Ankieta dotycząca motywacji uczniów i uczennic do nauki

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 20.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
  1. Zrobiłyśmy burzę mózgów na temat formy ankiety dotyczącej motywacji uczniów do nauki - jak długa powinna być, jakiego rodzaju pytania powinny w niej się znaleźć (otwarte/zamknięte), ile opcji powinno być możliwych do zaznaczenia oraz w jakim programie najlepiej przygotować ankietę.
  2. W Formularzach Google przygotowałyśmy ankietę składającą się z siedmiu pytań. W dwóch pytaniach można było zaznaczyć tylko jedną odpowiedź. W czterech pytaniach można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź (była również możliwość zaznaczenia opcji "Inne", w której można było podzielić się własnym pomysłem). Ostatnie pytanie było pytaniem otwartym.
  3. Wysłałyśmy ankietę do wychowawców klas z prośbą, aby ci przekazali ją swoim uczniom. Gdy wróciliśmy do szkoły stacjonarnie, podczas godziny wychowawczej postanowiłyśmy wybrać się do różnych klas, aby “na żywo” zachęcić uczniów do wypełnienia naszej ankiety. 
  4. W ankiecie wzięło udział 149 uczniów.
  5. Obecnie mamy plan przedstawić opracowane w Excelu i PowerPoincie wyniki nauczycielom i przedyskutować je z nimi, aby wspólnie sprawić, żeby nasza szkoła była jeszcze bardziej wszystkim przyjazna. Chcemy też przeprowadzić spotkanie dla chętnych uczniów, podczas którego porozmawiamy o wizji zmiany systemu nauczania, aby bardziej motywował do nauki.


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Wychowawcy pomogli nam rozesłać ankietę do swoich klas. W ankiecie wzięli udział uczniowie naszego liceum.


Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Zachęcanie uczniów do wypełnienia naszej ankiety. Szczególnie trudne było to podczas nauczania zdalnego. Na szczęście jeszcze przed zakończeniem programu Szkoły Demokracji wróciliśmy do szkoły stacjonarnie i miałyśmy szansę zachęcić uczniów “na żywo”, dzięki czemu liczba odpowiedzi zwiększyła się prawie trzykrotnie.



Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Naprawdę wielu uczniów wzięło udział w naszej ankiecie. Uważamy to za duży sukces, bo dzięki temu jej wyniki będą bardziej wiarygodne!


Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdy1VK3t2nqIP1119BCxJwVRd_r0apVuCjQ0_SRAk56uIaW3g/viewform?usp=sf_link

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
26.05.2021 08:08

Dzień dobry,

cieszę się, że udało Wam się zrealizować tę ankietę. Muszę powiedzieć, że z zaciekawieniem wczytywałem się w jej wyniki. To dobrze, żeby po ostatnich obostrzeniach i trudnościach w formie nauczania, uczennice i uczniowie mogli wypowiedzieć się na temat swojej motywacji.

Pytania skonstruowane są ciekawie, a odpowiedzi wiele są w stanie powiedzieć o tym z czym młodzi ludzie borykają się w trakcie nauczania zdalnego. Czy w związku z tym myśleliście o jakimś szerszym omówieniu tego tematu, czy myśleliście o przedstawieniu wyników innym nauczycielom i dyrekcji? Myślę, że to może być dobry punkt wyjścia do zastanowienia się nad tym, jak można zmienić swoją szkołę na lepsze.

Wy niewątpliwie zrobiliście już ten krok w kierunku zmiany. Daliście osobom możliwość wypowiedzenia się, ale żeby móc zrobić coś jeszcze, to moglibyście opracować z tego raport, omawiając na podstawie odpowiedzi uczniów rekomendacje, które miałyby szansę wprowadzić konkretną zmianę. Takie rekomendacje moglibyście wypracować podczas krótkich warsztatów z udziałem uczniów i nauczycieli. Pomyślcie na tym, może warto przyjrzeć się temu i wrócić do tematu po wakacjach?

Tak czy inaczej - gratuluję pomysłu i realizacji!
Pozdrawiam serdecznie,
Tomasz Piątek