Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich. Stworzenie „Zielonego EKO TOIZ, czyli zielonego kącika ciszy” – miejsca lub miejsc wypoczynku i relaksu dla uczniów i nauczycieli z dużą ilością roślin oraz kanapami

  • WYBITNA RELACJA

Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."

Dodano: 11.04.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Opiszcie jak przebiegła realizacja zadania.

1.      Konsultacje na grupie Microsoft Teams Zarządu Samorządu Uczniowskiego z udziałem zaproszonych samorządów klasowych w celu zasięgnięcia opinii o potrzebie zmian w przestrzeni szkolnej.

2.      Debaty klasowe (online) w celu wypracowania i przedstawienia opinii do Prezydium SU dot. potrzeby zmian w zagospodarowaniu przestrzeni szkolnej.

3.      Zdalne Spotkanie w grupie „Samorządziaki” na platformie Microsoft Teams i onlinowa burza mózgów grupy projektowej i chętnych członków samorządu nad pytaniami, które znajdą się w ankiecie.

4.      Stworzenie ankiety w której pytamy uczniów czy takie miejsc e lub miejsca, w których uczniowie mogą „złapać oddech” są w szkole potrzebne.

5.      Pytając o inne oczekiwania uczniów dotyczące przestrzeni szkolnej dowiadujemy się, że w szkole jest potrzeba na stworzenie dodatkowych stref tematycznych:

·        Food strefy, czyli do spożywania drugiego śniadania lub posiłków przyniesionych z domu,

·        Strefa mini aktywności sportowej, do gry w tenisa stołowego, cymbergaja, szachy i piłkarzyki.

6.      Uczniowie na podstawie ankiety wypracowali check listę niezbędnego wyposażenia stref, w postaci kanap, foteli, stolików, puf oraz zewnętrznego stołu do tenisa stołowego i leżaków.

7.      Pokreślili jak ważna byłaby muzyka, która umilałaby przerwy. Tu pojawił się pomysł założenia szkolnego radiowęzła.

8.      Uczniowie zadeklarowali chęć „zazielenienia szkoły” przez przyniesienie do szkoły kwiatów doniczkowych i cebulek kwiatowych.

9.      Wyniki ankiety zostały prezentowane dyrekcji szkoły w postaci dokumentu word oraz uczniom na fanpagach: Zespołu Szkół nr 8 i Samorządu Uczniowskiego oraz zamkniętej grupie Uczniowie TOIZ.

10.  Przeprowadziliśmy wirtualną wizję lokalną w celu wyznaczenia stref do zagospodarowania. Dokonała tego Opiekunka samorządu p. Elżbieta Krawczyk wspólnie z kierownikiem gospodarczym szkoły. Niestety nauka zdalna uniemożliwia wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu grupie projektowej.

11. W wyniku wizji lokalnej zostały wstępnie wybrane trzy strefy w nowym budynku szkoły oraz jedna na dziedzińcu szkolnym do „przystosowania” na strefy relaksu oraz strefę do mini aktywności sportowej. Jednak decyzję o tym, ile docelowo tych stref powstanie oraz w którym z zaproponowanych miejsc podjęli uczniowie, Odbyło się to w głosowaniu jawnym podczas zdalnych lekcji wf. W wyniku głosowania uczniowie zadecydowali, że w szkole powstaną dwie strefy wypoczynku w nowym budynku szkolnym (parter i drugie piętro) oraz mini strefa sportowa ze wskazaniem do gry w tenisa stołowego na dziedzińcu szkolnym.

12 . Przedstawiona opinia uczniów została zaprezentowana dyrekcji i otrzymała "zielone światło" na dokonywanie zmian w przestrzeni szkolnej z zachowaniem przepisów bhp i ppoż.

13.  Rozpoczęliśmy starania o środki finansowe w celu realizacji potrzeb uczniów. Udało nam się aplikować do Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego i zdobyliśmy kwotę 8 500zł w celu rozpoczęcia „budowy” szkolnego radiowęzła. To uczniowie w przeprowadzonej ankiecie zdecydowali, na co wydać cała kwotę z MBO. Na początek w jednym budynku będzie działać szkolna rozgłośnia radiowa. Koniec prac przewidziany na czerwiec.(szczegóły na naszym samorządowym fanpage'u).

