Jak mogę Ci pomóc?

Uczenie się i nauczanie: "4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego)."

Dodano: 05.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizacja tego wyzwania rozpoczęła się już dosyć dawno, a mianowicie, w okresie planowania naszych wyzwań. Planując to sądziłyśmy, że pomoc koleżeńska będzie realizowana w szkole, potem przeszliśmy w tryb nauczania zdalnego i nasze wyzwanie musiało podążyć za nowymi potrzebami. Na samym początku pomyślałyśmy, że musimy zebrać od kolegów i koleżanek wiadomości o ich potrzebach, ale również poszukać chętnych, którzy chcieliby pomóc innym. Ankietę rozesłałyśmy wychowawcom a oni swoim uczniom. Informacja zwrotna miała zostać odesłana do jednej z członkiń naszej grupy projektowej. Ona zebrała wszystkie dane, potem zorganizowałyśmy spotkanie, na którym połączyłyśmy w pary lub małe grupki osoby chętne do udzielenia pomocy koleżeńskiej oraz tych, którzy tej pomocy potrzebowali. Do każdego z uczniów wysłałyśmy wiadomość zachęcającą do współpracy:). Wszystkie nasze działania; rozsyłanie ankiet, konsultacje z wychowawcami, komunikacja z uczniami realizowana była na platformie Teams. Natomiast nie zarzucałyśmy kolegom z czego mają korzystać do komunikacji, część z nich pozostała na Teamsie, niektórzy wybrali aplikację Messenger. Korepetycje zostały przeprowadzone w kwietniu po lekcjach przez uczniów, którzy się do tego zgłosili. Mamy nadzieję, że w razie potrzeb będą nadal kontynuowane.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację naszego wyzwania zaangażowani zostali wychowawcy oraz wszyscy uczniowie.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Niewątpliwie trudnym elementem tego wyzwania było zachęcenie uczniów do zgłaszania swoich trudności edukacyjnych, przełamanie pewnych barier, zapewne wiele osób się nieco wstydziła.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Według nas dużym sukcesem była liczna grupa uczniów, którzy zgłosili swoją chęć pomocy innym. Spora część uczniów zgłosiła swoją pomoc bezinteresownie. Sukcesem największym jest jednak fakt, iż według nas uczniowie, którzy zgłosili swoje problemy w nauce otrzymali pomoc od kolegi lub koleżanki. Mają poczucie, że nie zostali pozostawieni sami sobie i że są uczniowie, którzy kiedyś w przyszłości mogą im pomóc.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
24.05.2021 11:50

Drogie Odrzykonianki,

Żałuję, że to już ostatnia relacja Waszej grupy, którą mam okazje przeczytać w tym roku szkolnym. Mam wrażenie, że wraz z upływem czasu coraz bardziej się rozkręcałyście i ograniczenia związane ze zdalnym nauczaniem stawały się mniej krępujące Wasze działania. Co uważam za sukces sam w sobie i nadaję Wam mój prywatny tytuł Bohaterek Demokracji w Czasie Pandemii!

To zresztą znajduje odzwierciedlenie w zaplanowanej przez Was pomocy koleżeńskiej. Pierwotnie inicjatywa była szykowana na warunki nauczania stacjonarnego, a Wy z sukcesem przeniosłyście ją do rzeczywistości online. Fakt ten świadczy o Waszej elastyczności, która myślę jest niezwykle cenną umiejętnością w naszych czasach.

Chciałbym również zwrócić uwagę na oblicze samorządu słuchającego, które w sposób szczególny ujawniło się w trakcie przeprowadzania ankiet nt. obszarów, gdzie uczniowie poszukują wsparcia i tam gdzie mogliby go udzielić.

Wspomniałyście że największą trudnością było zachęcenie uczniów do korzystania z pomocy. Z problemem tym mierzyły się wszystkie zespoły, które podjęły się tego wyzwania bez względu na poziom nauczania tj zarówno podstawówki, jak i szkoły średnie. Myślę, że słowem klucz mogą być tutaj właśnie słowa jakich używamy przy okazji tej inicjatywy: pomoc, korepetycje, uczniowie mający problemy w nauce i tym podobne określenia moim zdaniem mogą pogłębiać poczucie wstydu i być dodatkową barierą dla osób o niskiej samoocenie.

Jeśli będziecie zainteresowane kontynuowaniem, bardzo szczytnej idei pomocy koleżeńskiej i chciałybyście, żeby więcej osób z niej skorzystało, myślę że warto poszukać nieco innych form przekazywania wiedzy np. zamiast klasycznych korepetycji 1vs1, gdzie uczeń który umie, tłumaczy temu co nie umie, zorganizować wspólne powtórki do sprawdzianu (w małych grupach), albo do lekcji, wspólne tworzenie notatek (np. w formie map myśli), może przygotowanie jakiegoś filmiku, w którym uczniowie swoimi słowami opowiedzą o jakimś temacie.

Myślę że, że warto zastanowić się także nad przekazem w którym zachęcamy uczniów do zaangażowania w inicjatywę i zmianę słownictwa np. zamiast korepetycje i pomoc – współpraca i wspólna nauka. Zamiast szukać osób, które mają kłopoty, problemy i nie radzą sobie z jakimś przedmiotem, spróbować zapytać o chętnych do poszerzenia wiedzy, ugruntowania wiadomości itp. To są moje osobiste intuicje i nie mam pewności na ile zadziałają. Wydaje mi się, że niwelują ryzyko wchodzenia w asymetryczne role ucznia mentora, który wie i ucznia który nie umie, a które mogą być przeszkodą dla potencjalnych odbiorów samopomocy koleżeńskiej.

Bez względu na to ile ostatecznie osób skorzystało z pomocy koleżeńskiej, niewątpliwym sukcesem jest sam fakt zgłoszenia się chętnych do jej bezinteresownego udzielania. Mam przekonanie, że jest to potencjał, który drzemie w Waszej społeczności uczniowskiej i z którego będziecie mogły korzystać, nie tylko w tej inicjatywie.

Wisienką na torcie jest ostatnia myśl, którą napisałyście w relacji tzn. że uczniowie, którzy zgłosili się po pomoc, skorzystali z niej. Wasz samorząd dał wyraźny sygnał, że osoby które są w potrzebie nie muszą zostać z tym same. Piękne! Zdecydowanie uważam, że nawet jeśli tylko jedna osoba skorzystałaby z Waszej inicjatywy to z uwagi na nią byłoby warto podjąć jej trud!

Życzę Wam bardzo, żeby w Wasze koleżanki i koledzy mieli poczucie wsparcia i podmiotowości w szkole, ale żebyście Wy również miały zawsze na kogo liczyć. Spokojnej końcówki roku szkolnego i powodzenia na egzaminach i dobrego wypoczynku w wakacje.

Pozdrawiam,
Tomasz