Badanie - Czy uczniowie i uczennice naszej szkoły wiedzą i rozumieją za co i jak są oceniani na lekcjach.
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-08 10:08
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Realizacje wyzwanie rozpoczęliśmy od stworzenia ankiety dla uczniów, którą udostępniliśmy poprzez platformę Librus, dostępnej dla każdego rodzica i ucznia. Napisaliśmy ogłoszenie, które następnie umieścił nasz opiekun. Zadaniem ankietowanych było odpowiedzenie na kilkanaście pytań. W ankiecie zamieściliśmy pytania, które miały na celu sprawdzenie jakie uczniowie mają zdanie na temat systemu oceniania. Ważne dla nas było, aby sprawdzić wiedzę uczniów o zasadach oceniania. Poniżej zamieściliśmy zdjęcia dokumentujące przebieg wyzwania, zdjęcia wyników ankiety. Po zakończeniu ankietowania zaczęliśmy analizować wyniki. Okazało się, że większość uczniów uważa, że nauczyciele nie stosują się do regulaminu szczęśliwego numerka, który jest opisany w statucie szkoły. Zauważyliśmy również, że większość ankietowanych pomyliło wagę aktywności z wagą zadania. Jest to ważna informacja, ponieważ należy przekazać nauczycielom, aby ci dokładnie przedstawili wagi ocen w naszej szkole.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację wyzwania zaangażowaliśmy rodziców i uczniów naszej szkoły, którzy mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania w ankiecie dotyczącej systemu oceniania. Poprosiliśmy również nauczycieli o rozgłos w sprawie akcji.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Uważamy, że podczas realizacji wyzwania nie napotkaliśmy problemów. Cała akcja przebiegła sprawnie, od stworzenia ankiety do opracowania jej wyników i przedstawienia ich nauczycielom oraz dyrektorowi.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Uważamy, że dużym sukcesem związanym z realizacją tego wyzwania jest uświadomienie uczniom jak i za co są oceniani.
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
08.05.2021 10:08
0
jestem pod wrażeniem tego, jak konsekwentnie i systematycznie realizowaliście kolejne wyzwania, nie zważając na niesprzyjające okoliczności (pandemia, zdalne nauczanie). Nie poprzestaliście na minimum (3 zrealizowanie wyzwania), wykonaliście wszystko, co było do wykonania i do tego w dobrym stylu. Gratuluję wszystkim członkom zespołu i Waszej opiekunce :-)
Mam wrażenie, że wybierając tematy swoich działań odnieśliście do wielu ważnych tematów szkolnych. Na pewno takim "gorącym" zagadnieniem jest praktyka oceniania, budząca zawsze wiele emocji. Badając tę kwestię w Waszej szkole wykonaliście szeroko zakrojone badania- jak można policzyć z danych na wykresach, odpowiedzi udzieliło ponad 250 uczniów i uczennic.
Tekst Waszej relacji odpowiada na część pytań, które są związane w tym wyzwaniem. Wiemy z niego, z jakiego narzędzia korzystaliście, prowadząc badanie i dlaczego je wybraliście: była to platforma Librus, wybrana z powodu dostępności. Korzystając z dołączonych materiałów statystycznych możemy policzyć, ile osób wzięło w nim udział. Brakuje informacji o tym kiedy i w jaki sposób przedstawiliście wnioski nauczycielom ale jest wzmianka o tym fakcie: " Cała akcja przebiegła sprawnie, od stworzenia ankiety do opracowania jej wyników i przedstawienia ich nauczycielom oraz dyrektorowi". Nie ma informacji o tym, kiedy odbyło się badanie. Jest informacja o konkretnej propozycji zmian, jaką sformułowaliście: "należy przekazać nauczycielom, aby ci dokładnie przedstawili wagi ocen w naszej szkole". Brakuje także informacji o tym, czy i ewentualnie jak poinformowaliście uczniów i uczennice o zmianach, które mają być wprowadzone w życie.
Wskazujecie natomiast na sformułowane przez Was wnioski z badania: "większość uczniów uważa, że nauczyciele nie stosują się do regulaminu szczęśliwego numerka, który jest opisany w statucie szkoły. Zauważyliśmy również, że większość ankietowanych pomyliło wagę aktywności z wagą zadania". Moim zdaniem, istotnymi informacjami może być dla nich także to, że duża grupa uczniów i uczennic uważa, że aktualnie ponad połowa pedagogów nie trzyma się ustalonego sposobu i zasad oceniania lub robi to niekonsekwentnie. Ponadto liczby wskazują na fakt, że tylko trzecia część uczniów uważa obecny system za sprawiedliwy. Ustalenie konkretnych przyczyn takich niepokojących opinii wymagałoby dokładniejszego zbadania źródeł niekorzystnego poczucia Waszej społeczności uczniowskiej i mam nadzieję, że kiedyś do tego dojdzie. System i praktyka codzienna oceniania wpływają w ogromnym stopniu na klimat danej szkoły i samopoczucie uczniów, te zaś mają pozytywne lub negatywne przełożenie na wyniki nauczania.
Z pozdrowieniami i wyrazami uznania
Mentor Janusz