Udział w konkursie "Rozwój samorządności uczniowskiej w Lublinie - Szkolne Budżety Obywatelskie"

Podejmowanie decyzji: "1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji (opisane w Przewodniku).."

Dodano: 23.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Długo nie wiedzieliśmy jaką ważną dla społeczności szkolnej decyzję moglibyśmy podjąć w procesie współdecydowania w czasie kształcenia na odległość i w trudnym okresie lockdownu i w końcu udało się tę decyzję podjąć. W kwietniu 2021 otrzymaliśmy od Dyrekcji Szkoły propozycję wzięcia udziału w konkursie "Rozwój samorządności uczniowskiej w Lublinie - Szkolne Budżety Obywatelskie" i wspólnego przygotowania wniosku konkursowego, w którym mieliśmy zaplanować działania na rzecz rozwijania samorządności uczniowskiej w naszej szkole na poziomie szkolnym, lokalnym, ogólnomiejskim w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23. Zdecydowaliśmy się podjąć to wyzwanie i nasz wspólny wniosek konkursowy powstał. Został opracowany przez Samorząd Uczniowski wspólnie z zespołem nauczycieli realizujących innowację organizacyjną "Myśl kreatywnie, działaj aktywnie, SAMoRZĄDŹ! – aktywny Samorząd Uczniowski offline i online”, zaakceptowaną przez Dyrektora Szkoły w dniu 10.09.2020, a zatwierdzoną przez Radę Pedagogiczną w dniu 14.09.2020 oraz przez Radę Rodziców w dniu 15.09.2020. Innowacja dotyczy samorządności uczniowskiej i obejmuje Samorząd Uczniowski klas 4-8 SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, a przewidywany czas realizacji innowacji to długotrwały proces zapoczątkowany w r. szk. 2020/2021 i zaplanowany na kolejne lata, w tym na r. szk. 2021/2022 oraz r. szk. 2022/2023.


Na r. szk. 2021/2022 oraz r. szk. 2022/2023 zaplanowaliśmy kontynuację współpracy z CEO w ramach programu „Szkoła Demokracji” i realizację kolejnych wyzwań:

I. W obszarze „Wybory i kwestie formalne” -

1.   Przeprowadzamy wybory do władz SU i organizujemy kampanię wyborczą oraz debatę przedwyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.

2.   Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.

II.  W obszarze „Komunikacja i media” –

1.   Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU i w ramach tego wyzwania, m. in. chcemy wziąć udział w edukacyjnym projekcie „Junior Media” dzienników regionalnych Polska Press Grupy na internetowej platformie do tworzenia gazet -> https://www.juniormedia.pl/, uprzednio organizując spotkanie informacyjne / warsztatowe dla zespołu redakcyjnego szkolnej gazetki „K@zik” z dziennikarzami „Kuriera Lubelskiego” na terenie szkoły lub w redakcji „Kuriera Lubelskiego”.

2.   Organizujemy debatę na ważny dla nas temat angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej - uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców oraz z udziałem zaproszonych gości - w planach mamy debatę ekspercką na wybrany przez społeczność szkolną SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie temat związany z rozwijaniem samorządności uczniowskiej, z udziałem przedstawicieli samorządów klasowych innych szkół lubelskich i ich opiekunów SU, w której w roli ekspertów wezmą udział reprezentanci Parlamentu Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego i Młodzieżowej Rady Miasta Lublin.

 III. W obszarze „Działania uczniów i uczennic” –

1.   Organizujemy festyn osiedlowy „Dzień Sąsiada” dla mieszkańców naszej dzielnicy we współpracy z sąsiadującymi ze szkołą instytucjami: Młodzieżową Radą Dzielnicy Wrotków, Klubem Osiedlowym „Źródło” SM im. W.Z. Nałkowskich, Filią nr 31 MBP im. H. Łopacińskiego oraz Klubem Seniora (Centrum Aktywizacji i Rozwoju Seniorów) i w terminie ustalonym wspólnie z tymi instytucjami. To działanie na służyć integracji mieszkańców dzielnicy Wrotków i ożywić życie społeczno – kulturalne w środowisku lokalnym po lockdownie z powodu pandemii COVID-19.

2.   Organizujemy działanie / działania na rzecz naszego miasta / regionu w ramach organizowanych w naszym mieście wybranych akcji / projektów edukacyjnych, kulturalnych oraz akcji charytatywnych na rzecz innych ludzi oraz bezdomnych zwierząt, np. udział w kolejnej edycji projektu „Lublin w Sieci Życzliwości” we współpracy z Fundacją Działań Edukacyjnych KReAdukacja i przygotowanie życzliwych inicjatyw przez samorządy klasowe na rzecz podopiecznych lubelskich / podlubelskich Domów Dziecka oraz schronisk dla bezdomnych zwierząt;

 IV.  W obszarze „Podejmowanie decyzji” –

1.   Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich – siedziba Rady SU i redakcji szkolnej gazetki internetowej SU „K@zik” jako miejsce spotkań uczniów offline i online, m.in. takich jak: zebrania Rady SU, członków Sekcji SU  (w tym Sekcji Wolontariatu), Opiekunów SU, zebrania Komisji Regulaminowej SU, Komisji Wyborczej SU, Komisji Konkursowej SU i innych komisji zadaniowych SU, np. ds. organizowania debat SU, spotkania przedwyborcze przedstawicieli samorządów klasowych z kandydatami do Rady SU w czasie kampanii wyborczych, spotkania Rady SU z członkami samorządów klasowych, spotkania szkoleniowe zespołu realizującego program CEO „Szkoła Demokracji”, spotkania redakcji „K@zik” oraz jako lokal wyborczy i miejsce przechowywania dokumentacji SU.

