Kącik wypoczynku uczniów
Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-05 21:55
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Samorząd szkolny wraz z opiekunami w porozumieniu z Dyrekcją szkoły mimo pandemii wybrał miejsce na terenie szkoły, które mogłoby służyć jako miejsce odpoczynku uczniom. W dniu egzaminów próbnych w szkole wybrani nauczyciele rozmawiali z uczniami klas 8, którzy nie biorą udziału w projekcie. Uczniowie wybrali lekturę, tapety, aranżację (np. zwisające liany). w tworzeniu wizji wsparli nas również nauczyciele języka polskiego i plastyki. Była to prawdziwa burza mózgów. Następnie przystąpiliśmy do realizacji. Zakupiono farby, tapetę oraz wiszące elementy, na których są wypisane dzieła Sienkiewicza razem z datami ich powstania. Panowie Konserwatorzy pomalowali i tapetowali ściany oraz zawiesili wszystkie elementy. Na koniec uczniowie z projektu razem z opiekunami pomogli posprzątać Paniom Woźnym.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Oprócz zespołu w realizację wyzwania zaangażowali się Panowie Konserwatorzy szkoły oraz Rodzice z Rady Rodziców i oczywiście uczniowie szkoły. Przewodnicząca RR p. A. Mazurek razem i innym rodzicami pomogła zdobyć fundusze na realizację przedsięwzięcia. Nauczyciele języka polskiego, plastyki wsparli nas podczas tworzenia wizji wyzwania. Podczas egzaminów próbnych przedstawiono 87 uczniom pomysł i zasięgnięto opinii na ten temat.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Trudność w realizacji wyzwania sprawiła pandemia i reżim obowiązujący w szkole. Wypracowanie porozumienia z Dyrekcją i ustalenie koncepcji miejsca wypoczynku nie było wbrew pozorom takie proste. Liczne rozmowy tego co chcielibyśmy stworzyć, a tym co możemy odbiegały od naszego wyobrażenia. Dyrekcja z aprobatą przyjęła pomysł utworzenia takiego miejsca, niestety mieliśmy w tym temacie różne wizje. Po wielu rozmowa z uczniami ustaliliśmy, że miejsce wypoczynku powinno być związane z patronem szkoły. Uczniowie mieli wiele pomysłów, nie wszystkie ze względu na niewiele miejsca mogły zostać zrealizowane. Fajnie, że nauczyciele języka polskiego podpowiedzieli nam jak połączyć można patrona szkoły z miejscem wypoczynku - niech kącik zawiera najważniejsze tytuły literatury naszego patrona, a Panie plastyczki zaproponowały sposób ich wyeksponowania w taki sposób, aby kącik nie kojarzył się z nauką, a miejscem tylko dla nas uczniów.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Sukcesem jest stworzenie miejsca w szkole tylko dla uczniów, w którym w miłym otoczeniu możemy spędzić nawet krótkie 10 minutowe przerwy. Cieszymy się, ze miejsce to jest kolorowe, daje pozory domowej atmosfery, mimo, iż znajduje się na terenie szkoły. Fajnie, że uczniowie podczas spotkania online zaakceptowali naszą propozycję stworzenia takiego miejsca i mimo różnicy zdań pozwolili wypracować elementy wystroju kącika, które współgrają z patronem szkoły i wizją Dyrekcji oraz nauczycieli. Mogliśmy wybrać tapety. Świetnie, ze mamy takie miejsce. Teraz tylko wstawimy kanapę oraz fotel, które przekaże nam mama koleżanki po remoncie mieszkania, który przez pandemię został odłożony. Cieszymy się, że mogliśmy wyjść z domu i pomóc Paniom sprzątaczkom doprowadzić do porządku nasze zacisze społeczności szkolnej.
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
05.05.2021 21:55
0
Dziękuję Wam bardzo za Waszą relację. Wygląda na to, że osiągnęliście zamierzony cel i bardzo żałuję, że musicie jeszcze odrobinę poczekać, aby zobaczyć reakcję Waszych koleżanek i kolegów na Wasz kącik odpoczynku.
