Badamy ankietą, informujemy filmem – czyli Ekonomik o motywacji do nauki
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-04-02 11:37
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
By dowiedzieć się, co i jak motywuje nasze koleżanki i naszych kolegów postanowiliśmy zrobić ankietę online. Oprócz tego, co i jak motywuje naszych uczniów, pytaliśmy również jakie mają sposoby na naukę, jak sobie ją ułatwiają itp.
Nie spodziewaliśmy aż tak dużego odzewu. W dobrowolnej ankiecie udział wzięło 174 uczniów (na około 450 z całej szkoły).
Pod poniższym linkiem znajdują się wyniki ankiety:
Następnie przeanalizowaliśmy wyniki ankiety, z których wynika, że wg prawie połowy uczniów (44%) nasi nauczyciele nie motywują do nauki.
Przyjęliśmy, że mimo wszystko nauczyciel jest tą osobą, w której powinniśmy szukać tej motywacji – sami uczniowie stwierdzili, że belfrzy znajdują się z zaraz za samymi uczniami, jeśli chodzi o motywację.
W ankiecie zapytaliśmy również o to, co nauczyciele mogą zrobić, by lepiej motywować nas do nauki i w kolejnym etapie realizacji tego działania przedstawić im nasze propozycje. Obecnie czekamy na kolejną Radę Pedagogiczną (ma się odbyć w połowie kwietnia). Na Radzie wystąpi jeden lub dwoje z nas i omówimy wyniki ankiety oraz przedstawimy nauczycielom pomysły uczniów na to, jak nas motywować do nauki i tym samym podnosić efektywność naszej nauki. Liczymy, że grono pedagogiczne zastosuje nasze pomysły w swojej pracy z nami.
Poza tym wystosowaliśmy prośby do nauczycieli-wychowawców, by posiłkując się naszym filmem, omówili kwestię motywacji uczniów do nauki oraz sposoby na efektywne uczenie się.
Film można zobaczyć tutaj:
https://drive.google.com/file/d/1mBkpHk5LN5b2ZfoeAZ7jCWHKSKgxjR2i/view
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Wysłaliśmy ankietę za pomocą e-dziennika do wszystkich uczniów naszej szkoły (około 450). 174 z nich wypełniło formularz.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejszy był dobór pytań do ankiety. Początkowo za bardzo oddaliliśmy się od kwestii samej motywacji. Po konsultacji z mentorem gruntownie przerobiliśmy ankietę.
Trudna była również realizacja filmu, ponieważ wykonanie zdjęć do niego zbiegło się w czasie z całkowitym zamknięciem naszej szkoły (wcześniej odbywały się tu zajęcia stacjonarne z praktycznych przedmiotów zawodowych). W tej sytuacji musieliśmy zdać się na zdjęcia z własnych archiwów i z Internetu.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Bardzo nas cieszy, że nasze koleżanki i koledzy poważnie potraktowali ankietę. Świadczy o tym brak prześmiewczych czy obraźliwych wpisów. Tym samym zebrane wyniki możemy potraktować jako naprawdę wiarygodne. Przeprowadzona ankieta pokazała, że uczniowie nam ufają.
Stwierdzić również można, że przeprowadzenie ankiety miało charakter integrujący uczniów, ponieważ sporo z nas w jednym celu, punktualnie udzieliło nam odpowiedzi, a my występując w naszym wspólnym interesie podjęliśmy rozmowę z nauczycielami o zmianie ich sposobu nauczania.
Poza tym otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii na temat nauczycieli. Bardzo nas cieszy, że wielu belfrów naszej szkoły potrafi zachęcać do nauki. Te pozytywne wyniki uwiarygodniają te mniej pochlebne i odwrotnie.
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
02.04.2021 11:37
0
z przyjemnością i ciekawością zapoznałem się z Waszym sprawozdaniem z realizacji wyzwania nr 2 z obszaru "Uczenie się i nauczanie".
Uważam, że wykonaliście zadanie naprawdę wartościowe, które tworzy szansę na pozytywne zmiany w Waszej szkole. Opis spełnia wszystkie kryteria, przyjęte przez nas i znajdujące się w Przewodniku. Akceptuję je i ponownie przyznaję Wam wyróżnienie.
Na podkreślenie zasługują w szczególności następujące cechy Waszego przedsięwzięcia i jego efektów:
Istotność: badanie, którego się podjęliście, odnosi się do jednego z najważniejszych problemów, jakie się pojawiają w szkolnym życiu. Co więcej, opracowaliście także adekwatne do wyników badań wnioski, które mogą skłonić zainteresowanych w Waszej szkole do refleksji i konstruktywnego działania.
