Analiza Regulaminu dotychczasowego Regulaminu SU
-
WYBITNA RELACJA
Wybory i kwestie formalne: "4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą."
autor:
Katarzyna Machaj
nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 2 w Zielonej Górze
miejscowość:
Zielona Góra
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-06-08 13:30
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Realizację tego zadania należy podzielić na kilka etapów:
- Analiza zapisów obowiązującego regulaminu - najpierw każdy z nas przeczytał sam i zrobił swoje notatki. Następnie na zebraniach (razem 4 spotkania = około 6 godzin) dyskutowaliśmy o sensie i potrzebie każdego z zapisów. Wzorem i inspiracją dla nas był regulamin dostępny na stronie CEO https://samorzad.ceo.org.pl/material/wzor-regulaminu-samorzadu-uczniowskiego. Ostatecznie nasza forma rożni się od CEO-wskiej ale bez niego pewnie nie dali byśmy rady. Po każdym ze spotkań sprawdzaliśmy jeszcze czy to, co ostatnio ustaliliśmy się nadaje i czy nie chcemy jeszcze czegoś zmienić.
- Na zebraniu Rady SU poinformowaliśmy o wprowadzonych zmianach. Przekazaliśmy samorządom klasowym projekt nowego regulaminu. Poprosiliśmy o zapoznanie kolegów i koleżanek z najważniejszymi zmianami na godzinach wychowawczych. Każdy z uczniów mógł mieć wpływ na kształt nowych zapisów, ponieważ poprosiliśmy o przesyłanie na nasz adres su@sp1zgora.pl wszelkich uwag, co do proponowanych treści.
- Na kolejnym zebraniu Rady przedyskutowaliśmy uwagi, które na bieżąco wprowadziliśmy, a ponieważ były one drobne i nie zmieniały znacząco treści postanowiliśmy przeprowadzić głosowanie nad przyjęciem poprawionego dokumentu. Jednogłośnie nowy regulamin został przyjęty. Poprosiliśmy SK o poinformowanie klas, że przyjęliśmy nowy regulamin.
- W takiej formie trafił on do sprawdzenia poprawności językowej i ortograficznej. Poprosiliśmy o to nauczycielkę języka polskiego.
- Po sprawdzeniu Regulamin został przesłany do administratora szkolnej strony internetowej z prośbą publikacji. Poprosiliśmy samorządy klasowe o przekazanie informacji o przyjęciu regulaminu kolegom i koleżankom w klasach.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
W realizacje zadania zaangażowaliśmy nauczycielkę języka polskiego aby sprawdziła poprawność językową oraz administratora szkolnej strony internetowej aby opublikował gotowy dokument.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Najtrudniej okazało się wygospodarować odpowiednią ilość czasu aby na spokojnie się zastanowić nad zapisami.Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Naszym sukcesem jest wprowadzenie nowych rozwiązań:
- powołaliśmy nowy organ jaki jest Zarząd SU (przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik i Rzecznik Praw Ucznia) i Rada SU (członkowie wszystkich samorządów klasowych wybrani w danym roku szkolnym).
- wprowadziliśmy funkcję Konsultanta, czyli osoby, która w bieżącym roku nie dostała się do Zarządu SU, ale pełniła jedną z funkcji w ubiegłych latach. Zadaniem takiej osoby jest służenie doświadczeniem oraz wspieranie w działaniach. Wyboru tej osoby (lub osób) dokonuje Zarząd SU, ponieważ to dla nich Konsultant ma być wsparciem. Funkcję taką pełni się rok i nie jest to obowiązkowy wybór, to znaczy nie trzeba tego stanowiska obsadzać, co roku. Funkcja Konsultanta jest uruchamiania tylko jeśli potrzebuje tego Zarząd.
- zmiana sposobu wybierania opiekuna SU. Będzie on wybierany przez wszystkich uczniów w czasie wyborów samorządowych. Do tej pory wskazywał go ustępujący Zarząd.
Linki związane z realizacją wyzwania:
http://www.sp2zgora.pl/index.php/uczniowie/samorzad-uczniowski/regulamin-suPliki dokumentujące realizację wyzwania:
- poprawiony-regulamin-su_29c1.doc
- regulamin-samorzadu-uczniowskiego-szkoly-podstawowej-nr-2-w-zielonej-gorze_1411.doc
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
08.06.2021 13:30
0
Dziękuję bardzo za Waszą pracę nad regulaminem. Jest to chyba najdłużej realizowane wyzwanie, od kiedy zostałem mentorem w szkole demokracji i piszę to jak najbardziej jako pozytyw! Mam świadomość tytanicznej pracy jaką wykonaliście w przeciągu tych kilku miesięcy, ale także konsekwencji, wytrwałości i cierpliwości. Odczuwam wdzięczność, że zdecydowaliście się nieco odłożyć w czasie finalizację wyzwania, żeby zrobić je porządnie, zamiast wypchnąć jak najszybciej, aby Pan po drugiej stronie ekranu dał spokój.
Warto było czekać. Dzień w którym czytam Waszą relację jest moim osobistym świętem demokracji! Od początku mam przekonanie, że wyzwanie polegające na pracy nad regulaminem może być festiwalem samorządności i dziś doczekałem się praktycznego dowodu, że tak może być. Wasze działania mogą służyć za wzór, matrycę, bądź jak kto woli przepis na udaną zmianę w regulaminie SU. Było tu absolutnie wszystko co powinno cechować dobrą samorządność uczniowską:
Były konsultacje ( włączanie i informowanie), były regularne spotkania, były głosowania, bieżące informowanie społeczności szkolnej, zaangażowanie osób trzecich (w tym wypadku nauczycielki polskiego), w końcu przyjęte przez Was zmiany, które umacniają poczucie podmiotowości uczniów: samodzielny wybór opiekuna SU, precyzyjnie zapisy dotyczące możliwości odwołania członka samorządu ( nie może tego zrobić nauczyciel, bądź dyrektor wedle własnego uznania), oraz ściśle określone warunki zmian w regulaminie.
Napisaliście, że korzystaliście z wzoru proponowanego przez CEO natomiast nadaliście Waszej konstytucji wybitnie indywidualny charakter, chociażby wprowadzając instytucję konsultanta, która sama w sobie jest wspaniałą ideą! Czy może być lepszy dowód samorządności, niż samodzielne napisanie i uchwalenie konstytucji szytej na miarę ( ang. custom made lub tailored)?
Ja jestem zachwycony, ale to nie jest najważniejsze. Mam głęboką nadzieję, że Wy jesteście zadowoleni z siebie i z wypracowanego regulaminu. Jestem przekonany, że wprowadzone zmiany, ale przede wszystkim sam proces ich stanowienia wpłynie pozytywnie na samorządność w Waszej szkole, czego z całego serca Wam życzę. Życzę również spokojnej końcówki roku szkolnego i odpoczynku w wakacje i dziękuję za tegoroczną współpracę!
Pozdrawiam,
Tomasz