Nowy środek przekazu - Padlet SU
-
WYBITNA RELACJA
Komunikacja i media: "1. Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-08 18:02
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Nasze działanie poprzedziliśmy przeprowadzeniem diagnozy potrzeb naszej szkoły w zakresie komunikacji i mediów. Staraliśmy się zidentyfikować czego brakuje w zakresie przekazu informacji między SU a uczniami szkoły i co moglibyśmy zmienić. Doszliśmy do wspólnego wniosku, że naszej szkole przydałby się nowy środek przekazu informacji przekazywanych przez przedstawicieli SU, kierowanych do środowiska uczniowskiego. Owszem, nasza szkoła posiada stronę WWW, profil na Facebooku, jednak przekazywane tam wiadomości dotyczą całościowego funkcjonowania szkoły, co może spowodować, że uczniowie nie zawsze dostrzegą treści dla nich interesujące. Potrzebowaliśmy więc nowego środka przekazu informacji, lecz tylko tych kierowanych od samorządu do uczniów, dotyczących wyłącznie spraw uczniów. Specyficzny okres nauki zdalnej w pewnym sensie podsunął nam pomysł jaka mogłaby być to forma przekazu. Zdecydowaliśmy się na wirtualną tablicę Samorządu Uczniowskiego. W celu stworzenia tablicy wykorzystaliśmy narzędzie internetowe Padlet. Stworzyliśmy wirtualną tablicę ogłoszeń, na której zamieszczane są i będą również w przyszłości informacje skierowane do uczniów, takie jak: ogłoszenia dotyczące bieżących i planowanych działań realizowanych w szkole (w formie plakatów lub tekstu), wyniki wyborów SU, statut szkoły, regulamin SU, filmiki przedstawiające szeroko pojętą twórczość uczniów, informacje o ofercie zajęć dodatkowych dla uczniów, ankiety skierowane do uczniów oraz ich wyniki, wszelkie ogłoszenia lub informacje proponowane przez środowisko uczniowskie. Z uwagi na fakt, iż nasza wirtualna tablica dopiero zaczęła swój żywot, wraz z jej rozwojem nowych ogłoszeń będzie sukcesywnie przybywać. Oczywiście rodzaj przekazywanych treści związanych z życiem uczniowskim nie jest katalogiem zamkniętym.
Po stworzeniu naszej wirtualnej tablicy przyszedł czas na rozpowszechnienie jej, poinformowanie społeczności szkolnej o istnieniu nowego środka przekazu informacji w naszej szkole. Podobnie jak w przypadku innych działań realizowanych przez nasz zespół, w pierwszej kolejności wykorzystaliśmy szkolny profil na Facebooku, gdzie zamieszczony został post ze szczegółową informacją dotyczącą naszego Padletu SU wraz z linkiem do niego. Do posta dołączony został specjalnie przygotowany plakat informacyjny (plakat załączony został do relacji jako plik związany z realizacją wyzywania). Tym sposobem o początku funkcjonowania nowej tablicy ogłoszeń SU wiedziała część uczniów, nauczycieli, rodziców. Kolejnym krokiem była prośba do wychowawców klas, aby Ci na początku jednej z lekcji ze swoją klasą, przekazali uczniom krótką informację o funkcjonowaniu nowego środka przekazu, rodzaju przekazywanych treści, adresu internetowego naszego Padletu SU oraz wskazali osoby, z którymi można skontaktować się np. w celu zamieszczenia swojego ogłoszenia.
Wspomniany wcześniej plakat informacyjny dołączony do posta na FB, zaprojektowany został tak, by znalazł się na nim także kod QR prowadzący bezpośrednio do naszej tablicy. To również miało swój cel. Po powrocie do nauki stacjonarnej, kiedy uczniowie będą już realizowali naukę w murach szkoły, chcemy rozwiesić ten właśnie plakat w różnych miejscach szkoły. Uczniowie, którzy w czasie pobytu w szkole będą chcieli sprawdzić bieżące informacje z życia środowiska uczniowskiego, będą mogli wyciągnąć swój smartfon z kieszeni, zeskanować kod QR i już po kilku sekundach czytać nasze newsy.
Wszyscy uczniowie naszej szkoły mogą mieć wpływ na przekazywane treści. Wystarczy, że skontaktują się z opiekunem SU lub przedstawicielem SU i przedstawią propozycję treści do zamieszczenia na Padlecie. Może być to ogłoszenie, ankieta z pytaniem do uczniów, itd.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację naszego działania, oprócz zespołu projektowego, zaangażowani byli także wychowawcy klas, nauczyciel prowadzący szkolny profil FB oraz dyrekcja szkoły. Wraz z rozwojem naszej tablicy chcemy, aby w najbliższej przyszłości osobami zaangażowanymi w realizację wyzwania byli wszyscy uczniowie naszej szkoły, poprzez zapoznawanie się z zamieszczanymi informacjami na Padlecie SU oraz współtworzenie tego środka przekazu, przesyłając także swoje ogłoszenia.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Podobnie jak w przypadku pozostałych wyzwań realizowanych w okresie nauki zdalnej, jednym z trudniejszych elementów było dla nas przekazanie informacji o naszym działaniu całemu środowisku szkolnemu. W przeciwieństwie na nauki realizaowanej w szkole, nie mieliśmy możliwości bezpośredniego przekazania uczniom informacji o tym, że przygotowaliśmy dla nich coś nowego. Musieliśmy liczyć jedynie na przekaz w formie informacji na FB, Teams. Jednak najtrudniejsze wydaję się dopiero przed nami - przyzwyczajenie uczniów naszej szkoły do korzystania z wirtualnej tablicy ogłoszeń SU i aktywizowanie ich do wspomagania jej funkcjonowania.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Jako sukces traktujemy sam fakt, że w naszej szkole po raz kolejny udało się zrobić coś od uczniów dla uczniów. Przygotowaliśmy przestrzeń do wymiany informacji wyłącznie związanych z codziennym życiem naszych uczniów. Umożliwiliśmy każdemu uczniowi łatwe zapoznawanie się z uczniowskimi newsami oraz przekazywanie swoich ogłoszeń, kierowanych do całego środowiska uczniowskiego.
Od momentu ogłoszenia informacji o planowanym powrocie do nauki stacjonarnej (w zasadzie już nawet wcześniej) bardzo dużo mówi się o tym, co okres pandemii i nauka zdalna zmieni w funkcjonowaniu szkół. Często zadawane jest pytanie "jak placówki wzbogacą codzienność nauki w szkole o niezwykle istotne doświadczenia z pracy zdalnej?". W naszej opinii sukcesem związanym z realizacją tego wyzwania jest właśnie wykorzystanie doświadczeń płynących z nauki zdalnej - umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii, w celu tworzenia uczniom środowiska sprzyjającego ich rozwojowi.
Jolanta Podwysocka
Mentor
Informacja zwrotna
08.05.2021 18:02
0