Konferencja "Dla klimatu"

Działania uczniów i uczennic: "3. Organizujemy dzień integracyjny lub noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas których każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia."

Dodano: 02.05.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W obliczu kryzysu klimatycznego pogłębianie wiedzy na temat jego przyczyn, przebiegu, a także możliwych skutków jest pilna potrzebą. Zmiana klimatu należy do tych wyzwań, z którymi społeczeństwo XXI wieku musi się nieustannie mierzyć. Zadanie, polegające na zapobieganiu jej, należy zatem wyłącznie do nas. Z tych też powodów z okazji dnia Ziemi w naszej szkole odbyła się konferencja "Dla klimatu", której celem było uświadomienie zgromadzonym powagi sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy, ale równocześnie wskazanie działań, jakie powinniśmy podjąć, aby naprawić popełnione przez nas w przeszłości błędy. Przygotowanie i przeprowadzenie konferencji to był też czas, w którym klasy mogły razem podjąć różne działania, mające na celu przygotowanie i przeprowadzenie konferencji ( to czas wspólnych rozmów, identyfikacji problemu, wyszukiwania informacji. integracji klasy)

Przygotowania do tego wydarzenia rozpoczęły się już 25 lutego, gdy na spotkaniu Samorządu Uczniowskiego zaproponowano przeprowadzenie takiej konferencji. Przewodniczący klas zostali poproszeni o zapytanie swoich klasy, czy wyrażają one chęć udziału w podobnym wydarzeniu. 11 marca odbyło się kolejne spotkanie Samorządu, na którym ustalono termin, w jakim odbędzie się konferencja (22 kwietnia) oraz z pomocą pani Dyrektor, napisano plan przebiegu całego wydarzenia. Wtedy także rozdzielono zadania poszczególnym klasom- część z nich miała zająć się wykonaniem prezentacji, omawiających problemy bezpośrednio związane z głównym tematem spotkania, a pozostałym przydzielono wykonanie postu, reklamującego naszą konferencję, na Facebooka szkoły. 25 marca na spotkaniu Samorządu zjawili się przewodniczący klas, którzy po konsultacjach z uczniami, potwierdziły uczestnictwo swojej klasy oraz dostały ostateczne wytyczne co do wykonania przydzielonego im zadania. 19 kwietnia na szkolnym Facebooku pojawił się post w postaci plakatu, który zapowiadał konferencję. 22 kwietnia, a więc w dzień konferencji, moderatorzy spotkali się w szkole i przeprowadzili całe wydarzenie. Po jego udanym przebiegu, na stronie szkoły pojawił się post podsumowujący, który zawierał refleksje na temat konferencji oraz zdjęcia z tego wydarzenia.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Uczniowie klas 1C, 1D, 2C, 2E, 2CLO, a także uczestnicy z klas 2B, 2D i 2A. W wydarzenie byli zaangażowani również zaproszeni goście; marszałek województwa opolskiego pan Andrzej Buła, burmistrz miasta Kluczbork pan Jarosław Kielar, członek zarządu powiatu pan Artur Nowak, pani dr inż. Dorota Kaleta, pani dyrektor Krystyna Błażewska oraz nauczycielki, które pomogły nam w przygotowywaniu konferencji; pani Katarzyna Rakoczy oraz pani Elżbieta Sowa.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym zadaniem okazało się zachęcenie uczniów do czynnego wzięcia udziału w wydarzeniu oraz spięcie całego przedsięwzięcia w całość- pierwszy raz bowiem konferencja została przeprowadzona w formie online. Trudnością była również obawa przed problemami technicznymi, które mogły pojawić się podczas jej prowadzenia. Dla uczniów przygotowujących prezentację problemem okazało się znalezienie potwierdzonych naukowo informacji dotyczących klimatu, pokonanie strachu przed wystąpieniem publicznym oraz wykonanie prezentacji - znalezienie wspólnego punktu widzenia przedstawianego problemu ( uczniowie pracowali zdalnie, w dużej grupie, co utrudniało kontakt i wymagało od nich wykazania się umiejętnościami technicznymi)

