Ocenianie uczniów w czasie kształcenia na odległość
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-05-05 16:56
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Realizację tego wyzwania zaplanowaliśmy w połączeniu z realizacją wyzwań z dwóch innych obszarów - obszaru dotyczącego podejmowania decyzji oraz obszaru związanego z działaniami uczniów i uczennic. Zaczęliśmy od forum dyskusyjnego online na szkolnej platformie Teams, które zorganizowaliśmy pod hasłem: "Nasze potrzeby i ograniczenia - organizacja pracy SU na platformie Teams", aby zbadać potrzeby uczniów podczas e-nauczania. W naszym forum uczestniczyli reprezentanci samorządów klasowych klas 7-8 oraz reprezentanci Rady Pedagogicznej, w tym Pani Wicedyrektor. Podczas tego spotkania okazało się, że jedną z ważniejszych potrzeb uczniów naszej szkoły jest potrzeba określenia jasnych kryteriów oceniania naszej pracy podczas kształcenia na odległość oraz respektowania przez Grono Pedagogiczne naszego prawa do odpoczynku i rozrywki podczas dni wolnych od nauki (weekendy, ferie). Następnie podjęliśmy rozmowy indywidualne z uczniami naszej szkoły z wykorzystaniem różnych portali społecznościowych i komunikatorów, opracowaliśmy też ankietę w aplikacji Forms, którą przeprowadziliśmy wśród uczniów naszej szkoły:
- Czy jesteś w stanie powiedzieć, za co zostałeś/aś oceniony/a i dlaczego? TAK/NIE
- Czy nauczyciele tłumaczą Ci, jeśli nie wiesz, dlaczego zostałeś/aś tak oceniony/a? TAK/NIE
- Jaką informację zwrotną najczęściej dostajesz od nauczycieli po pracach pisemnych? NIE DOSTAJĘ/ DOSTAJĘ (JAKĄ?).
- Jeśli nie dostajesz żadnej informacji zwrotnej, to czy masz jakiś pomysł, co zrobić, żeby taką informację zwrotną od nauczycieli na bieżąco otrzymywać? TAK, (JAKI POMYSŁ?)/ NIE
Wyniki ankiety wykazały, że 54% uczniów naszej szkoły nie jest w stanie powiedzieć, za co zostali ocenieni i dlaczego. 33% uczniów twierdzi, że nauczyciele nie tłumaczą, jeśli uczeń nie wie, dlaczego został tak, a nie inaczej oceniony. 52% uczniów nie dostaje żadnej informacji zwrotnej od nauczycieli po pracach pisemnych, a ci, którzy tę informację dostają, twierdzą, że otrzymują ją w komentarzach do zadań na Teams (np. w notesie zajęć), w e-dzienniku, w rubrykach w aplikacji Forms, w formie komentarzy ustnych podczas lekcji, w tym lekcji w całości poświęconych omawianiu wyników sprawdzianów. 89% ankietowanych nie ma pomysłu jak wyegzekwować od nauczycieli informację zwrotną po każdej pracy pisemnej, kilku uczniów proponuje kierowanie bezpośredniej prośby o uzasadnienie ustne oceny do nauczycieli, np. tuż po lekcji online albo podczas konsultacji online.
Podczas rozmów z uczniami dowiedzieliśmy się, że czują się często niesprawiedliwie ocenieni, niedoinformowani, niedoceniani, obciążeni pracami domowymi, szczególnie podczas weekendów.
Podjęliśmy więc mediacje z Gronem Pedagogicznym dotyczące określenia w okresie pandemii COVID-19 jasnych kryteriów oceniania naszej pracy oraz respektowania naszych praw, w tym prawa do informacji zwrotnej oraz prawa do odpoczynku. Zgłosiliśmy też potrzebę stworzenia jakiegoś dokumentu szkolnego, który będzie zrozumiały dla nas i będzie respektował nasze potrzeby w zakresie oceniania naszej pracy.
Nasze przemyślenia i postulaty zostały zaprezentowane Radzie Pedagogicznej podczas jej posiedzenia plenarnego podsumowującego semestr I r. szk. 2020/2021 i poważnie potraktowane przez Panią Dyrektor. W zarządzeniu Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 30 w Lublinie nr 12/2021 z dn. 2 kwietnia 2021 r. pojawił się załącznik z paragrafem regulującym ocenianie w okresie zdalnego nauczania - § 6. Ocenianie uczniów i ich obowiązki w nauczaniu na odległość.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Cała społeczność szkolna.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Ograniczenia komunikacyjne! Komunikację na Teams między uczniami utrudnia nam ograniczenie naszych uprawnień komunikacyjnych - blokada czatów oraz blokada możliwości tworzenia spotkań online przez uczniów oraz ograniczone możliwości komunikacyjne w ogóle wynikające z reżimu sanitarnego podczas lockdownu z powodu pandemii COVID-19.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
§ 6. Ocenianie uczniów i ich obowiązki w nauczaniu na odległość w załączniku do zarządzenia Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 30 w Lublinie nr 12/2021 z dn. 2 kwietnia 2021 r., a szczególnie cieszy nas zapis w punkcie 2.: „Na czas weekendu nauczyciele nie zadają prac uczniom”.
Jolanta Podwysocka
Mentor
Informacja zwrotna
05.05.2021 16:56
0
Temat, który podjęliście jest bardzo ważny. Uczymy się na błędach i warto rozumieć, na czym polegają oraz jak ich unikać. Cieszę się, że swoje przemyślenia i postulaty mogliście zaprezentować podczas posiedzenia plenarnego Rady Pedagogicznej, a w zarządzeniu Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 30 w Lublinie nr 12/2021 z dn. 2 kwietnia 2021 r. pojawił się załącznik z paragrafem regulującym ocenianie w okresie zdalnego nauczania - § 6. Ocenianie uczniów i ich obowiązki w nauczaniu na odległość. Nie tylko zwróciliście uwagę na problem, ale i doprowadziliście do realnej zmiany. Weekendy bez prac domowych potwierdzają, że jesteście skuteczni w mediacjach. Gratuluję!
Anna Raganowicz
huhuhu
23.05.2021 11:55
0
Ankieta została rozesłana drogą elektroniczną przez e-dziennik bezpośrednio do wszystkich uczniów klas 4-8 naszej szkoły poprzez konta rodziców. Odpowiedziało na nią 118 uczniów (nikły procent, niestety...). Oto jej wyniki (mam nadzieję, że bez danych osobowych...) -> https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=J6g2IY0e1kOMNRpRI3tg3Kn0eoapJbBCmLPMEJtsR2lUN0hRSkRHMFhKRzU2SEJTWTYzMTRSWjBGRy4u&AnalyzerToken=mr6aloocGuXFOImaacX2vp6mrPcdgpzV
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego