Debata na temat działań samorządu uczniowskiego

  • WYBITNA RELACJA

Komunikacja i media: "3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat."

Dodano: 16.05.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W pierwszej kolejności zaprosiliśmy i ustaliliśmy termin z Panią dyrektor, aby ta mogła się pojawić na zebraniu. Było to dla nas bardzo ważne aby uczniowie w trakcie zadawania pytań mogli poznać nie tylko stanowisko samorządu ale i dyrekcji. Następnie ustaliliśmy platformę na której się to odbędzie (Microsoft Teams) i przystąpiliśmy do promocji wydarzenia. Wiadomość została wysłana do gospodarzy przez grupę na Messengerze, aby ci rozesłali to dalej na grupy klasowe, a później powstał post na profilu samorządu uczniowskiego na FB. Kiedy zauważyliśmy, że mało osób dołączyło do zespół na Teams, postanowiliśmy jeszcze powiadomić wszystkich uczniów przez dziennik elektroniczny. Przygotowaną wiadomość rozesłał opiekun SU. Same spotkanie zostało podzielone na 3 bloki.

1. Pierwszy blok w którym przedstawiliśmy co zrobiła nasza grupa projektowa oraz samorząd przez ostatnie pół roku

2. Drugi blok, w którym poprosiliśmy uczniów o wypełnienie ankiety pokazującej wstępny odzew uczniów na działania

3. Trzeci blok, debata przebiegała metodą otwartej dyskusji – każdy z uczestników spotkania mógł poruszyć interesujący go temat lub odnieść się do czegoś, co było powiedziane wcześniej. Nad kulturalnym przebiegiem spotkania czuwał prowadzący spotkanie – przewodniczący SU oraz opiekun SU.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W relacje była zaangażowana Pani wicedyrektor, opiekun SU, samorząd uczniowski oraz uczniowie, reprezentanci klas, którzy zadawali pytania. W spotkaniu wzięło udział 31 osób.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najciężej było dotrzeć do uczniów, ponieważ do ostatniej chwili na zespole Teams nie było zbyt wielu uczniów. Na szczęście przed rozpoczęciem spotkania zaczęli masowo dołączać, co pozwoliło na przebieg spotkania zgodnie z planem.

Nie mamy też wielu odpowiedzi w ankiecie, ale może to wynikać z tego, ze uczniowie woleli wziąć udział w dyskusji niż uzupełnić ankietę w formie pisemnej. Link do odpowiedzi z ankiety:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zZo6JYYAXlDg5r-PYcTyxT7vAjWCaddGXkUUgy3Gvuc/edit?usp=sharing

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sugestie uczniów na działalność i aktywności po powrocie do szkoły omówione na spotkaniu:

- akcja krwiodawstwa – mamy już ustalony termin akcji z RCK i taka akcja odbędzie się w naszej szkole już 16 czerwca.

- propozycja zebrania pomysłów na projekt bluzy szkolnej jako gadżetu pamiątkowego na obchody 70lecia naszej szkoły, które odbędą się we wrześniu 2021 r.

- podobnie propozycja zorganizowania konkursu na projekt swetra szkolnego, który można by nosić zamiast szkolnej marynarki. Jest to kompromisowe wyjście, ponieważ bluzy nie zostały zaakceptowane przez Panią Dyrektor jako element stroju szkolnego. Możemy skonsultować się ze szkolnym krawcem, który szyje nasze mundury lub ogłosić konkurs na projekt takiego swetra wśród uczniów i po akceptacji projektu przez władze szkoły taki element stroju zostałby włączony do naszego statutu

- przygotowanie „ściągi” dla nauczycieli z najważniejszych wpisów z naszego statutu dotyczących oceniania i klasyfikacji końcowo rocznej. Chcemy uniknąć nadmiarowej ilości sprawdzianów po powrocie do szkoły, zaproponowaliśmy więc przygotowanie takiej ściągi, która przypomniałaby nauczycielom jakie są nasze prawa

- członkowie grupy mediacyjnej SU mają się zająć doprecyzowaniem zapisu odnośnie próbnych egzaminów zawodowych, ponieważ jeden z uczniów zgłosił niejasności w ich ocenianiu. Uczniowie z grupy mediacyjnej podjęli się zadania omówienia sprawy z odpowiednim wicedyrektorem

- zorganizowanie dnia na integrację po powrocie do szkoły – dzień sportu, warsztatów oraz integracji klasowej wstępnie planowany na 1 czerwca, ale termin jeszcze do doprecyzowania. Szczegółowy plan tego dnia zostanie omówiony z dyrekcją oraz przedstawiony uczniom w najbliższych tygodniach

- legitymacje plastikowe zmieniliśmy na mobilne ze względu na problemy z ich zakupem (szkoła nie może brać pieniędzy na utrzymanie od uczniów)

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://drive.google.com/file/d/1uhQl13aXqqZWLj2AtDcw2w5spv4IQfVL/view?usp=sharing

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
24.05.2021 15:56

Drodzy,

Dziękuję bardzo za Waszą relację i przeprowadzenie inicjatywy!

