Diagnoza potrzeb i zainteresowań uczniów. Planowanie zajęć pozalekcyjnych.

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 10.05.2021

0

1

Galeria zdjęć

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W bieżącym roku szkolnym podczas prowadzonej ewaluacji okazało się, że część uczniów naszej szkoły nie jest zainteresowana uczęszczaniem na zajęcia dodatkowe. Kółka zainteresowań nie dla wszystkich są interesujące. Postanowiliśmy sprawdzić co jest powodem czy brak ciekawej oferty, nieodpowiednie godziny zajęć, czy też coś innego. Do naszej diagnozy włączyliśmy uczniów klas III-VII oraz przedstawicieli nauczycieli, dyrekcji i rodziców. Na początku wyzwania zaplanowaliśmy jakiego innego narzędzia niż ankieta, chcielibyśmy użyć do diagnozy. Ponieważ podczas nauki zdalnej korzystaliśmy z różnych narzędzi do komunikacji i wspólnej pracy mieliśmy już bazę narzędzi, które uczniowie w naszej szkole dobrze poznali. Do diagnozy użyliśmy tablicy Jamboard, aplikacji Padlet i platformy MTeams. Realizację zadania zaplanowaliśmy podczas lekcji wychowawczych i zaplanowanej na 4 maja ogólnoszkolnej debaty. O naszych planach poinformowaliśmy wcześniej uczniów, rodziców i nauczycieli poprzez dziennik Librus i kanał ogłoszeń dla uczniów na platformie MTeams. Wychowawcy klas otrzymali od nas link do tablicy Jamboard, na której umieściliśmy pytania do uczniów. Każda klasa otrzymała link do oddzielnej tablicy dla swojej klasy Poprosiliśmy o przedyskutowanie odpowiedzi w klasie. Swoje opinie i propozycje uczniowie uczniowie spisywali podczas lekcji na tablicy. Wysłaliśmy również informację, ze uczniowie mogą pracować w grupach lub jednocześnie całą klasą. Daliśmy wychowawcom i klasom również możliwość wyboru innej tablicy do pracy, gdyby czuli taką potrzebę. Wszystkie klasy wybrały jednak przygotowany przez nas Jamboad. Po rozmowach każda klasa wybierała swojego przedstawiciela na szkolną debatę. To już druga debata zrealizowana podczas projektu. Tym razem nasz zespół nie był w roli obserwatora, ale organizatora i prowadzącego debatę. Na spotkaniu zespołu dokonaliśmy podziałów ról. Wybraliśmy lidera debaty, moderatora oraz dwie osoby, które prowadziły notatki w trakcie spotkania i dokonały na koniec podsumowania. Przygotowaliśmy zakres obowiązków dla każdej z osób, listę rzeczy o których powinna pamiętać. Pomogło to w trakcie debaty. Opiekunowie SU mieli być dla nas ewentualnym wsparciem w razie gdyby wystąpiła taka potrzeba. Sama debata była bardzo ciekawy i owocna. Na spotkaniu rozmawialiśmy o powodach, przez które część uczniów nie jest zainteresowana zajęciami pozalekcyjnymi prowadzonymi w szkole. Padały propozycje zajęć, którymi uczniowie byliby zainteresowani. Uczestnicy chętnie zabierali głos. Ponieważ propozycji było bardzo dużo postanowiliśmy w trakcie debaty, że będziemy kontynuować ten temat na lekcjach wychowawczych w kolejnym miesiącu, żeby dokonać wspólnie wyboru najodpowiedniejszej oferty zajęć. Na zakończenie debaty dwie osoby z zespoły przedstawiły wnioski. Po debacie został również sporządzony raport, który udostępniliśmy wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom. Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego przedstawili wnioski z debaty również na Radzie Pedagogicznej, która odbyła się następnego dnia.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Dyrekcja szkoły, wychowawcy klas III- VII i inni nauczyciele, przedstawiciele rodziców oraz uczniowie wszystkich klas III-VII

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Wybór odpowiednich pytań do diagnozy, podział ról do debaty.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Udało się nam zaangażować wszystkie klasy III-VII. Okazało się, że uczniowie mają wiele pomysłów na kółka zainteresowań, a nauczyciele i dyrekcja chętnie wezmą je pod uwagę przy tworzeniu propozycji zajęć dodatkowych na kolejny rok szkolny. Dzięki temu, być może od września uczniowie będą mogli zapisać się na zajęcia kółka tanecznego lub kulinarnego.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://padlet.com/annakonieczna/Bookmarks

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
10.05.2021 21:06

Witajcie,

dziękuję za obszerny raport oraz dołączone do niego linki do materiałów i materiały. Dają one wyrazisty obraz Waszego przedsięwzięcia, które zrealizowaliście z rozmachem i precyzją. Akceptuję sprawozdanie, co oznacza, że z sukcesem zakończyliście tegoroczną edycję programu. Gratuluję członkom zespołu i opiekunom :-)

Z opisu wynika, że krok po kroku solidnie przygotowywaliście grunt pod szkolną debatę, która była Waszym zdaniem "ciekawa i owocna". Nie wynika z tekstu, jakie konkretne propozycje nowych zajęć rozwijających pasje i zainteresowania uczniowskie znalazły się w raporcie z debaty ani jakie przyczyny sprawiły, że znacząca część uczniów nie była zadowolona z obecnego stanu rzeczy. Moim zdaniem ważne jest jednak to, iż "uczniowie mają wiele pomysłów na kółka zainteresowań". Jest więc szansa, że coś wartościowego z Waszego działania wyniknie: nauczyciele dowiedzieli się, czego oczekują ich podopieczni i w następnym ruchu powinni uwzględnić przynajmniej część tych oczekiwań w swojej ofercie.

Dobre wrażenie wywarł na mnie sposób, w jaki działaliście: użycie narzędzi internetowych, różnorodne formy zbierania opinii od uczniów, umiejętna polityka informacyjna, uwzględnienie rodziców uczniów w Waszych poczynaniach. Dzięki temu doprowadziliście do szerokiego udziału członków społeczności szkolnej w przedsięwzięciu. Mam nadzieję, że długofalowe efekty realizacji tego wyzwania wpłyną pozytywnie na ofertę edukacyjną Waszej placówki i sprawią, że wielu uczniów znajdzie w niej coś szczególnego, dopasowanego do siebie i atrakcyjnego.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz