Formularz zainteresowań

  • WYBITNA RELACJA

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 31.03.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Utworzyliśmy formularz na stronie formularz Google. Zawierał on 19 pytań. Przesłaliśmy go uczniom za pomocą platformy Librus i poprosiliśmy o wypełnienie. Dzięki użyciu strony formularz Google wszystkie odpowiedzi mieliśmy zebrane w jednym miejscu i łatwiej nam było je przeczytać oraz wyciągnąć wnioski. Po tygodniu Marta i Karolina spisały sprawozdanie dotyczące wyników ankiety, każda opisała po 10 pytań. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Zaangażowaliśmy 198 uczniów z naszej szkoły z klas 4-8.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Największą trudnością było dobranie pytań tak, aby umożliwić uczniom jak największą swobodę wypowiedzi. Nie chcieliśmy zamykać się wyłącznie na odpowiedzi ,,tak” lub ,,nie”. Dzięki temu uzyskaliśmy dużo odtwórczych odpowiedzi uczniów.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Największym sukcesem jest liczba uzyskanych odpowiedz (uzyskaliśmy ich 198). Cieszymy się, że uczniowie otworzyli się na temat swoich potrzeb w formularzu oraz wypełnili go według własnego uznania, wyraźnie można zauważyć szczerość i prawdomówność w odpowiedziach. Wyniki pozytywnie nas zaskoczyły. Okazało się, że znaczna część uczniów ma wspólne zainteresowania. Zapytaliśmy również o ich opinie na temat naszych działań i ewentualnych zmian. Udzielone odpowiedzi są dla nas wskazówką do dalszych działań.

W ankiecie wzięło udział 198 uczniów, z czego 53% stanowili chłopcy (105 uczniów), a 47% stanowiły dziewczyny (93 uczennice). Byli to uczniowie w wieku:10 lat-22 uczniów (11%), 11 lat-33 uczniów (17%), 12 lat-22 uczniów (11%), 13 lat-47 uczniów (24%), 14 lat-56 uczniów (28%),15 lat- 18 uczniów (9%). Do klasy 4 uczęszcza 48 uczniów (24%), do klasy 5 uczęszcza 9 uczniów (5%), do klasy 6 uczęszcza 36 uczniów (18%), do klasy 7 uczęszcza 63 uczniów (32%), a do klasy 8- 48 uczniów (21%). Kolejne pytanie dotyczyło talentów i umiejętności, jakie posiadają nasi uczniowie. Najczęstsze odpowiedzi to: pływanie, taniec, karate, śpiew, biegi, piłka nożna, jazda konna, granie na instrumentach, granie w gry komputerowe, jazda na deskorolce, rowerze, hulajnodze, rolkach, majsterkowanie, programowanie, pisanie gier, rysowanie zarówno na papierze i wirtualnie, umiejętność szybkiego liczenia. Uczniowie realizują swoje pasje głównie poza szkołą, uczęszczają na zajęcia dodatkowe, rozwijają je ze znajomymi. Część informacji uczniowie odnajdują w Internecie-artykuły, filmiki na YouTube oraz w książkach. Zapytaliśmy również od kiedy zajmują się swoją pasją. Zauważyliśmy, że spora część uczniów rozwija swoje pasje od dzieciństwa lub nie potrafi dokładnie wskazać, od kiedy zajmują się swoją pasją. Kolejna część uczniów zajmuje się swoją pasją od 2 do 10 lat. Następnie zapytaliśmy jak często poświęcają się swojemu hobby. 48 % (95 osób) poświęca od 2 do 5 dni w tygodniu, 13% (25 osób) poświęca jeden w dzień tygodniu, 35% (69 osób) rozwija codziennie swoje zainteresowania, 3% (6 osób) przyznaje, że rozwija swoje zdolności raz na kilka miesięcy, a 2% (3 osoby) raz na rok. Zbadaliśmy również czy zainteresowania mają wpływ na wyniki uczniów w nauce 68% (132 osoby) przyznają, że starają się rozwijać swoje pasje tak, aby nie wpływało to na ich wyniki w nauce,21% (42 osoby) stwierdzają, że mogą trochę wpływać na wyniki w nauce, 12% (23 osoby) przyznają, że dzięki zainteresowaniom mają lepsze oceny, natomiast 1 osoba sierdziła, że ma gorsze oceny.

