Nasz Regulamin jeszcze bardziej demokratyczny!
-
WYBITNA RELACJA
Wybory i kwestie formalne: "4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-03-15 13:44
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
W ramach obszaru: Wybory i kwestie formalne za radą naszego mentora pochyliliśmy się nad obowiązującym obecnie w naszej szkole Regulaminem SU ZSE w Słupcy. W obowiązującej formie istnieje on od 2017roku, w związku z czym wymagał aktualizacji.
Najpierw nasz zespół zapoznał się z dokumentem (styczeń 2021 r.). Wszyscy jednogłośnie stwierdziliśmy, że najpilniejsza poprawka dotyczy kwestii wyborów członków zarządu i opiekuna SU w sytuacji wprowadzenia nauczania zdalnego. Ostatnie miesiące pokazały, że żyjemy w świecie, w którym w każdej chwili edukacja może zostać przeniesiona do świata wirtualnego, a nasz regulamin nie przewidywał takiego rozwiązania.
Mateusz, najbieglejszy wśród nas w redagowaniu tekstów prawnych, już podczas pierwszej narady na MS TEAMS (luty 2021 r.), podczas której dyskutowaliśmy kwestie regulaminu, sformułował to, co wszyscy wspólnie wypracowaliśmy i o czym jesteśmy w 100% przekonani:
§27
1. W razie wystąpienia sytuacji wyjątkowej, która uniemożliwia przeprowadzenie wyborów tradycyjnych do SU (np. przejścia na nauczanie zdalne) przedłuża się kadencję poprzedniego zarządu SU i opiekuna SU.
2. Jeśli któryś z członków zarządu SU kończy edukację w ZSE w Słupcy, odmawia przyjęcia swojej funkcji i występuje sytuacja wyjątkowa, która uniemożliwia przeprowadzenie wyborów w sposób tradycyjny, przeprowadza się wybory online.
3. Jeśli opiekun SU kończy pracę w ZSE w Słupcy, zawiesza wykonywanie obowiązków (np. pójście na zwolnienie, dłuższy urlop), odmawia przyjęcia swojej funkcji i występuje sytuacja wyjątkowa, która uniemożliwia przeprowadzenie wyborów w sposób tradycyjny, przeprowadza się wybory online.
4. Za wybory online odpowiedzialna jest komisja wyborcza powoływana zgodnie z ustaleniami wyborów tradycyjnych. Komisja może prosić osoby z zewnątrz komisji o pomoc w organizacji wyborów w kwestii technicznej.
5. System zgłaszania kandydatów odbywa się w porządku wyborów tradycyjnych.
Poza tym przeanalizowaliśmy inne kwestie Regulaminu w odniesieniu do wytycznych z poradnika CEO.
Za niedemokratyczny uznaliśmy zapis wiążący ocenę z zachowania i frekwencję ucznia z prawem do kandydowania do Zarządu SU.
Uczestnictwo w samorządności jest według nas prawem każdego ucznia, dlatego uznaliśmy, że punkt 2 §25 powinien zostać usunięty.
Przeglądając regulaminy innych szkół doszliśmy również do wniosku, by wydłużyć termin organizacji wyborów do Zarządu SU i opiekuna SU do dnia 15. października. Do tej pory był to koniec września, co według nas może oznaczać zbyt mało czasu na przeprowadzenie kampanii przedwyborczej, debaty i organizacji wyborów.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
W realizację wyzwania spoza zespołu projektowego zaangażowana była obecna przewodnicząca i wiceprzewodniczący SU, którzy wrazili pozytywną opinię na temat naszych propozycji zmian Regulaminu. Podkreślili, że proponowane przez nas zmiany są naprawdę korzystne.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Podczas realizacji tego działania zauważyliśmy, że na stronie internetowej naszej szkoły nie zamieszczono obowiązującego Regulaminu SU. Demokracja gwarantuje łatwy dostęp do źródeł prawa, dlatego postanowiliśmy najpierw zdobyć dokument, a potem zadbać o to, by znalazł się na stronie szkoły.Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Nasz zespół, po analizie Regulaminu SU ZSE w Słupcy wprowadził istotne zmiany w jego treści. Teraz będziemy dążyć do tego, by wprowadzono w życie jego nową wersję.
