytań było sporo, moderowaniem tych pytań zajęła się Pani Agnieszka, która weryfikowała, czy pytania się nie powtarzają i czy są związane z rzeczywistym tematem tego spotkania.


16 października przeprowadzone zostało tajne głosowanie.

 

Ostatecznie w wyborach oddano 508 ważnych głosów. W jego efekcie wyłoniono skład Samorządu Uczniowskiego.

Przewodniczący Samorządu 

Eryk Kobus 7a - 45% uzyskanych głosów 

zastępca Przewodniczącego Samorządu

Mateusz Powichrowski 7c - 30% uzyskanych głosów,

członek Samorządu Uczniowskiego: Karolina Machynia 5a - 9% uzyskanych głosów 

członek Samorządu Uczniowskiego: Emilia Pęsik 6i - 8% uzyskanych głosów,

członek Samorządu Uczniowskiego: Maja Galska 4e - 8% uzyskanych głosów

 

To, co ważne, to nauczyliśmy się bardzo wiele organizując tę debatę oraz wybory. Dobrym pomysłem, który docenili też inni uczniowie była komisja wyborcza – tzn. uczniowie, którzy czuwali nad przebiegiem wydarzenia oraz debata wyborcza online. Do tej pory prezentacja programów odbywała się w szkole głównie poprzez plakaty, czasami (nie w każdym roku) odbywał się także apel, podczas którego uczniowie-kandydaci na stanowisko Przewodniczącego SU – mogli powiedzieć do innych kilka słów do zgromadzonych na apelu uczniów. Nie mogli w niej jednak nigdy uczestniczyć wszyscy uczniowie, bo w naszej szkole jest ponad 1200 uczniów i nie dałoby się ich zaprosić w jedno miejsce jednocześnie. Debata wyborcza online zapewniła nam zasięg całoszkolny!!!


W przyszłym roku sprawdzone rozwiązania z tego roku wprowadzimy do nowej ordynacji wyborczej.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:

Szkolna Komisja Wyborcza, Opiekun SU, Kandydaci do samorządu

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Tak, jak wcześniej pisaliśmy, najtrudniejszą częścią wyzwania było przeprowadzenie debaty wyborczej. Było to trudne zarówno z powodów technicznych – tutaj pomagał nam administrator szkolnych komputerów, ale także od strony logistycznej , tzn. moderowania zadawanych pytań, dania możliwości każdemu uczestnikowi, aby mógł się w sprawiedliwy sposób zaprezentować. Dlatego właśnie prezentacja odbywała się wg trzech punktów, a każdy uczestnik miał na swoją wypowiedź tyle samo czasu, tzn. maksymalnie 4 minuty.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:

I tutaj znowu chcielibyśmy wskazać na debatę - mimo, że była najtrudniejsza, najbardziej się cieszymy, że okazała się aż takim sukcesem, docenianym zarówno przez nauczycieli, jak też uczniów w szkole. Zdjęcie Uczestników po debacie pokazuje, jakie mielśmy wówczas nastroje :)

Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://sp82.edupage.org/news/?zac=100

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
14.06.2021 12:36

Droga grupo,

Jesteście jak Feniks wstępujący z popiołów! Przyznam szczerze, że nie sądziłem, że zdecydujecie się jeszcze powalczyć na sam koniec programu - Gratulacje!

Można powiedzieć, że zrealizowaliście wyzwanie 2w1 bo przeprowadziliście nie tylko wybory, ale zorganizowaliście również debatę i to ona jest moim zdaniem głównym punktem relacji, dlatego o niej napiszę najwięcej.

Niektóre szkoły były zmuszone do przeniesienia debaty do przestrzeni wirtualnej, w sytuacji Waszej społeczności był to wybór pragmatyczny – nie ma szans zmieścić wszystkich uczniów w jednym czasie w jednym miejscu! Mam nadzieję, że pozytywne doświadczenie, które zdobyliście w tym roku i fakt transmitowania debaty na żywo dla wszystkich klas pozostanie z Wami na zawsze! To działanie bardzo włączające i pozwalające podnieść rangę wyborów w Waszej szkole. Przede wszystkim jednak, o czym sami pisaliście jest to najlepsza okazja, żeby zapoznać się z kandydatami i móc dokonać świadomego wyboru najlepszego dla siebie kandydata.

Chciałbym napomknąć o jeszcze jednym bardzo pozytywnym elemencie Waszego działania tzn. powołaniu Komisji Wyborczej w skład której wchodzili uczniowie. W ten sposób również pozwoliliście zaangażować się większej ilości osób pokazując się jako samorząd włączający. Ponadto jeśli uczniowie biorą na siebie odpowiedzialność za przeprowadzenie wyborów, to niewątpliwie sprzyja to budowaniu poczucia podmiotowości i sprawczości w szkole.

Chciałbym zwrócić uwagę na pozytywny aspekt realizacji wyzwania, jakim była dobra i wszechstronna komunikacja (dziękuje za zamieszczenie grafik plakatów). Skuteczne i wielokanałowe informowanie społeczności uczniowskiej, szczególnie w tak dużej szkole jak Wasza może bardzo korzystnie wpłynąć na zaangażowanie osób spoza struktur samorządu i umożliwi organizację najbardziej ambitnych projektów.

Cieszę się, że mogłem przeczytać Waszą relację, bo jest to dla mnie świadectwo samorządu, który rozpoczął pewną drogę, ale już teraz może cieszyć się z pierwszych efektów swojej pracy.

Pozdrawiam,
Tomasz