93 osoby nie uczęszczają na żadne zajęcia pozaszkolne. Reszta uczniów chodzi na zajęcia muzyczne, plastyczne, taneczne, piłkę nożną, karate, zapasy, siatkówkę, język angielski, pływanie, harcerstwo, jazdę konno oraz akrobatkę. 187 rodziców akceptuje hobby swoich dzieci. Uczniowie chcieliby rozwijać swoje umiejętności w szkole poprzez uczestniczenie w zawodach sportowych, konkursy, przedstawienia szkolne, klub książki lub filmu, chodzenie na zajęcia taneczne, sportowe, muzyczne, informatyczne, teatralne, chemiczne, e-sportowe, fotograficzne. Uczniowie uznali, że potrzebne są konkursy taneczne, wokalne, informatyczne, sprawnościowe, gamingowe. Z diagnozy wynika, że w szkole potrzebne jest odnowienie bieżni, możliwość korzystania z telefonów, pracownia plastyczna, nowa szatnia dla chłopców do przebierania się na WF. 63 osoby wyraziły zgodę na zaprezentowanie swoich talentów podczas wydarzeń szkolnych. Uczniowie dostrzegli słabe strony w funkcjonowaniu szkoły, były to np. zadawanie prac domowych na weekendy, zbyt mało ławek przed klasami, niedogodne plany lekcji, za małe boisko i sala gimnastyczna. Pomysły ankietowanych, które według nich można zrealizować w szkole: coroczne zawody sportowe, turniej taneczny, lepsza murawa na boisku szkolnym, warsztaty z robotyki, reaktywacja radiowęzła, cheerleaderki, wyznaczone dni na odpowiedź ustną, powiększenie szkolnego placu zabaw. Tutaj zostawiam linka do ankiety, ponieważ wyskakiwał błąd, kiedy dodawałam go w miejsce przeznaczone na link. https://docs.google.com/forms/d/1MaGTHxyIcEfu78MVNt8cdu1zAUUTrlPrSh1OvK4dkmg/edit 

Analizując wyniki ankiety razem z Dyrekcją postanowiliśmy podjąć się zorganizowania Zawodów z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej z elementami ćwiczeń fizycznych. Zaangażujemy uczniów klas 7-8 . Zadanie zrealizujemy w czerwcu. Uczniowie utworzą drużyny 4-5 osobowe i będą sprawdzały swoją wiedzę dotyczącą udzielania pomocy w praktyce przy wykorzystaniu fantomów oraz sprawdzimy ich sprawność fizyczną poprzez stworzenie obwodów stacjonarnych. Ekipy będą realizowały zadania na poszczególnych obwodach za co uzyskają punkty. Suma punktów pozwoli na wyłonienie zwycięzcy. Zadania przygotują nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa, nauczyciele zajęć wychowania fizycznego oraz uczniowie. Przedsięwzięcie wesprą Ratownicy Medyczni, z którymi szkoła współpracuje oraz Pani Pielęgniarka. Wyzwanie przeprowadzimy na terenie boiska i dziedzińca szkolnego w reżimie sanitarnym. Całość jeśli nadal będzie obowiązywał reżim sanitarny zarejestrujemy za pomocą kamery, a uczniowie będą mogli śledzić wyzwanie online. Mamy nadzieję, że wyzwanie wpisze się na stałe w plan pracy szkoły i obejmie również młodszych uczniów, a zakres wiedzy poszerzymy o zagadnienia dotyczące pożarów czy tez środków chemicznych. W następnym roku szkolnym postanowiliśmy utworzyć koło fotograficzne "Bystre oko" oraz wyłonić drużynę cheerleaderek.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
17.04.2021 19:01

Moi drodzy,

Dziękuję bardzo za Waszą relację.

