Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich. Stworzenie „Zielonego EKO TOIZ, czyli zielonego kącika ciszy” – miejsca lub miejsc wypoczynku i relaksu dla uczniów i nauczycieli z dużą ilością roślin oraz kanapami
-
WYBITNA RELACJA
Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-04-26 19:24
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Opiszcie jak przebiegła realizacja zadania.
1. Konsultacje na grupie Microsoft Teams Zarządu Samorządu Uczniowskiego z udziałem zaproszonych samorządów klasowych w celu zasięgnięcia opinii o potrzebie zmian w przestrzeni szkolnej.
2. Debaty klasowe (online) w celu wypracowania i przedstawienia opinii do Prezydium SU dot. potrzeby zmian w zagospodarowaniu przestrzeni szkolnej.
3. Zdalne Spotkanie w grupie „Samorządziaki” na platformie Microsoft Teams i onlinowa burza mózgów grupy projektowej i chętnych członków samorządu nad pytaniami, które znajdą się w ankiecie.
4. Stworzenie ankiety w której pytamy uczniów czy takie miejsc e lub miejsca, w których uczniowie mogą „złapać oddech” są w szkole potrzebne.
5. Pytając o inne oczekiwania uczniów dotyczące przestrzeni szkolnej dowiadujemy się, że w szkole jest potrzeba na stworzenie dodatkowych stref tematycznych:
· Food strefy, czyli do spożywania drugiego śniadania lub posiłków przyniesionych z domu,
· Strefa mini aktywności sportowej, do gry w tenisa stołowego, cymbergaja, szachy i piłkarzyki.
6. Uczniowie na podstawie ankiety wypracowali check listę niezbędnego wyposażenia stref, w postaci kanap, foteli, stolików, puf oraz zewnętrznego stołu do tenisa stołowego i leżaków.
7. Pokreślili jak ważna byłaby muzyka, która umilałaby przerwy. Tu pojawił się pomysł założenia szkolnego radiowęzła.
8. Uczniowie zadeklarowali chęć „zazielenienia szkoły” przez przyniesienie do szkoły kwiatów doniczkowych i cebulek kwiatowych.
9. Wyniki ankiety zostały prezentowane dyrekcji szkoły w postaci dokumentu word oraz uczniom na fanpagach: Zespołu Szkół nr 8 i Samorządu Uczniowskiego oraz zamkniętej grupie Uczniowie TOIZ.
10. Przeprowadziliśmy wirtualną wizję lokalną w celu wyznaczenia stref do zagospodarowania. Dokonała tego Opiekunka samorządu p. Elżbieta Krawczyk wspólnie z kierownikiem gospodarczym szkoły. Niestety nauka zdalna uniemożliwia wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu grupie projektowej.
11. W wyniku wizji lokalnej zostały wstępnie wybrane trzy strefy w nowym budynku szkoły oraz jedna na dziedzińcu szkolnym do „przystosowania” na strefy relaksu oraz strefę do mini aktywności sportowej. Jednak decyzję o tym, ile docelowo tych stref powstanie oraz w którym z zaproponowanych miejsc podjęli uczniowie, Odbyło się to w głosowaniu jawnym podczas zdalnych lekcji wf. W wyniku głosowania uczniowie zadecydowali, że w szkole powstaną dwie strefy wypoczynku w nowym budynku szkolnym (parter i drugie piętro) oraz mini strefa sportowa ze wskazaniem do gry w tenisa stołowego na dziedzińcu szkolnym.
12 . Przedstawiona opinia uczniów została zaprezentowana dyrekcji i otrzymała "zielone światło" na dokonywanie zmian w przestrzeni szkolnej z zachowaniem przepisów bhp i ppoż.
13. Rozpoczęliśmy starania o środki finansowe w celu realizacji potrzeb uczniów. Udało nam się aplikować do Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego i zdobyliśmy kwotę 8 500zł w celu rozpoczęcia „budowy” szkolnego radiowęzła. To uczniowie w przeprowadzonej ankiecie zdecydowali, na co wydać cała kwotę z MBO. Na początek w jednym budynku będzie działać szkolna rozgłośnia radiowa. Koniec prac przewidziany na czerwiec.(szczegóły na naszym samorządowym fanpage'u).
