Ogólnoszkolne konsultacje Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania - ankieta

Uczenie się i nauczanie: "3. Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły."

Dodano: 25.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W ZS Rataje obowiązuje punktowy system oceniania. Przy pomocy ankiety online, postanowiliśmy dowiedzieć się czy wszyscy uczniowie znają i rozumieją wewnątrzszkolne zasady oceniania.

  1. Wyzwanie rozpoczęliśmy od opracowania ankiety.
  2. Ankieta została przygotowana w formularzu Microsoft Forms, składała się z 13 pytań (12 pytań zamkniętych, 1 otwarte w celu uzasadnienia odpowiedzi).
  3. Rozesłanie ankiety do wszystkich uczniów przez Opiekuna SU.
  4. Na wypełnienie ankiety uczniowie mieli 2 dni.
  5. W mediach SU (Fb, Instagram) promowaliśmy ankietę i zachęcaliśmy uczniów do jej wypełnienia.
  6. Analiza i wnioski zostały opracowane, a podsumowanie zamierzamy przedstawić pani Dyrektor na spotkaniu w II czwartek miesiąca o godz. 14.30.


Ogólne wnioski jakie wyciągnęliśmy z ankiety:

  • konsultacje będziemy przeprowadzać systematycznie, co najmniej raz w roku szkolnym, następnie przeprowadzimy omówienie wyników i wspólnie z nauczycielami wypracujemy zmiany, które będą mogły zostać wcielone w życie
  • niektórzy uczniowie (głównie pierwsze klasy) nie pamiętają skali procentowej w systemie punktowym
  • na Radzie Pedagogicznej zostanie poruszony temat uzasadniania ocen z form sprawdzających - 62% ankietowanych odpowiedziało, że nie zawsze uzasadniana jest ocena
  • na Radzie zostanie również omówiony problem, że oceny szkolne nie motywują uczniów do nauki - 68% ankietowanych tak odpowiedziało.


Propozycje zmian wypracowane na Radzie Pedagogicznej:

  1. Ograniczymy liczbę form sprawdzania wiedzy, w zamian wprowadzimy informację zwrotną.
  2. Wprowadzimy kulturę uczenia się. Wspieramy samodzielność i odpowiedzialność uczniów za proces uczenia się.
  3. Dajemy uczniom przestrzeń do pracy twórczej, stopniowo ograniczymy testy i kartkówki, wprowadzamy pracę metodą projektu, również między przedmiotowo.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz zespołu projektowego nad opracowaniem pytań do ankiety pracowali reprezentanci Samorządu Uczniowskiego. Przewodnicząca SU przedstawiła wnioski i podsumowanie na spotkaniu z panią Dyrektor. Nauczyciele podczas Rady Pedagogicznej zapoznali się z propozycją zmian na bazie wniosków z ankiety. Wspólnie opracowali propozycję zmian, które wdrożą jako cele do realizacji w następnym roku szkolnym.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
  1. Najtrudniejsze było opracowanie pytań do ankiety, aby były one zrozumiałe i żeby poruszyć najważniejsze kwestie oraz opracowanie propozycji zmian na bazie wniosków z przeprowadzonej ankiety.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sukcesem dla nas jest:

  • uzyskanie szczerych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania ankiety, a także ilość osób, które wzięły udział w ankiecie

(w ankiecie wzięło udział 217 uczniów na 270 ankietowanych).

  • wspólnie wypracowana propozycja zmian dotycząca wewnątrzszkolnych zasad oceniania
  • przekonanie wśród uczniów, ze ich głos jest bardzo ważny.



Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://forms.office.com/r/EDs1RR7Ruj

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
15.06.2021 09:16

Drogie Panie,

Świetna inicjatywa, nic dodać nic ująć! Naprawdę warto było poczekać na jej ostateczny efekt w postaci wspólnie wypracowanych działań, bo naprawdę robią wrażenie.

W zasadzie wyzwanie przeprowadziłyście modelowo i przeszłyście przez wszystkie potrzebne etapy:

*Było przygotowanie ankiety, które jak same napisałyście nie było w cale takie proste , ale myślę, że praca się opłaci, bo jeśli będziecie jak zamierzacie powtarzać to badanie co roku, to już macie świetny punkt wyjścia.
*Do zebrania ankiet wykorzystałyście platformę na MS TEAMS, dzięki której dotarłyście do całej społeczności szkolnej i każdy chętny mógł wziąć udział w badaniu. Dużym sukcesem jest też ilość uzyskanych odpowiedzi 80% uczniów.
*Myślę, że jest to zasługa dobrej komunikacji, do której wykorzystałyście media społecznościowe. Brawo WY!
*Kolejnym etapem było wypracowanie wniosków i przedstawienie ich nauczycielom - tu warto zauważyć współpracę z reprezentantami samorządu uczniowskiego, bo u Was osoby z grupy projektowej nie były w strukturach SU
* Wisienka na torcie czyli przedstawienie wniosków radzie i wypracowanie działań, które mają zostać podjęte. Plany są wręcz imponujące - bardzo Wam życzę, aby się zrealizowały i jestem pod wrażeniem otwartości i chęci nauczycieli do takich zmian. Myślę, że macie duże szczęście do takiej Rady Pedagogicznej.

Na koniec pamiętajcie koniecznie, żeby o osiągniętym sukcesie poinformować całą społeczność szkolną. Dobra i bieżąca komunikacja jest niezwykle istotna przy każdej inicjatywie. Dzięki niej uczniowie będą mieli jeszcze większe poczucie sprawczości i podmiotowości w szkole.
Myślę, że na przyszłość warto zastanowić się nad większą ilością pytań otwartych w ankiecie, w tej było tylko jedno, a jednak zamknięte pytania zawsze ograniczają i trochę ukierunkowują odpowiedzi.

Na koniec jeszcze raz bardzo gratuluję przeprowadzonej inicjatywy. Obszar Nauka i Nauczanie to najbardziej zaawansowana forma samorządności uczniowskiej, bo zakłada partnerską współpracę z nauczycielami i możliwość wpływu na to jak jesteście nauczani - osiągnęliście ten cel. Weszliście na szczyt samorządności uczniowskiej. Ufam, że nie będzie to jednorazowa wyprawa w góry, ale zaczarowane ich widokiem i wrażeniami, będziecie wybierać się tam jak najczęściej.

Pozdrawiam,
Tomasz