Powiem szczerze, że zaczynając pracę jako mentor w projekcie Szkoła Demokracji nie lubiłem tego wyzwania. Wydawało mi się mało atrakcyjne. Widocznie musiałem dojrzeć, bo jestem przekonany, że jest to jedno z najważniejszych wyzwań i jedna z podstawowych aktywności samorządu uczniowskiego – zbieranie informacji o zainteresowaniach i potrzebach. Myślę, że szczególnie potrzebne teraz w dobie zdalnego nauczania i pandemii.

Zacznę od tego, co sami opisaliście jako Wasz największy sukces. Tzn. liczby osób, które wzięły udział w badaniu. Zaangażowaliście prawie 200 osób! Niesamowite! W idealny sposób pokazaliście, co to znaczy samorząd włączający.

Dzięki wykorzystaniu formularzy Gogle mogliście się przekonać jak pomocne mogą być narzędzie komputerowe do analizy dużych ilości danych. Niemniej same wnioski to już Wasza praca i to jest esencja tego wyzwania. Bardzo zaciekawił mnie wątek wpływu zainteresowań na wyniki w nauce. Gdybym miał strzelać, to powiedziałbym, że niekorzystnie, a jak się okazuje w zdecydowanej większości realizacja pasji nie przeszkadza w nauce, a kilkudziesięciu osobom nawet pomaga osiągać lepsze rezultaty – cudowne!

Dzięki badaniu potrzeb i zainteresowań otrzymaliście niesamowitą ilość informacji, które mogą, a nawet powinny być inspiracją i drogowskazem do planowania dalszych działań. To niezwykle istotne dla ostatecznego sukcesu inicjatywy. Dlatego bardzo się cieszę, że wychodząc naprzeciw potrzebie większej ilości zawodów sportowych, wymyśliliście turniej pierwszej pomocy, z elementami ćwiczeń fizycznych. Co więcej formuła w jakiej zaplanowaliście działanie pozwala na przeprowadzenie go w zgodzie z aktualnie obowiązującymi wymogami sanitarnymi ( moim zdaniem nie będą już ostrzejsze!), a zatem będziecie mogli zrealizować pomysł jeszcze w tym roku. Bardzo, ale to bardzo Wam kibicuję! Koniecznie dajcie znać, jak wyszło.

Nie piszę o informowaniu jedynie z osobistej ciekawości, ale żeby zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważna rzecz. Pamiętajcie, żeby mówić i pisać o Waszych działaniach. Wykorzystujcie w tym celu nowy sposób komunikacji z uczniami, który stworzyliście. Czy podzieliliście się wynikami ankiet ze społecznością szkolną? Czy poinformowaliście Wasze koleżanki i kolegów jakie działania zamierzacie podjąć? Jeśli tak, to gratuluję i tak trzymać. Robicie dobre rzeczy i to nie jest przechwalanie się, tylko dzielenie dobrem, a dzielenie się dobrem pozwala je pomnażać, tak więc róbcie to!

Myślę, że przeprowadzone przez Was wyzwanie zasługuje na wyróżnienie i naszego demokratycznego Oskara. Moim zdaniem powinna być to raczej latarnia, bo sposób w jaki zrealizowaliście inicjatywę może służyć za drogowskaz dla innych zespołów uczniowskich. Angażując tak wielu uczniów pokazaliście się jako samorząd włączający. Analiza odpowiedzi i na tej podstawie zaplanowanie kolejnych wyzwań, to już doskonały przykład samorządu słuchającego, czyli wszystko to co było w tym działaniu najważniejsze. Gratuluję!

Pozdrawiam,
Tomasz