Ankieta dotycząca motywacji uczniów i uczennic do nauki
Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-26 08:08
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
- Zrobiłyśmy burzę mózgów na temat formy ankiety dotyczącej motywacji uczniów do nauki - jak długa powinna być, jakiego rodzaju pytania powinny w niej się znaleźć (otwarte/zamknięte), ile opcji powinno być możliwych do zaznaczenia oraz w jakim programie najlepiej przygotować ankietę.
- W Formularzach Google przygotowałyśmy ankietę składającą się z siedmiu pytań. W dwóch pytaniach można było zaznaczyć tylko jedną odpowiedź. W czterech pytaniach można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź (była również możliwość zaznaczenia opcji "Inne", w której można było podzielić się własnym pomysłem). Ostatnie pytanie było pytaniem otwartym.
- Wysłałyśmy ankietę do wychowawców klas z prośbą, aby ci przekazali ją swoim uczniom. Gdy wróciliśmy do szkoły stacjonarnie, podczas godziny wychowawczej postanowiłyśmy wybrać się do różnych klas, aby “na żywo” zachęcić uczniów do wypełnienia naszej ankiety.
- W ankiecie wzięło udział 149 uczniów.
- Obecnie mamy plan przedstawić opracowane w Excelu i PowerPoincie wyniki nauczycielom i przedyskutować je z nimi, aby wspólnie sprawić, żeby nasza szkoła była jeszcze bardziej wszystkim przyjazna. Chcemy też przeprowadzić spotkanie dla chętnych uczniów, podczas którego porozmawiamy o wizji zmiany systemu nauczania, aby bardziej motywował do nauki.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Wychowawcy pomogli nam rozesłać ankietę do swoich klas. W ankiecie wzięli udział uczniowie naszego liceum.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Zachęcanie uczniów do wypełnienia naszej ankiety. Szczególnie trudne było to podczas nauczania zdalnego. Na szczęście jeszcze przed zakończeniem programu Szkoły Demokracji wróciliśmy do szkoły stacjonarnie i miałyśmy szansę zachęcić uczniów “na żywo”, dzięki czemu liczba odpowiedzi zwiększyła się prawie trzykrotnie.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Naprawdę wielu uczniów wzięło udział w naszej ankiecie. Uważamy to za duży sukces, bo dzięki temu jej wyniki będą bardziej wiarygodne!
Tomasz Piątek
Mentor
Informacja zwrotna
26.05.2021 08:08
0
cieszę się, że udało Wam się zrealizować tę ankietę. Muszę powiedzieć, że z zaciekawieniem wczytywałem się w jej wyniki. To dobrze, żeby po ostatnich obostrzeniach i trudnościach w formie nauczania, uczennice i uczniowie mogli wypowiedzieć się na temat swojej motywacji.
Pytania skonstruowane są ciekawie, a odpowiedzi wiele są w stanie powiedzieć o tym z czym młodzi ludzie borykają się w trakcie nauczania zdalnego. Czy w związku z tym myśleliście o jakimś szerszym omówieniu tego tematu, czy myśleliście o przedstawieniu wyników innym nauczycielom i dyrekcji? Myślę, że to może być dobry punkt wyjścia do zastanowienia się nad tym, jak można zmienić swoją szkołę na lepsze.
Wy niewątpliwie zrobiliście już ten krok w kierunku zmiany. Daliście osobom możliwość wypowiedzenia się, ale żeby móc zrobić coś jeszcze, to moglibyście opracować z tego raport, omawiając na podstawie odpowiedzi uczniów rekomendacje, które miałyby szansę wprowadzić konkretną zmianę. Takie rekomendacje moglibyście wypracować podczas krótkich warsztatów z udziałem uczniów i nauczycieli. Pomyślcie na tym, może warto przyjrzeć się temu i wrócić do tematu po wakacjach?
Tak czy inaczej - gratuluję pomysłu i realizacji!
Pozdrawiam serdecznie,
Tomasz Piątek