Udział w konkursie "Rozwój samorządności uczniowskiej w Lublinie - Szkolne Budżety Obywatelskie"
Podejmowanie decyzji: "1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji (opisane w Przewodniku).."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-23 13:23
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Długo nie wiedzieliśmy jaką ważną dla społeczności szkolnej decyzję moglibyśmy podjąć w procesie współdecydowania w czasie kształcenia na odległość i w trudnym okresie lockdownu i w końcu udało się tę decyzję podjąć. W kwietniu 2021 otrzymaliśmy od Dyrekcji Szkoły propozycję wzięcia udziału w konkursie "Rozwój samorządności uczniowskiej w Lublinie - Szkolne Budżety Obywatelskie" i wspólnego przygotowania wniosku konkursowego, w którym mieliśmy zaplanować działania na rzecz rozwijania samorządności uczniowskiej w naszej szkole na poziomie szkolnym, lokalnym, ogólnomiejskim w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23. Zdecydowaliśmy się podjąć to wyzwanie i nasz wspólny wniosek konkursowy powstał. Został opracowany przez Samorząd Uczniowski wspólnie z zespołem nauczycieli realizujących innowację organizacyjną "Myśl kreatywnie, działaj aktywnie, SAMoRZĄDŹ! – aktywny Samorząd Uczniowski offline i online”, zaakceptowaną przez Dyrektora Szkoły w dniu 10.09.2020, a zatwierdzoną przez Radę Pedagogiczną w dniu 14.09.2020 oraz przez Radę Rodziców w dniu 15.09.2020. Innowacja dotyczy samorządności uczniowskiej i obejmuje Samorząd Uczniowski klas 4-8 SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, a przewidywany czas realizacji innowacji to długotrwały proces zapoczątkowany w r. szk. 2020/2021 i zaplanowany na kolejne lata, w tym na r. szk. 2021/2022 oraz r. szk. 2022/2023.
Na r. szk. 2021/2022 oraz r. szk. 2022/2023 zaplanowaliśmy kontynuację współpracy z CEO w ramach programu „Szkoła Demokracji” i realizację kolejnych wyzwań:
I. W obszarze „Wybory i kwestie formalne” -
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU i organizujemy kampanię wyborczą oraz debatę przedwyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.
2. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.
II. W obszarze „Komunikacja i media” –
1. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU i w ramach tego wyzwania, m. in. chcemy wziąć udział w edukacyjnym projekcie „Junior Media” dzienników regionalnych Polska Press Grupy na internetowej platformie do tworzenia gazet -> https://www.juniormedia.pl/, uprzednio organizując spotkanie informacyjne / warsztatowe dla zespołu redakcyjnego szkolnej gazetki „K@zik” z dziennikarzami „Kuriera Lubelskiego” na terenie szkoły lub w redakcji „Kuriera Lubelskiego”.
2. Organizujemy debatę na ważny dla nas temat angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej - uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców oraz z udziałem zaproszonych gości - w planach mamy debatę ekspercką na wybrany przez społeczność szkolną SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie temat związany z rozwijaniem samorządności uczniowskiej, z udziałem przedstawicieli samorządów klasowych innych szkół lubelskich i ich opiekunów SU, w której w roli ekspertów wezmą udział reprezentanci Parlamentu Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego i Młodzieżowej Rady Miasta Lublin.
III. W obszarze „Działania uczniów i uczennic” –
1. Organizujemy festyn osiedlowy „Dzień Sąsiada” dla mieszkańców naszej dzielnicy we współpracy z sąsiadującymi ze szkołą instytucjami: Młodzieżową Radą Dzielnicy Wrotków, Klubem Osiedlowym „Źródło” SM im. W.Z. Nałkowskich, Filią nr 31 MBP im. H. Łopacińskiego oraz Klubem Seniora (Centrum Aktywizacji i Rozwoju Seniorów) i w terminie ustalonym wspólnie z tymi instytucjami. To działanie na służyć integracji mieszkańców dzielnicy Wrotków i ożywić życie społeczno – kulturalne w środowisku lokalnym po lockdownie z powodu pandemii COVID-19.
2. Organizujemy działanie / działania na rzecz naszego miasta / regionu w ramach organizowanych w naszym mieście wybranych akcji / projektów edukacyjnych, kulturalnych oraz akcji charytatywnych na rzecz innych ludzi oraz bezdomnych zwierząt, np. udział w kolejnej edycji projektu „Lublin w Sieci Życzliwości” we współpracy z Fundacją Działań Edukacyjnych KReAdukacja i przygotowanie życzliwych inicjatyw przez samorządy klasowe na rzecz podopiecznych lubelskich / podlubelskich Domów Dziecka oraz schronisk dla bezdomnych zwierząt;
IV. W obszarze „Podejmowanie decyzji” –
1. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich – siedziba Rady SU i redakcji szkolnej gazetki internetowej SU „K@zik” jako miejsce spotkań uczniów offline i online, m.in. takich jak: zebrania Rady SU, członków Sekcji SU (w tym Sekcji Wolontariatu), Opiekunów SU, zebrania Komisji Regulaminowej SU, Komisji Wyborczej SU, Komisji Konkursowej SU i innych komisji zadaniowych SU, np. ds. organizowania debat SU, spotkania przedwyborcze przedstawicieli samorządów klasowych z kandydatami do Rady SU w czasie kampanii wyborczych, spotkania Rady SU z członkami samorządów klasowych, spotkania szkoleniowe zespołu realizującego program CEO „Szkoła Demokracji”, spotkania redakcji „K@zik” oraz jako lokal wyborczy i miejsce przechowywania dokumentacji SU.
2. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji - w Statucie Szkoły powinny znaleźć się zapisy dotyczące nagradzania uczniów za działalność SU, w tym jasne i zrozumiałe dla uczniów kryteria przyznawania punktów za działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu.
V. W obszarze „Uczenie się i nauczanie” –
1. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
2. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Przewidywane efekty naszych wspólnych działań w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23:
1. Uczniowie mają realny wpływ na to, co się dzieje w szkole, w tym możliwość współdecydowania o sprawach, które ich dotyczą, aby uczyć się praworządności, demokracji i mediacji z dorosłymi.
2. Uczniowie sami planują swoją pracę, aby brać za nią odpowiedzialność. a plan swoich działań przedstawiają opiekunom SU dopiero po wyborach do nowej Rady SU i po debacie uczniowskiej z udziałem reprezentantów wszystkich samorządów klasowych klas 4-8, podczas której uczniowie zaplanują wspólnie pracę SU na dany rok szkolny.
3. Uczniowie samodzielnie i kreatywnie przygotowują sprawozdania ze swoich działań w wybranej przez siebie formie, np.: prezentacji multimedialnej, filmiku, gazetki, wystawy fotograficznej, komiksu itp. na bazie którego Opiekunowie SU redagują tradycyjny dokument szkolny zaakceptowany przez uczniów, np. z podpisami członków Rady SU.
4. Plan pracy SU i sprawozdania z działalności SU są udostępniane całej społeczności szkolnej w chmurze i/lub na stronie szkoły, ale chronione hasłem.
5. Regulamin SU zostaje znowelizowany, a w pracy nad jego nowelizacją biorą udział nie tylko Opiekunowie SU, ale przede wszystkim uczniowie.
6. W Statucie Szkoły zostają umieszczone zapisy dotyczące nagradzania uczniów za działalność SU, w tym jasne i zrozumiałe dla uczniów kryteria przyznawania punktów za działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu.
7. Uczniowie mają własną przestrzeń do organizowaniu życia szkolnego zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i we współpracy ze środowiskiem na poziomie lokalnym, międzyszkolnym, ogólnomiejskim i ogólnopolskim (uczniowska działalność charytatywna, kulturalna, edukacyjna, sportowa oraz rozrywkowa), do czego mają prawo zgodnie z zapisami w Statucie Szkoły.
8. Uczniowie w ramach zajęć pozalekcyjnych tworzą gazetę szkolną we własnej siedzibie z wykorzystaniem technologii cyfrowych i informacyjnych.
9. Uczniowie promują szkołę i miasto Lublin w ramach realizacji ogólnopolskiego programu CEO „Szkoła Demokracji”.
10. Uczniowie współorganizują festyn osiedlowy „Dzień Sąsiada”.
11. Bezpośrednie zaangażowanie młodych ludzi pozwala zakładać, że także w przyszłości będą oni chcieli mieć wpływ i będą się czuli współodpowiedzialni za swoje otoczenie i m
Wniosek konkursowy został zaakceptowany przez Dyrekcję Szkoły i przesłany na konkurs. Podobno to bardzo dobry wniosek... Czekamy na wyniki konkursu i zwycięstwo! ;) Jednakże bez względu na wynik konkursu, spróbujemy zrealizować zaplanowane działania
Cele rozwijania samorządności uczniowskiej w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23:
1. Poprawa jakości pracy szkoły w zakresie efektywniejszego i bardziej nowatorskiego organizowania działań Samorządu Uczniowskiego klas 4-8 SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, które w większym stopniu zaktywizują uczniów do działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu oraz umożliwią im rozwijanie swojej samodzielności, kreatywności i innowacyjności podczas realizacji swoich pomysłów w warunkach kształcenia stacjonarnego oraz ewentualnego kształcenia na odległość.
2. Budowanie na nowo samorządności uczniowskiej w szkole, nauka demokracji i integracja społeczności szkolnej.
3. Współpraca ze środowiskiem na poziomie lokalnym, międzyszkolnym, ogólnomiejskim i ogólnopolskim.
4. Edukacja medialna i rozwijanie pasji dziennikarskich uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Dyrekcja Szkoły
zespół nauczycieli realizujących innowację organizacyjną "Myśl kreatywnie, działaj aktywnie, SAMoRZĄDŹ! – aktywny Samorząd Uczniowski offline i online”
Rada SU
samorządy klasowe
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Nasze problemy zdrowotne oraz problemy techniczne na MS Teams.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Poczucie realnego wpływu na to, co się dzieje w szkole.
Jolanta Podwysocka
Mentor
Informacja zwrotna
23.05.2021 13:23
0