Nie samą nauką żyje szkoła, świat nas wzywa dookoła - Akcja charytatywna dla Mai.

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 07.03.2021

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Uczniowie naszej szkoły postanowili uczynić ten świat lepszym, dlatego samodzielnie oraz bezinteresownie zorganizować charytatywne działanie na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej bardzo często niezależnej od nich samych, w tym Mai – dziewczynki szczególnie nam bliskiej, bo mieszkanki z sąsiedniej gminy . Dlatego podjęliśmy wyzwanie, aby wywołać uśmiech na twarzach małej dziewczynki i jej bliskich.

Zorganizowaliśmy na terenie szkoły akcję charytatywną pod hasłem „Pomagamy Mai", w której ochoczo wzięli udział wszyscy członkowie naszej szkoły, w tym nauczyciele, pracownicy oraz my, uczniowie. Każdy w miarę swoich możliwości wspomógł i dołożył cegiełkę, aby osiągnąć cel pomocy.Chcielibyśmy rozpowszechnić wśród uczniów i uczennic naszej szkoły potrzebę uczestnictwa w akcjach charytatywnych, zorganizować zbiórkę funduszy na leczenie Mai dziewczynki z sąsiedniej gminy chorej na SMA. Podjęte działania miały na celu integrację uczniów i uczennic naszej szkoły oraz uświadomienie młodego pokolenia o potrzebach otaczającego ich świata. Co więcej zainspirowanie do zostania bohaterem oraz zachęcenia do postawy otwartości na niesienie pomocy.

Uczniowie i uczennice naszej szkoły odpowiedzieli na prośbę babci chorej dziewczynki na SMA i postanowili włączyć się do ogólnopolskiej zbiórki.

Grupa projektowa zaplanowała akcję, zaproponowała oraz zachęciła wszystkich uczniów oraz pracowników szkoły do włączenia się do szlachetnej akcji.

Każda klasa przez dwa dni na terenie szkoły, w wyznaczonych miejscach (obostrzenia w związku z pandemią)  mogła przeprowadzić zbiórkę.

W związku z koniecznością przejścia szkół na nauczanie zdalne, udało nam się na terenie szkoły zorganizować akcję 4 klasom w ciągu dwóch tygodni października.

Każda klasa przygotowała stanowiska gastronomiczne, w których sprzedawane były tosty oraz słodkości przygotowane przez klasy. Przygotowano plakaty informujące i promujące całą akcję, a zebrane pieniądze w kwocie ……przekazaliśmy na konto SiePomaga. Każdy uczestnik akcji otworzył swoje serce na dobro i z radością wspierał nasze działania.

Ponadto uczniowie klas VII na lekcjach lastyki szyli maskotki, które następnie trafiły na kiermasz bożonarodzeniowy, z którego dochód przeznaczony był na leczenie Mai.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Było nas sporo, bo każdy miał inne zadanie do wykonania:

Uczniowie klasy VIC - punkt gastronomiczny z wychowawcą;

Klasa VIB - punkt gastronomiczny;

Klasa VIIC - sklepik ze słodyczami;

Klasa VB - punkt gastronomiczny z wychowawcą;

Klasy VIIA i B - szycie maskotek z nauczycielem plastyki;

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszy okazał się wybór osoby, do której kierowana miałaby być nasza pomoc i środki zebrane z tej akcji. Takich osób jest wiele i decyzja o tym, kogo wesprzeć była dla uczniów najtrudniejsza.

Dyskutowaliśmy na ten temat na godzinie wychowawczej - każdy wychowawca w swojej klasie. Następnie klasy w swoim gronie głosowały na osobę, której chciałyby pomóc. Przewodniczący poszczególnych klas - otrzymali podstemplowane kart do głosowania (każda klasa jedną kartę), na której wpisywali swój przegłosowany i przedyskutowany wczesniej w klasie wybór. Głosy wrzucno do skrzynki kontaktowej na korytarzu szkolnym.

W tym samym dniu opiekun SU wraz z Przewodniczącą SU przeliczył głosy klas.

Wybór padł na Maję - ze względu na poważne schorzenie dziewczynki, jej bezbronność wobec choroby. Trudna okazała się także sama organizacja przedsięwzięcia, logistyka - obostrzenia istniejące w szkole w związku z pandemią uniemożliwiały przemieszczanie się uczniów między sektorami, zatem punkty gastronomiczne musiały stanąć w kilku punktach szkoły.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Na pewno uświadomiliśmy sobie, jak wiele przygotowań i czasu wymaga zorganizowanie takiego przedsięwzięcia. Jesteśmy przekonani, że wspólna chęć niesienia pomocy pozytywnie wpłynęły na nasze relacje i świetnie nas zintegrowała. Mamy ogromną satysfakcję, że daliśmy radę zorganizować tak wspaniałe spotkanie, przy czym choć trochę wspomóc osoby, które naprawdę potrzebują naszej pomocy. Dzięki zorganizowaniu tej szlachetnej akcji mogliśmy pokazać nasze mocne strony oraz zainspirować kolejne pokolenia do otworzenia się na niesienie pomocy. 

JAKIE SĄ MOCNE STRONY TEJ DOBREJ PRAKTYKI:

•        Możliwość integracji;

•        Duża samodzielność uczniów i uczennic w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji, nauka współpracy.

•        Uczniowie i uczennice licznie włączyli się w realizację zadań, które wcześniej dokładnie rozdzielili.

•        Uświadomienie problemów otaczającego nas świata oraz chęć zmiany go na lepsze;

•        Otworzenie swoich serc drugiego człowieka oraz możliwość niesienia mu pomocy

•        Spełnienie dobrych uczynków


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
17.03.2021 18:22

Super! Tak trzymać!
Gratuluję realizacji działania. Z tego co czytam, to odnoszę wrażenie, że przedsięwzięcie było z tych wielowymiarowych, wielozadaniowych i szerokich w działaniu. Zauważam też trud i niecodzienne warunki do realizowania działania jakim jest pandemia. Pragnę zaznaczyć to co mi najbardziej zagrało w waszym działaniu, mocną stroną według mnie jest:
- zaangażowanie dużej liczby osób w działanie, co przełożyło się na sukces akcji i integrację szkoły, oraz wspólny cel dla wszystkich osób związanych ze szkołą.

Jednak brakuje mi bardzo, co jest nie zbędne do zaliczenia tego zadania:
- w jaki sposób został dokonany wybór? Technicznie, logistycznie.
-Jaka metoda do wyboru została do tego wykorzystana?
- Kto brał udział w wyborze? Cała szkoła, jeśli tak to jak? Przedstawiciele klas? Jeśli tak to jak?
Jestem głęboko przekonana, że ta fantastyczna akcja jest cudownym przykładem działania uczniów. Potrzebuję od was jeszcze tych kilku informacji, aby zaakceptować w pełni te działanie.

Czytając waszą relację czuję radość, że działania charytatywne mogą przynoszą radość, współpracę i integrację. To co zrealizowaliście to dobra podstawa do realizowania większych i o różnym charakterze działań.

Trzymam kciuki!
Mentorka Aga