Klasa jak marzenie.

Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."

Dodano: 05.05.2021

0

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Po wyborze zadań i wyzwań przedyskutowaliśmy z nauczycielami i dyrekcją szkoły oraz przedstawicielami samorządów klas, czy jest takie miejsce w naszej szkole, świeżo po remoncie, w którym moglibyśmy stworzyć przestrzeń dostosowaną pod kątem uczniów (ich pomysłów, potrzeb, marzeń). Po dyskusjach zgłosił się jeden z nauczycieli i jego uczniowie. Chcieli, by ich klasa była inna, dostosowana do potrzeb osob ze SPE i dająca możliwość pracy na kilku przestrzeniach: lekcje, kącik pracy samodzielnej - cichej, kącik relaksu - odpoczynku i miejsce do rozwoju zainteresowań uczniów.

Wybrano wyremontowaną wraz ze szkolą salę klasy czwartej, zwrócono uwagę, że sala jest niewielka, jak na zespół 18 osób, w dodatku zespół był integracyjny - z ósemką osób z orzeczeniem. Postanowiono wobec braku możliwości zmiany klasy na większą zmienić co się da. Układ ławek, stworzenie cichego kącika do nauki własnej, kącika relaksacyjnego i może hamaka.

Rozpoczęto od zmiany układu ławek, który nie sprzyja nauce i doświadczaniu, a sprzyja głownie utrzymaniu dyscypliny. Następnie zdobyto środki na zakup dwóch kolorowych puf, do kącika. Przygarnięto także drzewko, które miało trafić na śmietnik - zatem dobry uczynek. Na ściany trafiły wydania gazetki szkolnej prowadzonej przez wszystkich wychowanków nauczyciela od 14 lat i Dreptakowe trofea - od 16 lat - ponieważ klasa ta to także miejsce spotkań redakcyjnych, miejsce zbiórek, laboratorium doświadczalne, siedziba szkolnego muzeum itd. W planowanie muralu jaki pojawi się na ścianie zaangażowali się rodzice i uczniowie - każdy zainteresowany przedstawił swój pomysł, i szykowany jest aktualnie projekt ostateczny - który znajdzie się na ścianie nad pufami, namalowany akrylowymi flamastrami.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Uczniowie klasy IV C, rodzice klasy IV C, Rada Rodziców Szkoły, psycholog szkolny, dyrektor, wychowawca, samorząd uczniowski - opiniowanie zmian,

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Przekonanie innych nauczycieli, że ławki nie muszą być ustawione jedna za drugą, by uczniowie byli odpowiednio skupieni i by proces nauki nie był zaburzony. Ustalenie zasad korzystania z kącika nauki cichej, oraz kącika relaksu. Tutaj jest sporo przed nami, ponieważ czeka nas debata z zespołem nauczycielskim w celu przekonania, do możliwości korzystania z kącika w czasie lekcji, odbioru treści lekcji w pozycji nie przy ławce. Tutaj najtrudniejsze było zmienianie przekonań normatywnych i przyzwyczajeń niepopartych badaniami.

Montaż hamaka - nie ma gdzie tego uczynić, gdyż ściany są z karton gipsu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Udała się w większości zrealizować założenia, jest kącik, są ławki, są miejsca na plecaki, miejsca do pracy w zespołach i grupach, przygotowywany jest mural z motywami wybranymi zespołowo - będzie także tworzony zespołowo - rodzice, dzieci, wychowawca.

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze