ANKIETA O MOTYWACJI

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 28.04.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podczas zebrania SU wybraliśmy chętną osobę, która przygotowała ankietę o tym co nas motywuje podczas nauki, a także o ogólnych odczuciach, jakie doświadczamy w czasie nauki zdalnej. Ankietę wykonał Piotr z młodszej klasy, a następnie rozesłaliśmy ją uczniom z klas (przez Librusa oraz na chacie podczas godzin wychowawczych).


Podczas zebrania podsumowaliśmy ankietę, zapisaliśmy odpowiedzi, które pojawiały się najczęściej, a następnie omawialiśmy je.

Uczniowie mieli dość rozbieżne opinie co do tego jaki rodzaj lekcji wolą. Najwięcej jednak, bo 88 osób wybrało lekcje stacjonarne (54 wskazało lekcje zdalne, 71 nie miało zdania). Osoby, które wybrały, że lekcje zdalne są lepsze uzasadniły to głównie tym, że jest więcej wolnego czasu (dłuższe przerwy), nauczyciele nie są tak wymagający oraz mają nieco inny sposób nauczania (lekcje są łatwiejsze co obrazuje wykres, na którym 81 osób opowiedziało się za tym, że jest łatwiej). Częstym wyborem lekcji zdalnych jest też możliwość dłuższego snu. Z kolei uczniowie wybierający lekcje stacjonarne/w szkole najczęściej opowiadali się za tym, że w szkole mieli większy kontakt ze znajomymi i przyjaciółmi. Lekcje w szkole dawały im większe poczucie przynależności, niż lekcje zdalne podczas których nie widywali się tak często jak chcieli. W pytaniu o spędzanie czasu z przyjaciółmi po szkole większość (112 osób) zaznaczyło, ze praktycznie codziennie widuje się ze znajomymi. Natomiast aż 45 zaznaczyło, że praktycznie nigdy nie widuje się z przyjaciółmi poza lekcjami zdalnymi.

Z pytania co nas gównie motywuje do nauki najczęstszymi odpowiedziami były: "motywują mnie moi rodzice" , "motywuj mnie, że mogę dłużej spać", "mniej lekcji, dłuższe przerwy, na których możesz np. grać".

Z ankiet wynika także, że wielu uczniów (47 głosów) bardziej polubiło matematykę podczas lekcji zdalnych. Na drugim miejscu znajdują się wf i angielski (każdy po 27 głosów), a na trzecim biologia (23 osoby).


Z rozmów klasowych wynika, że do nauki (w domu i ogólnie) najczęściej motywują nas wcześniej wymienione rzeczy oraz: lepsze oceny niż te z nauki w szkole, więcej czasu wolnego, czasami też nuda związana z brakiem zadań (z braku innych rozrywek niektórzy się uczą), plany na przyszłość (niektórzy chcą zrobić wszystko, by ich marzenia się spełniły, stąd motywacja do nauki).


Linki do wyników ankiet:


https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=wnq1f2cSi029g4qJgRbJDNaM85TnfspMhawoKFvalbdUQzc5TUFUTldYRTlTVEhSUllVSlJCVkJMNi4u&AnalyzerToken=rHR6RfMdNOJEHEoCG0cMofcsAcn4b2Ss


https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=wnq1f2cSi029g4qJgRbJDGoJbbx3P6FPmK-wbofvTz1UN1JTVkRPUk03TkJOOUM5M0M1UTZJNzI2VC4u&AnalyzerToken=YjR53n6QOeZfjwuNvOJSLPC9tx2dYh8F


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Bardzo zaangażował się Piotr oraz jedna z opiekunek naszego SU (p. Klaudia). Niestety ankietę Piotra wykonało mało osób, a także zabrakło kilku pytań. Pani Klaudia wykonała drugą ankietę z dodatkowymi oraz zapożyczonymi od ankiety pierwotnej pytaniami, którą wysłała do wychowawców za pomocą Librusa.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym było przekonanie uczniów, by wypełnili ankietę.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sukcesem jest fakt, że łącznie ankietę wypełniło 243 osób. Jest to naprawdę duże osiągnięcie. Cieszymy się także, że tak wiele osób zainteresowało się tematem motywacji i samopoczucia podczas lekcji zdalnych oraz oczywiście nauki. To ważne, by każdy znalazł sposób, który najlepiej na niego działa.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
11.05.2021 12:31

Dziękuję za poprawienie relacji. Nauka zdalna nie jest łatwym doświadczeniem dla uczniów i uczennic. Dobrze, że zajęliście się tym tematem i prawdopodobnie skłoniliście do refleksji wiele osób, zainicjowaliście też dyskusje klasowe. Nawet ci, którzy mieli problem z dookreśleniem własnej motywacji, przemyślą wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zebraliście ciekawy materiał, dotyczący motywacji, dobrych i złych stron nauczania zdalnego w opinii uczniów i uczennic. Wyniki podjętych przez Was działań będą wykorzystane w pracy dydaktycznej wychowawców i nauczycieli, bo ważna jest odpowiedzialność za własny rozwój, naukę, dążenie do realizacji marzeń i związana z tym motywacja.