Nauczanie zdalne wcale nie jest nudne - aplikacja whiteboard.fi

  • WYBITNA RELACJA

Komunikacja i media: "5. Przygotowujemy film instruktażowy lub grafikę pokazującą, jak korzystać z wybranego narzędzia ułatwiającego naukę, pracę, komunikację."

Dodano: 28.02.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Do pracy nad tym zadaniem zabraliśmy się z dużym zaangażowaniem. Zdalne nauczanie trwało już w tym roku szkolnym około 3 miesiące, więc sami czuliśmy się małymi ekspertami w tej dziedzinie;)

Realizację wyzwania „Komunikacja i media” rozpoczęliśmy od przeanalizowania lekcji online, w których uczestniczyliśmy. Wypisaliśmy aplikacje, z których korzystają nasi nauczyciele. Okazało się, że jest ich bardzo dużo. Przedyskutowaliśmy je wszystkie i doszliśmy do wniosku że dzięki nim nasze lekcje online są ciekawsze i bardziej interaktywne. Pozwalają nam spotkać się w grupach, pracować wspólnie nad jakimś zadaniem, czy wziąć udział w przysłowiowej „burzy mózgów”.

Postanowiliśmy wykonać filmik z instrukcją do aplikacji whiteboard.fi. Obejrzeliśmy filmiki na YouTube pokazujące jak z niej korzystać. Sprawdziliśmy sami sposób jej działania. Następnie wypisaliśmy wady i zalety pracy z wykorzystaniem takiego narzędzia multimedialnego. Ustaliliśmy, że istotne jest to, że jest ona bardzo prosta w obsłudze, że nie wymaga logowania ani od nauczycieli, ani od uczniów. Uczniom podoba się to, że tylko nauczyciel widzi jego odpowiedzi i że może docenić jego indywidualną pracę. Z kolei nauczycielowi daje podgląd na pracę wszystkich uczniów jednocześnie – większa kontrola nauczyciela nad tym co robi uczeń podczas lekcji online.

Techniczne wykonanie filmiku wymagało od nas spotkań w naszej grupie projektowej. Nieocenionym wsparciem okazał się dla nas nasz kolega z klasy, który jest świetny w montażu i filmowaniu. Pierwsza wersja filmu była gotowa już w połowie lutego, ale wspólnie z naszym mentorem ze Szkoły Demokracji uznaliśmy, że dobrze byłoby dodać kilka elementów, tak by rzeczywiście zachęcić do korzystania z niej nauczycieli.

Ostatnim elementem realizacji wyzwania było umieszczenie samej instrukcji korzystania z aplikacji whiteboard.fi na stronie internetowej naszej szkoły. 


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację tego wyzwania zaangażowana była część naszej grupy projektowej: Mateusz, Malwina i Ula. Dodatkowo poprosiliśmy o pomoc naszego kolegę, który wsparł nas swoją wiedzą i działaniem w kwestiach związanych z filmowaniem i montażem filmów.  

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Trudnością w realizacji tego wyzwania były kwestie techniczne. Mieliśmy pomysł na wykonanie instrukcji, ale nieodzowna okazała się pomoc osoby, która się zna na montażu filmów.  

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Praca nad tym zadaniem pozwoliła nam rozwinąć nasze kompetencje cyfrowe. Dała nam też większą wiedzę dotyczącą samego procesu nauczania. Uświadomiła nam jak nasi nauczyciele muszą się starać, żeby w czasie zdalnego nauczania realizować program, ale także motywować nas do wysiłku w tych wyjątkowych warunkach - kiedy to my możemy wyłączyć kamerkę i mikrofon i bez żadnych konsekwencji po prostu nie brać udziału w lekcji. Mamy nadzieję, że instrukcja, którą przygotowaliśmy pokaże nauczycielom, że my również jesteśmy zaangażowani w naszą edukację.


Linki związane z realizacją wyzwania:
https://youtu.be/5CA_yu-BXts

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
02.03.2021 11:44

Kochani!

Dziękuję Wam bardzo za Waszą relację i że zdecydowaliście się dograć dodatkowy fragment filmu zgodnie z moją propozycją. Moim zdaniem było warto, bo efekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Mam nadzieję, że Wasze odczucia są podobne i nie żałujecie poświęcenia dodatkowego czasu.

Bardzo mi się podobało, że punktem wyjścia do Waszych działań była analiza narzędzi, z których korzystają nauczyciele. Następnie, że obejrzeliście dostępne już filmiki instruktarzowe, aby zainspirować się do pracy własnej. Jednym z najmocniejszych elementów tego wyzwania, był aspekt włączający tzn. nawiązanie współpracy z uczniem specjalizującym się w montowaniu filmików (spoza struktur samorządu). Jak sami piszecie inicjatywa sama w sobie, była okazją do Waszego rozwoju. Mam na myśli zarówno nabycie nowych kompetencji, ale także poszerzenie perspektywy na proces edukacji – spojrzenie ze strony nauczyciela. Myślę, że to bardzo cenne doświadczenie

Bardzo podobał mi się język korzyści, którym opisaliście aplikację whiteboard. Jako trener jestem bardzo zaciekawiony i zachęcony do wypróbowania, a i pewnie podrzucę pomysł znajomym nauczycielom, w tym mojej mamie, która uczy chemii :)

Dziękuję Wam bardzo za Waszą inspirującą pracę. Z mojej strony kieruję relację do wyróżnienia, żeby inne zespoły szkolne mogły również korzystać z Waszych doświadczeń.

Pozdrawiam i trzymam kciuki w kolejnych wyzwaniach, ale podobnie jak w tym wypadku służę pomocą. Bardzo podoba mi się nasza współpraca :)