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
11.03.2021 10:14
0
bardzo dziękuję za raport i wszystkie towarzyszące mu załączniki . Akceptuję i wyróżniam go na tym etapie Waszych poczynań, czyli przed uzyskaniem zgody na wprowadzenie proponowanych zmian. Kieruję się tym, że procedura ta może potrwać w czasie pandemii dłużej niż zwykle, być może przeciągając się poza czas trwania naszego projektu. Podjęte działania są przemyślane, starannie wykonane i znakomicie udokumentowane. Jestem zbudowany tym, jaką rzetelną pracę wykonaliście. Uważam, że regulamin w nowej wersji wzmocni fundament, na którym- mam nadzieję- będzie się rozwijać samorządowe działanie w Waszej szkole
Tworzenie i/lub zmiana zapisów prawnych to żmudne zadanie i nie wszyscy się w tym odnajdują. Trzeba być uważnym, gdyż wszelkie nieścisłości w sformułowaniach mają swoje znaczenie i w niekorzystnej sytuacji mogą przysporzyć nam kłopotów. Trzeba mieć wyobraźnię, by przewidzieć, jakie konsekwencje może mieć takie czy inne rozstrzygnięcie w przyszłości. Wy wywiązaliście się z zadania w sposób dojrzały i proponowane przez Was zapisy w par. 27 i 25.4 ("Wybory odbywają się do 15 października") są przemyślane i stoją za nimi poważne argumenty.
W par. 27 przewidzieliście rozstrzygnięcia na wypadek "sytuacji wyjątkowych". Tym sposobem zabezpieczyliście władze waszego SU przed poważnymi perturbacjami, które wiele szkół odczuło w czasach pandemii i zdalnego nauczania i z którymi radziły one sobie z różnym powodzeniem.
W zapisie 25.4 zgłosiliście propozycję przedłużenia obecnego czasu organizacji wyborów do Zarządu SU i opiekuna SU kierując się tym, iż aktualny był za krótki by rzetelnie przeprowadzić kampanię przedwyborczą, debatę i organizację wyborów.
Zaproponowaliście także istotną zmianę polegająca na zniesieniu ograniczeń w kandydowaniu do zarządu SU kierując się demokratyczną zasadą iż "uczestnictwo w samorządności jest według nas prawem każdego ucznia, dlatego uznaliśmy, że punkt 2 §25 powinien zostać usunięty".
Punkt ten w obecnym regulaminie brzmi: "Do Zarządu Samorządu Uczniowskiego mogą kandydować osoby, które uzyskały na koniec mijającego roku szkolnego ocenę z zachowania minimum dobrą, frekwencję w poprzednim roku szkolnym minimum na poziomie 80%. Dla kandydatów z klas pierwszych średnią ocen i ocenę z zachowania ustala się na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum / szkoły podstawowej".
Uczeń klasy pierwszej, który został wybrany do Zarządu Samorządu Uczniowskiego może zostać pozbawiony funkcji, jeżeli frekwencja po pierwszym semestrze wyniesie poniżej 80%". Wy proponujecie, by całkowicie zrezygnować z tych ograniczeń.
Dodatkowo, na wyróżnienie zasługuje fakt, że Wasze poczynania konsultowaliście z osobami najbardziej zainteresowanymi: przewodniczącą i wiceprzewodniczącym zarządu SU, którzy uznali, że proponowane przez nas zmiany są naprawdę korzystne.
Mam nadzieję, że uda Wam się dokończyć to działanie, czyli doprowadzić do tego, by wprowadzono w życie jego nową wersję. W trakcie spotkania (11.03.2021) zapytam Was o to, jakie kroki zamierzacie wykonać, by osiągnąć w tej sprawie sukces.
Z pozdrowieniami
Mentor Janusz