Czy i dlaczego konieczne są zmiany w naszej szkole i co ma do tego klimat?

  • WYBITNA RELACJA

Komunikacja i media: "3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat."

Dodano: 23.04.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W grudniu 2020 r. dowiedzieliśmy się, że nasza biolożka planuje zmiany w wyglądzie naszej szkoły (budynku i otoczenia). Jednocześnie zastanawialiśmy się nad tym, jakie działanie w ramach obszaru: Komunikacja i media moglibyśmy zorganizować.

Skoro zaintrygowały nas zmiany, nad którymi pracuje nasza pani od biologii, stwierdziliśmy, że mogą one zainteresować również uczniów naszej szkoły. Okazało się, że nasza szkoła uczestniczy w konkursie „Szkoła z klimatem”, który zakłada wprowadzenie takich zmian na terenie szkoły, dzięki którym łatwiej nam będzie znosić konsekwencje ocieplania się klimatu (np. coraz wyższe temperatury na dworze, ale także w klasach).

By lepiej zrozumieć, co się dzieje z klimatem i jak trzeba przystosować do tego szkołę, postanowiliśmy zorganizować spotkanie z ekspertami, którzy by nam to wyjaśnili.

Ponieważ zaproszenie przyjęła znana biolożka, pani Joanna Gadomska (autorka bloga „Biologia z Blondynką”) na samo spotkanie trzeba było trochę poczekać. Pani Gadomska gości w wielu polskich szkołach, nie tylko u nas, podobnych spotkań ma w kalendarzu bardzo dużo, więc ostatecznie ustaliliśmy termin dopiero na 22 kwietnia, czyli na Dzień Ziemi - tym samym organizowane przez nas wydarzenie stało się szkolnymi obchodami tego ważnego święta.

Oprócz pani Gadomskiej zaproszenie przyjął dr inż. Paweł Szablewski, pracownik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w Starostwie Powiatowym w Słupcy.

W związku z pandemią spotkanie zorganizowaliśmy na platformie MS TEAMS.

W spotkaniu dział wzięło ponad 120 uczniów.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

- nauczycielka biologii z naszej szkoły, autorka projektu w konkursie „Szkoła z klimatem”;

- eksperci/prelegenci podczas spotkania: Joanna Gadomska, dr inż. Paweł Szablewski;

- pani dyrektor naszej szkoły;

- przedstawiciel Rady Rodziców biorący udział w spotkaniu;

- nasz szkolny informatyk, który zorganizował spotkanie od strony technicznej.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Ponieważ spotkanie odbywało się „na żywo”, mimo profesjonalnego wsparcia naszego szkolnego informatyka, stresowaliśmy się, czy siła wyższa (np. problemy na łączach) nie zakłócą spotkania.

Obawialiśmy się także, czy uczniowie dopiszą oraz czy będą aktywnie brać udział w spotkaniu.

W związku z popularnością pani Gadomskiej i jej dostępnością musieliśmy zmienić kolejność realizowanych przez nas działań (wstępnie chcieliśmy najpierw zorganizować tę debatę, a dopiero później zająć się obszarem: Uczenie się i nauczanie). Ostatecznie debatę trzeba było przesunąć na kwiecień, dlatego w marcu zajęliśmy się zagadnieniem motywacji w ramach obszaru: Uczenie się i nauczanie, które z kolei początkowo zaplanowaliśmy na kwiecień. 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Jesteśmy zadowoleni z tego, że udało nam się zorganizować przedsięwzięcie na ważny nie tylko lokalnie, ale i globalnie temat. Zaangażowaliśmy ponad 120 uczniów w tematykę ochrony środowiska. Mówiliśmy o tym, jak ważna jest jego ochrona oraz co możemy zrobić dla naszej Planety.

Dużym wyzwaniem było także publiczne wystąpienie przed: całą szkołą, dyrekcją, gronem pedagogicznym oraz przedstawicielami rodziców. Było nam bardzo miło gościć edukatora CEO, naszego mentora pana J. Żmijskiego. Na szczęście nasz kolega Mateusz jest niezawodny, gdy chodzi o publiczne wystąpienia.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://zseslupca.eu/2021/04/21/ekonomik-dla-klimatu/

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
25.04.2021 09:02

Dzień dobry,

dziękuję za opublikowanie relacji. Jest ona kompletna, starannie obudowana zdjęciami i linkami. Wyróżniam ją.

Miałem okazję śledzić Wasze przedsięwzięcie od momentu, gdy je zaczęliście planować i jestem pod wrażeniem efektu, do którego doprowadziliście. Z dużą przyjemnością wziąłem udział w debacie jako obserwator-gość i jeszcze raz dziękuję Wam za tę możliwość. Wydarzenie zgromadziło wielu gości i stało się ważnym punktem w życiu Waszej szkoły. Szczególnie cieszy obecność tak wielu uczniów i uczennic. Dla mnie istotne jest także to, że w działaniu tym wykazaliście się odpowiedzialnością, wytrwałością i umiejętnością wspierania się- kluczowymi elementami pracy zespołowej.

Gratuluję Wam tego, że umiejętnie poruszyliście jeden z najważniejszych współczesnych problemów ludzkości- ocieplanie się klimatu ziemskiego i jego konsekwencje. Uczestnikom debaty udało się je pokazać zarówno w ujęciu lokalnym, jak i ogólnym. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w Waszej szkole nie jesteście jedynymi, którzy zwracają uwagę na ten ogólnoświatowy problem. Wasi koledzy uczestniczą w programie „Szkoła z klimatem” i wraz z nauczycielką biologii planują zmiany w wyglądzie szkoły (budynku i otoczenia). Mam nadzieję, że dzięki Wam i Waszym kolegom powiększy się grono ludzi świadomych faktu, że stoimy- jako ludzkość- w obliczu niezwykle poważnego wyzwania. Uda się nam przez tę próbę pomyślnie przejść tylko wtedy, gdy wszystkie przysłowiowe ręce znajdą się na pokładzie.

Z pozdrowieniami

Janusz