 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

 Za największy sukces zrealizowanego zadania uważamy, umożliwienie pracy klasom, mającą na celu przygotowanie prezentacji, możliwość spotkania się uczniów, wypracowanie wspólnie zadania, ich integrację (co było bardzo ważne w przypadku uczniów klas pierwszych). Dużym sukcesem wydarzenia jest oddźwięk od uczniów, nauczycieli, ale także zaproszonych gości, że konferencja im się podobała. Świadczy o tym również duże zainteresowanie, wyrażone ilością wyświetleń pod opublikowany filmem z wydarzenia na Facebooku. Podziw wśród uczestników wywołał film o odnawialnych źródłach energii przygotowany przez Kamila Majchera z klasy 1C. Wyrazili oni chęć udostępnienia filmiku szerszej liczbie odbiorców. Ponadto materiały wykorzystane podczas konferencji w przyszłości mogą zostać wykorzystane na lekcjach wychowawczych. W trakcie spotkania nie wystąpiły żadne problemy techniczne, co niewątpliwie jest dla nas sukcesem. Do tej kategorii możemy zaliczyć także zorganizowanie międzypokoleniowego spotkania, które zbudowało więzi między naszą szkołą, a jednostkami administracyjnymi naszego województwa, powiatu i miasta. Dzięki obecności gości, reprezentujących te organy, mieliśmy możliwość wzbogacenia swojej wiedzy o informacje związane z inwestycjami na rzecz poprawy klimatu, które będą miały miejsce w naszym najbliższym otoczeniu. Konferencja sprawiła także, że uczniowie uświadomili sobie problem zanieczyszczenia środowiska. Wyrazili oni chęć udziału w podobnych wydarzeniach, a nawet sami zaproponowali nową inicjatywę- sprzątanie świata, czyli zadbanie o środowisko w naszej najbliższej okolicy. W podziękowaniu za zorganizowanie konferencji otrzymaliśmy magnolię od pana marszałka. Już dzięki temu prezentowi jesteśmy w stanie zacząć dbać o środowisko.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
05.05.2021 16:50

Hej,

W związku z tym, że mogłam wziąć udział w wydarzeniu miałam okazję doświadczyć i na własne oczy/uszy przekonać się jak to wyglądało. Bardzo dziękuję za możliwość wzięcia udziału w spotkaniu. Wasza relacja tylko to potwierdza jak ważnym, trudnym działaniem było to przedsięwzięcie… a jednak zakończonym sukcesem.

Mocnymi stronami Waszego działania było:
Temat na czasie, bardzo rezonujący z młodzieżą, która aktywnie działa na rzecz klimatu nie tylko w Polsce;
spotkanie międzypokoleniowe dorośli i młodzież, każdy na tych samych warunkach, nie tylko “mówiące dorosłe głowy”, ale i młodzież zabierająca głos m.in. poprzez prezentacje grup występujących;
przed spotkaniem agenda - profesjonalna;
prawdopodobnie dalsza współpraca szkoły z JST (jednostki samorządu terytorialnego);
prezentacje, filmy ….dynamika spotkania.


To z czym miałyście trudność np: odbiorcy (chociaż ja widziałam dość pokaźną liczbę osób oglądających) możecie np:
zaprosić inne szkoły do uczestnictwa;
w ramach dnia Ziemi zorganizować kilka dodatkowych aktywności (o tym o czym rozmawiałyśmy) poza debatą, konkurs plastyczny, literacki, loterię, krótki warsztat Zero i less waste itd...tak by zaangażować tych, którzy w inny sposób odnajdą się w wydarzeniu, a debata może być finałem, na której odbędzie się prezentacja prac czy coś w tym stylu.
przy organizacji tak dużego wydarzenia (tz. angażującego dużą liczbę osób) możecie pracować na różnych narzędziach zdalnych np: aplikacje trello i asana, które ułatwią przepływ informacji i usprawnią bieżącą koordynację.

Na spotkaniu byłam obecna mniej więcej ok 1,5-2h, swoje spostrzeżenia przesłałam od razu do p.Katarzyny, wrzucam je i tu, jako świeża reakcja na spotkanie:
“Bardzo dziękuję za możliwość wzięcia udziału w spotkaniu, mimo własnego zainteresowania tematem ekologii, zawsze można czegoś nowego się dowiedzieć.
NIestety, muszę opuścić spotkanie z przyczyn innych obowiązków, nie chcę też przerywać spotkania, by się pożegnać, dlatego piszę tu.

Bardzo dziękuję za spotkanie, które ma charakter demokratyczny, międzypokoleniowy oraz sieciujący. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w merytorycznym spotkaniu opartym na szacunku i chęci porozumienia bez względu na wiek. Odejście od ego do eko, czyli odejście od tego "co ja chcę, bo mnie stać, interesuje mnie tylko to co nowe" jest nie tylko podejściem ekologicznym, ale też możliwością głębszego zrozumienia swoich prawdziwych potrzeb, które wykraczają poza chęć nadmiernej, niekiedy kompulsywnej konsumpcji. Świadomość ekologiczna to szansa na poznanie siebie, życia na ziemi i całym kosmosem. “

Gratuluję
Pozdrawiam
Aga Mentorka