14.  Z Urzędu Miasta dostaliśmy 4 000zł za które zamówiliśmy zewnętrzny betonowy stół do tenisa stołowego. To dobry początek na powstanie strefy do mini aktywności sportowej.

15.  Jesteśmy w fazie negocjacji w kwestii uruchomienia czasowej strefy food w auli szkolnej ze względu na bliskie położenie przy bufecie szkolnym. Tutaj jednak głos decydujący będzie miał sanepid.

15.  Na pozostałe wyposażenie z check listy nie mamy jeszcze środków. Jesteśmy jednak pewni, że z czasem je pozyskamy. W planach mamy już kiermasze bożonarodzeniowe i inną działalność w ramach prowadzonej przez nas Spółdzielni Uczniowskiej. Musimy jednak wrócić w mury szkolne by zacząć realnie zdobywać środki finansowe.

16.  Czekamy na powrót do szkoły, by zazielenić nasze korytarze szkolne.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Grupa projektowa, którą stanowili: Katarzyna Radlińska, Magdalena Witkowska, Kacper Forjasz, Kacper Wieloch, Paweł Zastawny oraz Zarząd samorządu (34 osoby, w tym 3-osobowe prezydium), trójki samorządów klasowych. Z dorosłych opiekun Samorządu p. Elżbieta Krawczyk, obie panie dyrektor i pan kierownik gospodarczy szkoły. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
  1. Ustalenie i wyznaczenie terminu na spotkanie online w tak dużym gronie.
  2. Brak możliwości spotkania się w realu, by dokonać wyboru miejsc na strefy. 
  3. Utrzymanie motywacji do wykonania zadania.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

1.      Przeprowadzenie konsultacji wśród uczniów w formie online.

2.      Dotarcie z ankietą do uczniów i zachęcenie do jej wypełnienia.

3.      Zaangażowanie uczniów do wspólnego podejmowania decyzji w sprawie przeorganizowania przestrzeni szkolnej.

4.      Wyznaczenie kilku stref dostosowanych do potrzeb uczniów.

5.      Wypracowanie check listy niezbędnych przedmiotów do wyposażenia stref.

6.      Życzliwość i zgoda dyrekcji szkoły.

7.      Zdobycie środków na założenie szkolnego radiowęzła i zakup stołu do tenisa stołowego.

8.      Zebranie pomysłów na „zazielenienie” szkoły.

9.      Wypracowanie pomysłów na dalsze pozyskanie funduszy w celu realizacji wypracowanych pomysłów. 


linki:

https://www.facebook.com/1642936122657277/posts/2913834602234083/?d=n


https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Ffb.watch%2F4Oi0d-Gr8W%2F%3Ffbclid%3DIwAR2uUvJe7Uo1Uk3Xu0ZAye3Stp9-ZyNz1s0XHAtdarTKo__mCbEurLkBpp0&h=AT0TC17v1036Zy1JmJezHU0lyDco2FX8IfIctk4461oLxPUK8i_eAtkaSdO76ol0mFtxckJuuIUMkwUtv2njAVMpZ7vHh9vNozfHXtVUNFAU3WAAd-HJvDIpb_dPaRpms1WBng


https://www.facebook.com/1642936122657277/posts/2922503024700574/?d=n


Linki związane z realizacją wyzwania:
https://www.facebook.com/1642936122657277/posts/2922503024700574/?d=n

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
26.04.2021 19:24

Drodzy,

Ponownie pokazaliście, że jesteście samorządem wybitnie włączającym. Ilość osób, które biorą udział w inicjatywach jest imponująca! Ponadto po raz kolejny udowodniliście jak ważne jest dla Was wsłuchiwanie się w głos uczniów – wydaje się, że macie to już opanowane do perfekcji, albo że macie to po prostu we krwi.

