Ogólnoszkolne konsultacje Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania - ankieta
Uczenie się i nauczanie: "3. Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-06-15 09:41
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
W ZS Rataje obowiązuje punktowy system oceniania. Przy pomocy ankiety online, postanowiliśmy dowiedzieć się czy wszyscy uczniowie znają i rozumieją wewnątrzszkolne zasady oceniania.
- Wyzwanie rozpoczęliśmy od opracowania ankiety.
- Ankieta została przygotowana w formularzu Microsoft Forms, składała się z 13 pytań (12 pytań zamkniętych, 1 otwarte w celu uzasadnienia odpowiedzi).
- Rozesłanie ankiety do wszystkich uczniów przez Opiekuna SU.
- Na wypełnienie ankiety uczniowie mieli 2 dni.
- W mediach SU (Fb, Instagram) promowaliśmy ankietę i zachęcaliśmy uczniów do jej wypełnienia.
- Analiza i wnioski zostały opracowane, a podsumowanie zamierzamy przedstawić pani Dyrektor na spotkaniu w II czwartek miesiąca o godz. 14.30.
Ogólne wnioski jakie wyciągnęliśmy z ankiety:
- konsultacje będziemy przeprowadzać systematycznie, co najmniej raz w roku szkolnym, następnie przeprowadzimy omówienie wyników i wspólnie z nauczycielami wypracujemy zmiany, które będą mogły zostać wcielone w życie
- niektórzy uczniowie (głównie pierwsze klasy) nie pamiętają skali procentowej w systemie punktowym
- na Radzie Pedagogicznej zostanie poruszony temat uzasadniania ocen z form sprawdzających - 62% ankietowanych odpowiedziało, że nie zawsze uzasadniana jest ocena
- na Radzie zostanie również omówiony problem, że oceny szkolne nie motywują uczniów do nauki - 68% ankietowanych tak odpowiedziało.
Propozycje zmian wypracowane na Radzie Pedagogicznej:
- Ograniczymy liczbę form sprawdzania wiedzy, w zamian wprowadzimy informację zwrotną.
- Wprowadzimy kulturę uczenia się. Wspieramy samodzielność i odpowiedzialność uczniów za proces uczenia się.
- Dajemy uczniom przestrzeń do pracy twórczej, stopniowo ograniczymy testy i kartkówki, wprowadzamy pracę metodą projektu, również między przedmiotowo.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Oprócz zespołu projektowego nad opracowaniem pytań do ankiety pracowali reprezentanci Samorządu Uczniowskiego. Przewodnicząca SU przedstawiła wnioski i podsumowanie na spotkaniu z panią Dyrektor. Nauczyciele podczas Rady Pedagogicznej zapoznali się z propozycją zmian na bazie wniosków z ankiety. Wspólnie opracowali propozycję zmian, które wdrożą jako cele do realizacji w następnym roku szkolnym.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
- Najtrudniejsze było opracowanie pytań do ankiety, aby były one zrozumiałe i żeby poruszyć najważniejsze kwestie oraz opracowanie propozycji zmian na bazie wniosków z przeprowadzonej ankiety.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Sukcesem dla nas jest:
- uzyskanie szczerych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania ankiety, a także ilość osób, które wzięły udział w ankiecie
(w ankiecie wzięło udział 217 uczniów na 270 ankietowanych).
- wspólnie wypracowana propozycja zmian dotycząca wewnątrzszkolnych zasad oceniania
- przekonanie wśród uczniów, ze ich głos jest bardzo ważny.
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
15.06.2021 09:16
0
Świetna inicjatywa, nic dodać nic ująć! Naprawdę warto było poczekać na jej ostateczny efekt w postaci wspólnie wypracowanych działań, bo naprawdę robią wrażenie.
W zasadzie wyzwanie przeprowadziłyście modelowo i przeszłyście przez wszystkie potrzebne etapy:
*Było przygotowanie ankiety, które jak same napisałyście nie było w cale takie proste , ale myślę, że praca się opłaci, bo jeśli będziecie jak zamierzacie powtarzać to badanie co roku, to już macie świetny punkt wyjścia.
*Do zebrania ankiet wykorzystałyście platformę na MS TEAMS, dzięki której dotarłyście do całej społeczności szkolnej i każdy chętny mógł wziąć udział w badaniu. Dużym sukcesem jest też ilość uzyskanych odpowiedzi 80% uczniów.
*Myślę, że jest to zasługa dobrej komunikacji, do której wykorzystałyście media społecznościowe. Brawo WY!
*Kolejnym etapem było wypracowanie wniosków i przedstawienie ich nauczycielom - tu warto zauważyć współpracę z reprezentantami samorządu uczniowskiego, bo u Was osoby z grupy projektowej nie były w strukturach SU
* Wisienka na torcie czyli przedstawienie wniosków radzie i wypracowanie działań, które mają zostać podjęte. Plany są wręcz imponujące - bardzo Wam życzę, aby się zrealizowały i jestem pod wrażeniem otwartości i chęci nauczycieli do takich zmian. Myślę, że macie duże szczęście do takiej Rady Pedagogicznej.
Na koniec pamiętajcie koniecznie, żeby o osiągniętym sukcesie poinformować całą społeczność szkolną. Dobra i bieżąca komunikacja jest niezwykle istotna przy każdej inicjatywie. Dzięki niej uczniowie będą mieli jeszcze większe poczucie sprawczości i podmiotowości w szkole.
Myślę, że na przyszłość warto zastanowić się nad większą ilością pytań otwartych w ankiecie, w tej było tylko jedno, a jednak zamknięte pytania zawsze ograniczają i trochę ukierunkowują odpowiedzi.
Na koniec jeszcze raz bardzo gratuluję przeprowadzonej inicjatywy. Obszar Nauka i Nauczanie to najbardziej zaawansowana forma samorządności uczniowskiej, bo zakłada partnerską współpracę z nauczycielami i możliwość wpływu na to jak jesteście nauczani - osiągnęliście ten cel. Weszliście na szczyt samorządności uczniowskiej. Ufam, że nie będzie to jednorazowa wyprawa w góry, ale zaczarowane ich widokiem i wrażeniami, będziecie wybierać się tam jak najczęściej.
Pozdrawiam,
Tomasz