Sprawdziłem w dotychczasowych relacjach, które na przestrzeni całej mojej współpracy z CEO miałem okazję czytać i ze zdziwieniem stwierdzam, że wyzwanie polegające na organizacji debaty podejmowane jest stosunkowo rzadko. ( Co ciekawe 2 na 3 relacje napisali Gdańscy uczniowie). Wydawało mi się, że to jedna z najbardziej atrakcyjnych inicjatyw, a jednak nie cieszy się taką popularnością i to chyba nie tylko przez ograniczenia związane z koronawirusem.

Być może wymaga stosunkowo dużo zaangażowania, w dodatku powinna dotyczyć tematu istotnego dla uczniów. W Waszym przypadku ten punkt był bardzo mocno widoczny. Jedną z kluczowych dla społeczności szkolnej spraw jest kwestia bluz/swetrów szkolnych oraz uczniowskich legitymacji, dlatego bardzo się cieszę, że zdecydowaliście się zorganizować na ten temat debatę, choć jak się okazało, poruszonych zostało znacznie więcej kwestii.

Szczerze mówiąc spodziewałem się czegoś zupełnie innego. Oczyma wyobraźni widziałem raczej debatę, która bardziej przypominałaby konfrontację kandydatów przed wyborami. Wymiana zdań, argumentowanie za i przeciw itd. tymczasem Wasze spotkanie, miało raczej charakter spokojnej dyskusji i wymiany zdań, używając obrazu, było raczej spotkaniem plemienia albo Areopagiem (przynajmniej w tych fragmentach, które przesłuchałem).

Nie martwcie się jednak, bo nie oznacza to, że nie zaliczycie wyzwania. Wręcz przeciwnie, to że dopasowaliście formułę dyskusji do Waszych potrzeb i do warunków, w którym przyszło Wam funkcjonować, jest ogromną wartością tej inicjatywy, która bardzo dobrze wpisuje się w istotę obszaru komunikacja i media.

Przy okazji chciałbym docenić sposób w jaki informujecie społeczność uczniowską o swoich działaniach. Napisaliście, że w związku początkowo niezbyt dużym zainteresowaniem wydarzeniem zdecydowaliście się na ponowną komunikację, ale innym kanałem! BRAWO!

Następnie wykorzystaliście spotkanie, aby poinformować uczniów o dotychczasowych działaniach i zapytaliście ich o informację zwrotną, a na koniec festiwal różnych pomysłów i rozwiązań!

Myślę, że najlepszym miernikiem sukcesu tego wyzwania jest ilość ustaleń, jakie na końcu wypisaliście. Po odsłuchaniu fragmentu na temat bluz i swetrów odnoszę wrażenie, że może być on wizytówką korzyści, jakie można osiągnąć w trakcie dyskusji. Skoro bluzy nie mogą stanowić oficjalnego ubioru ucznia, to nich będą częścią prywatnej garderoby, a jeszcze lepiej jeśli będą pamiątką na jubileusz szkoły (oraz „że można na tym zarobić” :P ). Każdy głos wnosił konstruktywnego, bardzo mnie to urzekło.

Mam przekonanie, że Wasza samorządność uczniowska znajduje się już na bardzo zaawansowanym poziomie. Potraficie skutecznie i różnymi kanałami informować uczniów o swoich inicjatywach, zapraszacie uczniów do działania i liczycie się z ich głosem. To znaczy, że Wasz samorząd opiera się na najważniejszych filarach dobrej demokracji uczniowskiej. Szczególnie doceniam Wasze działania patrząc jak wiele i w jakiej jakości inicjatywy przeprowadziliście w trakcie nauczania zdalnego. Chciałbym nadać Wam tytuł Bohaterów Demokracji w Czasie Pandemii – nie jest to niestety oficjalna nagroda, ale tak postrzegam Waszą grupę.

Pozdrawiam,
Tomasz