2.   Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji - w Statucie Szkoły powinny znaleźć się zapisy dotyczące nagradzania uczniów za działalność SU, w tym jasne i zrozumiałe dla uczniów kryteria przyznawania punktów za działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu.

 V.  W obszarze „Uczenie się i nauczanie” –

1.   Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.

2.   Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.


Przewidywane efekty naszych wspólnych działań w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23:

1.   Uczniowie mają realny wpływ na to, co się dzieje w szkole, w tym możliwość współdecydowania o sprawach, które ich dotyczą, aby uczyć się praworządności, demokracji i mediacji z dorosłymi.

2.   Uczniowie sami planują swoją pracę, aby brać za nią odpowiedzialność. a plan swoich działań przedstawiają opiekunom SU dopiero po wyborach do nowej Rady SU i po debacie uczniowskiej z udziałem reprezentantów wszystkich samorządów klasowych klas 4-8, podczas której uczniowie zaplanują wspólnie pracę SU na dany rok szkolny.

3.   Uczniowie samodzielnie i kreatywnie przygotowują sprawozdania ze swoich działań w wybranej przez siebie formie, np.: prezentacji multimedialnej, filmiku, gazetki, wystawy fotograficznej, komiksu itp. na bazie którego Opiekunowie SU redagują tradycyjny dokument szkolny zaakceptowany przez uczniów, np. z podpisami członków Rady SU.

4.   Plan pracy SU i sprawozdania z działalności SU są udostępniane całej społeczności szkolnej w chmurze i/lub na stronie szkoły, ale chronione hasłem.

5.   Regulamin SU zostaje znowelizowany, a w pracy nad jego nowelizacją biorą udział nie tylko Opiekunowie SU, ale przede wszystkim uczniowie.

6.   W Statucie Szkoły zostają umieszczone zapisy dotyczące nagradzania uczniów za działalność SU, w tym jasne i zrozumiałe dla uczniów kryteria przyznawania punktów za działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu.

7.   Uczniowie mają własną przestrzeń do organizowaniu życia szkolnego zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i we współpracy ze środowiskiem na poziomie lokalnym, międzyszkolnym, ogólnomiejskim i ogólnopolskim (uczniowska działalność charytatywna, kulturalna, edukacyjna, sportowa oraz rozrywkowa), do czego mają prawo zgodnie z zapisami w Statucie Szkoły.

8.   Uczniowie w ramach zajęć pozalekcyjnych tworzą gazetę szkolną we własnej siedzibie z wykorzystaniem technologii cyfrowych i informacyjnych.

9.   Uczniowie promują szkołę i miasto Lublin w ramach realizacji ogólnopolskiego programu CEO „Szkoła Demokracji”.

10. Uczniowie współorganizują festyn osiedlowy „Dzień Sąsiada”.

11. Bezpośrednie zaangażowanie młodych ludzi pozwala zakładać, że także w przyszłości będą oni chcieli mieć wpływ i będą się czuli współodpowiedzialni za swoje otoczenie i m


Wniosek konkursowy został zaakceptowany przez Dyrekcję Szkoły i przesłany na konkurs. Podobno to bardzo dobry wniosek... Czekamy na wyniki konkursu i zwycięstwo! ;) Jednakże bez względu na wynik konkursu, spróbujemy zrealizować zaplanowane działania

Cele rozwijania samorządności uczniowskiej w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23:

1. Poprawa jakości pracy szkoły w zakresie efektywniejszego i bardziej nowatorskiego organizowania działań Samorządu Uczniowskiego klas 4-8 SP nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie, które w większym stopniu zaktywizują uczniów do działalności na rzecz środowiska szkolnego oraz na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu oraz umożliwią im rozwijanie swojej samodzielności, kreatywności i innowacyjności podczas realizacji swoich pomysłów w warunkach kształcenia stacjonarnego oraz ewentualnego kształcenia na odległość.

2. Budowanie na nowo samorządności uczniowskiej w szkole, nauka demokracji i integracja społeczności szkolnej.

3. Współpraca ze środowiskiem na poziomie lokalnym, międzyszkolnym, ogólnomiejskim i ogólnopolskim.

4. Edukacja medialna i rozwijanie pasji dziennikarskich uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych.













Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Dyrekcja Szkoły

zespół nauczycieli realizujących innowację organizacyjną "Myśl kreatywnie, działaj aktywnie, SAMoRZĄDŹ! – aktywny Samorząd Uczniowski offline i online”

Rada SU

samorządy klasowe

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Nasze problemy zdrowotne oraz problemy techniczne na MS Teams.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Poczucie realnego wpływu na to, co się dzieje w szkole.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
23.05.2021 13:23

Wspólne przygotowanie wniosku konkursowego, w którym planujecie działania na rzecz rozwijania samorządności uczniowskiej na poziomie szkolnym, lokalnym, ogólnomiejskim w latach szkolnych 2021/22 i 2022/23 to ważna decyzja i ciekawe wyzwanie, które pozwoli Wam rozpocząć kolejną przygodę z samorządnością. Cieszę się, że do przygotowania aplikacji konkursowej „Rozwój samorządności uczniowskiej w Lublinie - Szkolne Budżety Obywatelskie” wspólnie z nauczycielami, realizującymi innowację organizacyjną, wykorzystaliście też diagnozy i plany swoich działań opracowane przez Was w ramach Szkoły Demokracji. Włączyliście się w miejski program działań partycypacyjnych, które są kluczowym elementem w aplikacji Lublina o tytuł Europejskiej Stolicy Młodzieży 2023. Oczywiście życzę Wam wygranej, by środki finansowe oraz wsparcie merytoryczne w realizacji szkolnego budżetu obywatelskiego pozwoliły Wam spełniać marzenia i oczekiwania szkolnej społeczności:)