Nie wiem, czy to zrobiliście, ale koniecznie pokażcie uczniom efekty pracy już teraz. Kącik na fotografiach prezentuje się doskonale. Ewidentnie stworzyliście miejsce od uczniów dla uczniów. Będąc pracownikiem banku zazdrościłem departamentowi odpowiedzialnemu za marketing sali zaaranżowanej na las (tapety, meble wykładzina). Teraz zazdroszczę Wam pustyni i puszczy. Byłoby cudownie, gdyby każda szkoła i każde biuro miało takie magiczne miejsca!
Z Waszej relacji płynie jeszcze jeden bardzo pozytywny przekaz, a mianowicie współpraca społeczności szkolnej. Zaangażowaliście w działanie, konserwatorów, nauczycieli polskiego i plastyki, rodziców oraz uczniów! Tym samym inicjatywa idealnie wpisuje się w idee samorządu włączającego.
Osobiście największe wrażenie zrobił na mnie fakt osiągnięcia porozumienia z dyrekcją. Napisaliście, że różnice zdań były jedną z największych trudności, a zarazem wypracowane wspólnego stanowiska uznaliście za największy sukces. Wyobrażam sobie, że rozmowy mogły być bardzo trudne, bo jednak pozycja dyrekcji jest znacznie silniejsza od SU. Dlatego tym bardziej doceniam, że osiągnęliście porozumienie na linii uczniowie – dorośli. To jest kwintesencja obszaru 4 tj. „Podejmowanie decyzji”.
Napisaliście, że decyzje odnośnie kształtu kącika wypoczynku podjęliście konsultując je z uczniami klas 8, w trakcie ich egzaminów próbnych. Myślę, że ograniczając się jedynie do najstarszych klas, nie wykorzystaliście w pełni możliwości współdecydowania. Być może wynikało to z ograniczeń związanych z pandemią, z drugiej strony niedawno czytałem Waszą relację z badana potrzeb, gdzie ankietę online wypełniło prawie 200 osób z różnych poziomów nauczania. Idea burzy mózgów z uczniami i wykorzystanie ich obecności w szkole, samo w sobie było bardzo dobrym przykładem działań włączających i samorządu słuchającego. Natomiast w tym wyzwaniu głównym celem jest budowanie poczucia sprawczości, tzn. żeby uczniowie mogli o czymś zadecydować. Tym razem mogli zadecydować jedynie ósmoklasiści, którzy przecież zaraz opuszczą szkołę. Trochę szkoda, że młodsze roczniki nie mogły głosować.
Formalnie zarówno to wyzwanie jak i całą Szkołę Demokracji macie zaliczoną, natomiast do końca roku szkolnego jeszcze 2 miesiące, w tym być może jeden, gdzie wrócicie fizycznie do szkoły. Bardzo Was zachęcam, żebyście spróbowali umożliwić wszystkim uczniom podjęcie decyzji. Żebyście Wszyscy mogli poczuli moc współdecydowania. Nie musi to być związane z Waszym kącikiem, może to być zupełnie inna inicjatywa np. co zrobicie, jak w końcu wrócicie do szkoły. Jeśli się zdecydujecie dajcie znać, jestem ciekawy Waszych wrażeń.
Podsumowując, cieszę się bardzo z Waszego sukcesu. Efekt naprawdę robi wrażenie i zazdroszczę Wam takiego miejsca odpoczynku. Ponadto podczas realizacji działań pokazaliście się jako samorząd słuchający i włączający ( współpraca całej społeczności szkolnej). Do pełni szczęścia brakuje jedynie umożliwienie wszystkim uczniom podjęcia decyzji. Niemniej jestem przekonany, że osiągnęliście ogromny sukces, głównie dzięki porozumieniu z dyrekcją. To jest chyba jedno z najtrudniejszych wyzwań dla samorządu uczniowskiego osiągnięcie konsensusu z dorosłymi, kiedy Wasze wizje są odmienne. Pomimo tego, że nie mogliście zrealizować wszystkich swoich zamierzeń, odnoszę wrażenie, że czujecie się usatysfakcjonowani i to jest moim zdaniem niezwykle ważne. Mam nadzieję, że było to dla Was pozytywne doświadczenie, które korzystnie wpłynie na rozwój Wasz i Waszej samorządności uczniowskiej.
Pozdrawiam,
Tomasz