Od tego z resztą zaczęliście przeprowadzając wieloetapowe konsultacje. Najpierw w grupie SU + zaproszeni goście, następnie na szczeblu klasowym, a później w gronie „samorządziaków” gdzie przygotowaliście ankietę.

Chciałbym na moment zatrzymać się przy ankiecie, bo wydaje mi się ona najważniejszym punktem tego wyzwania. Zorganizowaliście podejmowanie decyzji nieco inaczej niż standardowo proponujemy w tym obszarze. Zdecydowaliście się obrać własną ścieżkę i stworzyliście hybrydę łączącą w sobie elementy decydowania i konsultacji. Kiedy opowiadaliście mi o swoich planach na naszym spotkaniu online, miałem obawy, czy nie za dużo jest opcji i możliwości. Innymi słowy, czy proces decydowania nie jest zbytnio rozproszony i nie osłabia poczucia sprawczości uczniów.

Mówiąc szczerze nie znam odpowiedzi na to pytanie. Wydaje mi się, że podejmowanie decyzji np. w formie referendum, gdzie obywatele idą do urn i wybierają „Jestem Za/Jestem przeciw”, albo wyborach prezydenckich gdzie zwycięża tylko jeden kandydat, dają większe poczucie sprawczości ( Dlatego wybory prezydenckie cieszą się większą frekwencją niż parlamentarne). Z drugiej strony, czy można mówić o osłabieniu decyzyjności, skoro zdecydowaliście się na swój oryginalny sposób na przeprowadzenie tego wyzwania?

Moim zdaniem jak najbardziej zadbaliście o to, aby uczniowie mogli podjąć decyzję, a oprócz tego przeprowadziliście inicjatywę w formie, która może idealnie nie wpisuje się w wytyczne dla tego wyzwania, ale za to doskonale wpisuje się w idee samorządności. Bardzo doceniam, że sposób realizacji dopasowaliście pod siebie i Wasze potrzeby, a nie na odwrót.

W Waszych działaniach imponuje mi Wasza niezłomność i działanie według starej piłkarskiej zasady, która brzmi „gra się tak, jak przeciwnik pozwala”. Napisaliście w trudnościach, że nauczanie zdalne bardzo ograniczało Wasze wysiłki. Ja od początku naszej współpracy zupełnie tego nie widzę. To jest dla mnie niesamowite i jest najlepszą wizytówką Waszego Samorządu. Zapewne znacie powiedzenie „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”. Analogicznie może być z samorządem uczniowskim. Wy radzicie sobie wyjątkowo dobrze w trudnej sytuacji pandemii i nauczania zdalnego.

Napisaliście również o trudnościach z motywacją. Dziękuję za szczerość, bo można by pomyśleć, że wszystko przyszło Wam zupełnie bez wysiłku. Tymczasem nie da się być non stop maksymalnie zmobilizowanym i zmotywowanym. Czasem pewnie trzeba zacisnąć zęby i trochę się przymusić do roboty, ale sądzę że znacznie częściej warto pomyśleć o odpoczynku i regeneracji zasobów. Myślę, że teraz to szczególnie ważne, aby o siebie zadbać, czego Wam bardzo życzę.

Reasumując po raz kolejny daliście przykład działań samorządu włączającego ( wiele osób na różnych etapach mogło wziąć udział w działaniu) oraz samorządu słuchającego. Dzięki temu odkryliście nowe pomysły i potrzeby zorganizowania przestrzeni dla uczniów ( Food strefa, strefa mini sport oraz radiowęzeł – przestrzeń z muzyką). Umożliwiliście uczniom podjęcie decyzji, które miejsca mają zostać zorganizowane i na co mają zostać przeznaczone środki z MRM. Zdecydowaliście się również na oryginalny sposób przeprowadzenia działania, dopasowany do waszych potrzeb i specyfiki szkoły, co jest zawsze dodatkową wartością. Na koniec imponujący jest sposób w jaki działacie w trudnych warunkach. Wasz samorząd osadzony jest na skale. Przyszły wichry i burze i nie runął. Niemniej życzę Wam bardzo wytchnienia i żeby w przyszłości było już trochę łatwiej.

Pozdrawiam,
Tomasz