Oceny są spoko czy niekoniecznie
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-14 13:23
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
W zespole projektowym kiedy zastanawialiśmy się który obszar jest dla nas najistotniejszy, zgodnie wybraliśmy ten punkt. Długa rozmowa między nami zainspirowała nas i zaciekawiła jak oceny widzą w naszej szkole inni uczniowie. Czy są dla nich jasne i potrzebne. Czy ktoś zaglądał do WZO i czy nauczyciele jasno komunikują warunki. Na podstawie kryteriów zawartych w statucie szkolnym stworzyliśmy ankietę, którą rozesłaliśmy w klasach 4-8. Uzyskaliśmy 66 odpowiedzi, które pomogą nam w stworzeniu broszury informscyjnej dla nauczycieli, którą zaprezentujemy na radzie podsumowującej.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Wszyscy uczniowie klas 4-8, nauczycielka od informatyki.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Sformułowanie pytań w taki sposób, aby były zrozumiałe zarówno dla uczniów z klas 4 jak i starszych. Przełożyć język statutu na codzienność.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Ilość oddanych głosów, trafne spostrzeżenia zawarte w pytaniach otwartych i możliwość spotkania z nauczycielami osobiście i zaprezentowanie wyników na forum.
Agnieszka Kowalska
Mentor
Informacja zwrotna
14.05.2021 13:23
0
Znajomość zasad i kryteriów oceniania uczniów to wymaganie MEN-u, z doświadczenia swojej edukacji i pracy z szkołami, wiem, że takie wymagania, kryteria są spisane i ukryte głęboko na strychu wiecznego zapomnienia. Bardzo często te zasady znane są nauczycielom i nauczycielkom niestety nie zawsze trafiają bądź utrwalają się społeczności szkolnej. Gratuluję, że podjęliście ten temat w swojej szkole bo to ważny krok dla budowania świadomej społeczności.
Mocne strony Waszego działania, tak dalej, tak trzymać:
dyskusja na temat wybrania wyzwania dla Waszego SU;
dbanie o język dotarcia do grup wiekowych;
ciekawa, oryginalna ankieta, która przyciąga wzrok i angażuję;
ilość pytań i średni czas na odpowiedzi pozwala zaangażować się i nie przytłacza;
pytania zamknięte i otwarte, miejsce pozostawione na refleksje, ekstra, profesjonalna ankieta;
wyniki badań zaprezentowane;
motywujący i angażujący wstęp w ankiecie;
O co zadbać, co dodać, o czym pamiętać, przeanalizować:
warto zadbać o to aby wyniki trafiły również do uczniów, niech wiedzą jak to wygląda w Waszej szkole;
warto pamiętać, aby regularnie informować na kanałach komunikacyjnych o przebiegu realizacji badania/projektu. Działania badawcze mają w sobie małą specyfikę dynamiki i często zapomina się o nich po wypełnieniu ankiety, warto informować na jakim etapie jest proces i w którą stronę zmierza;
Pamiętajcie, aby wyniki z ankiet miały w sobie informację o tym co jest dobrze i nad czym trzeba pracować, dzięki czemu zadbacie o otwarty dialog nad wnioskami.
Działania badawcze to super narzędzia do poznania społeczności szkolnej. Warto raz do roku przeprowadzić badanie na różne tematy dotyczące szkoły/nauczania/atmosfery nawet wtedy gdy wrócicie na grunt szkoły stacjonarnej:) Czytając Waszą ankietę czuć było, że na serio chcecie się dowiedzieć czegoś od swoich kolegów i koleżanek, a nie zrobić ankietę dla ankiety. Gratuluję!
Pozdrawiam
Aga Mentorka