14. Z Urzędu Miasta dostaliśmy 4 000zł za które zamówiliśmy zewnętrzny betonowy stół do tenisa stołowego. To dobry początek na powstanie strefy do mini aktywności sportowej.
15. Jesteśmy w fazie negocjacji w kwestii uruchomienia czasowej strefy food w auli szkolnej ze względu na bliskie położenie przy bufecie szkolnym. Tutaj jednak głos decydujący będzie miał sanepid.
15. Na pozostałe wyposażenie z check listy nie mamy jeszcze środków. Jesteśmy jednak pewni, że z czasem je pozyskamy. W planach mamy już kiermasze bożonarodzeniowe i inną działalność w ramach prowadzonej przez nas Spółdzielni Uczniowskiej. Musimy jednak wrócić w mury szkolne by zacząć realnie zdobywać środki finansowe.
16. Czekamy na powrót do szkoły, by zazielenić nasze korytarze szkolne.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Grupa projektowa, którą stanowili: Katarzyna Radlińska, Magdalena Witkowska, Kacper Forjasz, Kacper Wieloch, Paweł Zastawny oraz Zarząd samorządu (34 osoby, w tym 3-osobowe prezydium), trójki samorządów klasowych. Z dorosłych opiekun Samorządu p. Elżbieta Krawczyk, obie panie dyrektor i pan kierownik gospodarczy szkoły.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
- Ustalenie i wyznaczenie terminu na spotkanie online w tak dużym gronie.
- Brak możliwości spotkania się w realu, by dokonać wyboru miejsc na strefy.
- Utrzymanie motywacji do wykonania zadania.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
1. Przeprowadzenie konsultacji wśród uczniów w formie online.
2. Dotarcie z ankietą do uczniów i zachęcenie do jej wypełnienia.
3. Zaangażowanie uczniów do wspólnego podejmowania decyzji w sprawie przeorganizowania przestrzeni szkolnej.
4. Wyznaczenie kilku stref dostosowanych do potrzeb uczniów.
5. Wypracowanie check listy niezbędnych przedmiotów do wyposażenia stref.
6. Życzliwość i zgoda dyrekcji szkoły.
7. Zdobycie środków na założenie szkolnego radiowęzła i zakup stołu do tenisa stołowego.
8. Zebranie pomysłów na „zazielenienie” szkoły.
9. Wypracowanie pomysłów na dalsze pozyskanie funduszy w celu realizacji wypracowanych pomysłów.
linki:
https://www.facebook.com/1642936122657277/posts/2913834602234083/?d=n
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Ffb.watch%2F4Oi0d-Gr8W%2F%3Ffbclid%3DIwAR2uUvJe7Uo1Uk3Xu0ZAye3Stp9-ZyNz1s0XHAtdarTKo__mCbEurLkBpp0&h=AT0TC17v1036Zy1JmJezHU0lyDco2FX8IfIctk4461oLxPUK8i_eAtkaSdO76ol0mFtxckJuuIUMkwUtv2njAVMpZ7vHh9vNozfHXtVUNFAU3WAAd-HJvDIpb_dPaRpms1WBng
https://www.facebook.com/1642936122657277/posts/2922503024700574/?d=n
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
26.04.2021 19:24
0
Ponownie pokazaliście, że jesteście samorządem wybitnie włączającym. Ilość osób, które biorą udział w inicjatywach jest imponująca! Ponadto po raz kolejny udowodniliście jak ważne jest dla Was wsłuchiwanie się w głos uczniów – wydaje się, że macie to już opanowane do perfekcji, albo że macie to po prostu we krwi.
Od tego z resztą zaczęliście przeprowadzając wieloetapowe konsultacje. Najpierw w grupie SU + zaproszeni goście, następnie na szczeblu klasowym, a później w gronie „samorządziaków” gdzie przygotowaliście ankietę.
Chciałbym na moment zatrzymać się przy ankiecie, bo wydaje mi się ona najważniejszym punktem tego wyzwania. Zorganizowaliście podejmowanie decyzji nieco inaczej niż standardowo proponujemy w tym obszarze. Zdecydowaliście się obrać własną ścieżkę i stworzyliście hybrydę łączącą w sobie elementy decydowania i konsultacji. Kiedy opowiadaliście mi o swoich planach na naszym spotkaniu online, miałem obawy, czy nie za dużo jest opcji i możliwości. Innymi słowy, czy proces decydowania nie jest zbytnio rozproszony i nie osłabia poczucia sprawczości uczniów.
Mówiąc szczerze nie znam odpowiedzi na to pytanie. Wydaje mi się, że podejmowanie decyzji np. w formie referendum, gdzie obywatele idą do urn i wybierają „Jestem Za/Jestem przeciw”, albo wyborach prezydenckich gdzie zwycięża tylko jeden kandydat, dają większe poczucie sprawczości ( Dlatego wybory prezydenckie cieszą się większą frekwencją niż parlamentarne). Z drugiej strony, czy można mówić o osłabieniu decyzyjności, skoro zdecydowaliście się na swój oryginalny sposób na przeprowadzenie tego wyzwania?
Moim zdaniem jak najbardziej zadbaliście o to, aby uczniowie mogli podjąć decyzję, a oprócz tego przeprowadziliście inicjatywę w formie, która może idealnie nie wpisuje się w wytyczne dla tego wyzwania, ale za to doskonale wpisuje się w idee samorządności. Bardzo doceniam, że sposób realizacji dopasowaliście pod siebie i Wasze potrzeby, a nie na odwrót.
W Waszych działaniach imponuje mi Wasza niezłomność i działanie według starej piłkarskiej zasady, która brzmi „gra się tak, jak przeciwnik pozwala”. Napisaliście w trudnościach, że nauczanie zdalne bardzo ograniczało Wasze wysiłki. Ja od początku naszej współpracy zupełnie tego nie widzę. To jest dla mnie niesamowite i jest najlepszą wizytówką Waszego Samorządu. Zapewne znacie powiedzenie „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”. Analogicznie może być z samorządem uczniowskim. Wy radzicie sobie wyjątkowo dobrze w trudnej sytuacji pandemii i nauczania zdalnego.
Napisaliście również o trudnościach z motywacją. Dziękuję za szczerość, bo można by pomyśleć, że wszystko przyszło Wam zupełnie bez wysiłku. Tymczasem nie da się być non stop maksymalnie zmobilizowanym i zmotywowanym. Czasem pewnie trzeba zacisnąć zęby i trochę się przymusić do roboty, ale sądzę że znacznie częściej warto pomyśleć o odpoczynku i regeneracji zasobów. Myślę, że teraz to szczególnie ważne, aby o siebie zadbać, czego Wam bardzo życzę.
Reasumując po raz kolejny daliście przykład działań samorządu włączającego ( wiele osób na różnych etapach mogło wziąć udział w działaniu) oraz samorządu słuchającego. Dzięki temu odkryliście nowe pomysły i potrzeby zorganizowania przestrzeni dla uczniów ( Food strefa, strefa mini sport oraz radiowęzeł – przestrzeń z muzyką). Umożliwiliście uczniom podjęcie decyzji, które miejsca mają zostać zorganizowane i na co mają zostać przeznaczone środki z MRM. Zdecydowaliście się również na oryginalny sposób przeprowadzenia działania, dopasowany do waszych potrzeb i specyfiki szkoły, co jest zawsze dodatkową wartością. Na koniec imponujący jest sposób w jaki działacie w trudnych warunkach. Wasz samorząd osadzony jest na skale. Przyszły wichry i burze i nie runął. Niemniej życzę Wam bardzo wytchnienia i żeby w przyszłości było już trochę łatwiej.
Pozdrawiam,
Tomasz