Reprezentatywność: słusznie uważacie za swój duży sukces to, iż udało się Wam uzyskać informacje od 40% uczniów Waszej szkoły, co jest fantaystycznym wynikiem w obecnych warunkach.
Przejrzystość: umiejętnie skorzystaliście z programu MForms, dzięki czemu wyniki Waszego badania są przedstawione czytelnie. Dodatkowo, wyprodukowaliście atrakcyjny wizualnie filmik-prezentację, która w ciekawy sposób łączy wyniki badań z pomysłami na pozytywne przepracowanie kilku problemów z obszaru motywacji do nauki.
Przemyślane założenie: "Przyjęliśmy, że mimo wszystko nauczyciel jest tą osobą, w której powinniśmy szukać tej motywacji – sami uczniowie stwierdzili, że belfrzy znajdują się z zaraz za samymi uczniami, jeśli chodzi o motywację".
Realistyczny pomysł na to, co dalej robić z wynikami badań i wnioskami: "czekamy na kolejną Radę Pedagogiczną (ma się odbyć w połowie kwietnia). Na Radzie wystąpi jeden lub dwoje z nas i omówimy wyniki ankiety oraz przedstawimy nauczycielom pomysły uczniów na to, jak nas motywować do nauki i tym samym podnosić efektywność naszej nauki. Liczymy, że grono pedagogiczne zastosuje nasze pomysły w swojej pracy z nami. Poza tym wystosowaliśmy prośby do nauczycieli-wychowawców, by posiłkując się naszym filmem, omówili kwestię motywacji uczniów do nauki oraz sposoby na efektywne uczenie się".
Gratuluję Wam pomysłu na realizację wyzwania i rzetelności oraz kreatywności, jaką się w tym procesie wykazaliście. Nie mam też najmniejszych wątpliwości co do Waszej samodzielności w realizowaniu zdania.
Co do pewnych niejasności: podzielę się tylko uwagami odnośnie dwóch kontrowersyjnych sformułowań zawartych w filmiku:
1. Zwróćcie uwagę na różnicę pomiędzy wynikami badań a tezą przedstawioną we fragmencie zaczynającym się od 6:04. W tym kontekście nie jest prawdą, że "ponad połowa nauczycieli nie motywuje uczniów do nauki". Z wykresu wynika, że nie sprawdza się w motywowaniu 44% pedagogów a ponad połowa (56%) robi to właściwie.
2. Moje wątpliwości- jako niezaangażowanego odbiorcy- budzi mocna i jednoznaczna teza z filmu (7:08), która brzmi (cyt.): "Nauczyciele dają nam wszystkie możliwe środki i wiedzę- to do nas samych zależy, czy będziemy chcieli ją przyjąć".
Gdyby potraktować ją dosłownie, to oznaczałoby, że Wasi nauczyciele są ideałami i nie mają nic do zrobienia w zakresie motywowania uczniów do uczenia się. Rodzi się w tym momencie pytanie: po co ich w ogóle zawiadamiać o wynikach Waszego badania, skoro wszystko zależy od uczniów?
Moim zdaniem, taka konkluzja nie znajduje jednak potwierdzenia w oczywistych wynikach Waszych badań. Na przykład, jeśli do nauczycielskich "środków" zaliczymy umiejętność motywowania uczniów do uczenia się, to 44% nauczycieli nie wyrabia się w tym działaniu (odpowiedź na pytanie 6). Jeśli do "środków" zaliczymy umiejętność zachęcania uczniów do przychodzenia do siebie z trudnościami i tworzenie warunków dostępności dla uczniów, to duża część uczniów nie jest w stanie przełamać bariery w tej kwestii. To sprawia, że uczniowie pozostają sami ze swoimi wątpliwościami (odpowiedź na pytanie 13).
Co więcej, spójrzmy na listę pożądanych motywujących zachowań nauczycieli. Wprost z niej wynika, że wiele obecnie prezentowanych przez nich działań i postaw ma skutek demotywujący, np. faworyzowanie pewnych uczniów, nieciekawe lekcje, nieokazywanie pasji do swojego przedmiotu, nieumiejętność nawiązywania konstruktywnych relacji z uczniami, nieumiejętność zrozumiałego wyjaśnienia nowych pojęć i treści, ubóstwo metodyczne, podawanie nieprzyswajalnych ilości materiału…
Reasumując: czy naprawdę nie dostrzegacie sprzeczności pomiędzy tą tezą a wynikami badań widzianymi w kontekście przyjętego przez Was założenia, które pozwolę sobie przytoczyć jeszcze raz: "Przyjęliśmy, że mimo wszystko nauczyciel jest tą osobą, u której powinniśmy szukać tej motywacji"?
Z pozdrowieniami
Mentor Janusz