Zainteresowania uczniowskie

  • WYBITNA RELACJA

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 17.05.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Ostatnie wyzwanie polegało na rozpoznaniu zainteresowań uczniów, które następnie mogli by pogłębiać w szkole. Na zebraniu Rady SU przeprowadziliśmy dyskusję na temat sensu istnienia niektórych kółek zainteresowań w naszej szkole. Okazało się, że niekoniecznie odpowiadają one oczekiwaniom uczniowskim. Wspólnie ustaliliśmy, że trzeba dołożyć starań aby oferta zajęć poza lekcyjnych odpowiadała w pierwszej kolejności oczekiwaniom uczniowskim, a nie nauczycielskim, czy rodziców.

Koordynatorami tego działania została Zosia i Antoni, którzy przygotowali pytania do wywiadu jaki mieli przeprowadzić członkowie samorządów klasowych w czasie lekcji wychowawczych. Na kolejnym zebraniu Rady SU zostało wyjaśnione jak taki wywiad przeprowadzić oraz na jakich odpowiedziach nam najbardziej zależy. Wyniki wywiadów można było przesyłać na naszą skrzynkę e-mailową lub bezpośrednio do koordynatorów (przez Teams), którzy opracowali wyniki i przedstawili je na kolejnym spotkaniu Rady SU. Porównaliśmy je z dotychczasową ofertą naszej szkoły. Kilka zajęć pokryło się z oczekiwaniami, ale spora grupa okazała się zupełnie nietrafiona. Kolejnym etapem było przedstawienie oczekiwań uczniów nauczycielom, których poproszono o wstępne deklaracje poprowadzenia lub opieki nad zaproponowanymi zajęciami. Podobnie taką tabelę przekazaliśmy uczniom, którzy mogli również zaproponować prowadzenie lub współprowadzenie zajęć oraz poprosiliśmy o wstępne deklaracje uczestnictwa. Uczniowie wykazali większe zainteresowanie niż nauczyciele. Z wynikami naszych badań zapoznaliśmy panią wicedyrektor, która zapewniła nas o wpisaniu tych zajęć do przyszłorocznego zestawu oferty poza lekcyjnej.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację zaangażowane były samorządy klasowe, które przeprowadziły wywiady oraz opracowały wstępnie ich wyniki. Było to bardzo ważne działanie, ponieważ na jego rzetelności opiera się nowa lista zajęć pozalekcyjnych, będąca ofertą naszej szkoły. W pewnym sensie zaangażowana była pani wicedyrektor, która zapoznała się z wynikami wywiadu i przejęła niejako wprowadzenie tej listy "w życie".

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym okazało się przekonanie nauczycieli, że zajęcia które proponują uczniowie to nie chwilowy kaprys ale potrzeba wynikająca z pasji i zainteresowań. Obawiali się oni chwilowego zainteresowania tymi spotkaniami. Nie tyle dla nas uczniów okazało się to trudne wyzwanie, co dla nauczycieli właśnie.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Zdecydowanym sukcesem będzie rozpoczęcie tych zajęć w nowym roku szkolnym. Niektóre z nich to bardzo oryginalne działania, z którymi nie spotkaliśmy się w innych szkołach. Uważamy, że może to podnieść atrakcyjność naszej szkoły. I nie chodzi tu tylko o fakt prowadzenia zajęć na życzenie uczniów, ale, że w ogóle uczniowie są o to w naszej szkole pytani i jest to na poważnie brane pod uwagę w planach pracy szkoły.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
27.05.2021 12:15

Drodzy Uczniowie,

Czytam Waszą kolejną relację i jestem coraz bardziej zachwycony i pozytywnie nakręcony, tym co udało Wam się wypracować, ale przede wszystkim jak działacie i jak bardzo wzięliście sobie do serca wartości dobrej samorządności uczniowskiej, o której rozmawialiśmy. Nie wiem, co by było, gdyby w kolejce czekało jeszcze jedno wyzwanie. Chyba zabrakłoby mi skali w przeżywaniu pozytywnych emocji!

A zetem, co mnie tak urzekło w Waszej inicjatywie?

Po pierwsze zawężenie działania do kwestii zajęć pozalekcyjnych, co do których zdiagnozowaliście nieadekwatność względem zainteresowań uczniów.

Po drugie podział obowiązków w ramach grupy, ale przede wszystkim delegacja zadań na poziom samorządów klasowych. To już wyższy poziom samorządności opierającej się na zaufaniu, włączaniu i współpracy.

Super, że zdecydowaliście się na przeprowadzenie wywiadów. Ciekawy jestem, czy dostrzegacie jakieś różnice w efektach zbierania informacji drogą wywiadu, a ankiety jak miało to miejsce w wyzwaniu dotyczącym przestrzeni szkolnej?

Cieszę się, że zapytaliście również uczniów o potencjalną chęć współprowadzenia zajęć. Moim zdaniem to szczególnie istotne w perspektywie sceptycyzmu części nauczycieli i obawy, czy niektóre z pomysłów nie są słomianym zapałem. Jestem przekonany, że do wspólnego rozwijania niektórych pasji niekoniecznie potrzebujecie dorosłych. Koła takie jak e-sport, planszówki, czy grupy integracyjne mogą z powodzeniem funkcjonować wyłącznie w oparciu o chęć i zaangażowanie uczniów.

Gratuluję przeprowadzonej inicjatywy, zbadania zainteresowań uczniów i wpisanie nowych zajęć pozalekcyjnych do oferty szkoły. Niemniej w 100% zgadzam się z tym co napisaliście, że największą wartością, może okazać się fakt, że w Waszej szkole w ogóle pyta się uczniów o ich zdanie i bada się ich potrzeby i zainteresowania.

Mam wrażenie, że w trakcie tego roku szkolnego Wasz samorząd rozkwitł, a wartości jakie staramy się promować przyjęliście jako swoje. Piszę, to na podstawie podejmowanych przez Was działań, które opieracie na fundamentach dobrej samorządności uczniowskiej – słuchaniu głosu uczniów, włączaniu w działania samorządu i budowania poczucia podmiotowości. Dziękuje Wam za Wasze relacje, które są dla mnie najlepszym dowodem, że moja praca ma sens i przynosi realne korzyści dla Waszego samorządu.

Pozdrawiam,
Tomasz