Prace domowe w nauczaniu zdalnym
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "3. Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-03-24 07:53
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Wyzwanie przebiegło sprawnie, dynamicznie i bez problemowo. Utworzenie ankiety zajęło nam 30 minut. Rozesłanie jej na Librusa oraz w formie wiadomości do rodziców spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. Na 381 uczniów na ankietę odpowiedziało 320 uczniów. Także wyniki , które otrzymaliśmy są konkretne , rzeczowe i dotyczą w szczególności trzech przedmiotów : matematyki, historii oraz WOSu. w ciągu tygodnia otrzymaliśmy oczekiwane odpowiedzi. Działaliśmy sprawnie a przede wszystkim zespołowo.
Wnioski z przeprowadzonej ankiety :
- uczniowie mają potrzebę wypowiadania się na tematy znaczące dla nich
- prace domowe należą do gorącego tematu w naszej szkole
- do przedmiotów z których jest najwięcej zadawane należą matematyka, język angielski, historia oraz WOS
- warto zastanowić się nad sensem zadawania prac domowych
- prace domowe powinny być sprawdzane na bieżąco i powinny być informacją zwrotną dla uczniów
- prace domowe nie powinny obciążać uczniów ponieważ i tak zbyt dużo czasu spędzają przed komputerem
- według uczniów tylko dobrze sformułowane prace domowe i zadane celowo mogą przyczynić się do sukcesu ucznia
Nauczycieli oraz uczniów poinformowaliśmy udostępniając link do naszych wyników a także napisaliśmy raport dotyczący analizy naszej ankiety. Wszystkie dokumenty zostały przesłane na konta nauczycieli na Librusie a Dyrekcja szkoły otrzymała je w wersji papierowej.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Wszyscy uczniowie, którzy zgłaszali problem prac domowych byli zaangażowani w realizację tego wyzwania , a przede wszystkim uczniowie 5 klas 8.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Nie było nic trudnego w realizacji wyzwania, ponieważ wiedzieliśmy , że działanie jest słuszne i powinny być zorganizowane.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Sukces ogromny :
- zmniejszenie ilości zadawanych prac domowych
- zmiana podejścia nauczycieli do sposobu wykładania przedmiotu podczas zajęć online
- wyniki ankiety trafiły do dyrekcji, nauczycieli oraz uczniów klas 4-8 objętych badaniem
Inne pliki związane z realizacją wyzwania
- img20210321175048_6179.jpg
- img20210321175057_7602.jpg
- img20210321175116_89da.jpg
- img20210321175127_9d15.jpg
- img20210321175026_afaf.jpg
- img20210321174953_c22f.jpg
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
24.03.2021 07:53
0
dziękuję za raport i jego uzupełnienie. Dotknęliście w swoim działaniu bardzo istotnej sprawy. Kwestie związane z pracami domowymi zadawanymi przez polskich nauczycieli są od lat przedmiotem gorącej dyskusji, nie tylko w Waszej szkole, ale w tysiącach innych. Zabierały w niej głos wszystkie strony zaangażowane w szkolne sprawy: rodzice uczniów, uczniowie czy nauczyciele. Czasem wypowiadały się także ważne ogólnokrajowe instytucje- na przykład Rzecznik Praw Obywatelskich (2019): "Wiele osób – uczniów i rodziców – skarży się na prace domowe: że jest ich za dużo, (zwłaszcza w szkołach podstawowych), są nieciekawe, nie uczą myślenia, tak naprawdę nie pomagają się uczyć, a czasem wręcz zniechęcają do nauki. Nawet nauczyciele uważają, że coś tu trzeba zmienić” .
Cieszy mnie, że na swój sposób i aktywnie włączyliście się do tej debaty. Tym samym wzięliście się za rozwiązywanie jednego z najbardziej nabrzmiałych szkolnych problemów. Moim zdaniem, wszystkie SU istniejące w polskich szkołach wszystkich typów powinny zabrać głos w tej sprawie, gdyż reprezentują osoby najbardziej zainteresowane w zmianie na lepsze. Prawdę mówiąc dziwi mnie, że tak się nie dzieje na szerszą skalę i z przyjemnością zauważam, że odważnie przecieracie tę ścieżkę.
O tym, że jest to sprawa naprawdę poruszająca uczniów i uczennice świadczy to jak wielu z nich wypełniło zaproponowaną przez Was ankietę. Wagę podejmowanych działań trafnie ujęliście we fragmencie swojego raportu, który zacytuję: "Nie było nic trudnego w realizacji wyzwania, ponieważ wiedzieliśmy , że działanie jest słuszne i powinno być zorganizowane".
Ściśle rzecz ujmując, kwestie związane z pracami domowymi nie pasują do opisu żadnego z wyzwań w obszarze Uczenie się i Nauczanie. Najbliżej jej jest do przestrzeni wyznaczonej w wyzwaniu 3:
"Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły".
Zaproponuję organizatorom następującą zmianę w tekście, poszerzającą od następnej edycji zakres tego wyzwania:
Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania albo praktyk powszechnie stosowanych w danej szkole, związanych z nauczaniem a nieopisanych w dokumentach albo programu wychowawczego szkoły.
Jedną z powszechnie stosowanych praktyk nieopisanych zwykle w dokumentach oficjalnych jest zadawanie prac domowych uczniom. Niewiele szkół ma w tej kwestii rozwiązania obejmujące wszystkich nauczycieli i zapisane w jakimkolwiek regulaminie. Najczęściej rodzaj i ilość prac domowych pozostawia się do decyzji poszczególnym nauczycielom. Takie rozwiązanie, jak widać, często nie sprawdza się i prowadzi do kłopotliwych sytuacji i sporów. Najwyższy czas to zmienić na lepsze.
W obecnych realiach przyjmuję, że Wasza relacja odnosi się do autentycznego wyzwania a Wasze działanie jest próbą zainicjowania procesu rozwiązania prawdziwego problemu.
Przygotowaliście i przeprowadziliście ankietę on-line. Zrobiliście to z dużą starannością, co mogłem zobaczyć na dołączonych przez Was dokumentach: zdjęciach i stronach internetowych, do których linki przesłaliście. Następnie "wyniki ankiety trafiły do dyrekcji, nauczycieli oraz uczniów klas 4-8 objętych badaniem".
Nauczyciele, dyrekcja oraz uczniowie zostali poinformowani przez udostępnienie linku do strony z wynikami i/lub możliwość zapoznania się z dokumentami, w tym raportem z badania. Informujecie w raporcie, że efektem całego działania był wielki sukces: ilość prac domowych uległa zmniejszeniu oraz nastąpiła zmiana podejścia nauczycieli do sposobu wykładania ich przedmiotów podczas zajęć online.
Ze względu na znaczenie podejmowanego działania, staranne przeprowadzenie akcji i jej pozytywne rezultaty wyróżniam Waszą relację.
Z pozdrowieniami
Janusz