Analiza Regulaminu dotychczasowego Regulaminu SU

  • WYBITNA RELACJA

Wybory i kwestie formalne: "4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą."

Dodano: 12.02.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizację tego zadania należy podzielić na kilka etapów:

  1. Analiza zapisów obowiązującego regulaminu - najpierw każdy z nas przeczytał sam i zrobił swoje notatki. Następnie na zebraniach (razem 4 spotkania = około 6 godzin) dyskutowaliśmy o sensie i potrzebie każdego z zapisów. Wzorem i inspiracją dla nas był regulamin dostępny na stronie CEO https://samorzad.ceo.org.pl/material/wzor-regulaminu-samorzadu-uczniowskiego. Ostatecznie nasza forma rożni się od CEO-wskiej ale bez niego pewnie nie dali byśmy rady. Po każdym ze spotkań sprawdzaliśmy jeszcze czy to, co ostatnio ustaliliśmy się nadaje i czy nie chcemy jeszcze czegoś zmienić.
  2. Na zebraniu Rady SU poinformowaliśmy o wprowadzonych zmianach. Przekazaliśmy samorządom klasowym projekt nowego regulaminu. Poprosiliśmy o zapoznanie kolegów i koleżanek z najważniejszymi zmianami na godzinach wychowawczych. Każdy z uczniów mógł mieć wpływ na kształt nowych zapisów, ponieważ poprosiliśmy o przesyłanie na nasz adres su@sp1zgora.pl wszelkich uwag, co do proponowanych treści.
  3. Na kolejnym zebraniu Rady przedyskutowaliśmy uwagi, które na bieżąco wprowadziliśmy, a ponieważ były one drobne i nie zmieniały znacząco treści postanowiliśmy przeprowadzić głosowanie nad przyjęciem poprawionego dokumentu. Jednogłośnie nowy regulamin został przyjęty. Poprosiliśmy SK o poinformowanie klas, że przyjęliśmy nowy regulamin.
  4. W takiej formie trafił on do sprawdzenia poprawności językowej i ortograficznej. Poprosiliśmy o to nauczycielkę języka polskiego.
  5. Po sprawdzeniu Regulamin został przesłany do administratora szkolnej strony internetowej z prośbą publikacji. Poprosiliśmy samorządy klasowe o przekazanie informacji o przyjęciu regulaminu kolegom i koleżankom w klasach.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:

W realizacje zadania zaangażowaliśmy nauczycielkę języka polskiego aby sprawdziła poprawność językową oraz administratora szkolnej strony internetowej aby opublikował gotowy dokument.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Najtrudniej okazało się wygospodarować odpowiednią ilość czasu aby na spokojnie się zastanowić nad zapisami.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:

Naszym sukcesem jest wprowadzenie nowych rozwiązań:

  1. powołaliśmy nowy organ jaki jest Zarząd SU (przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik i Rzecznik Praw Ucznia) i Rada SU (członkowie wszystkich samorządów klasowych wybrani w danym roku szkolnym).
  2. wprowadziliśmy funkcję Konsultanta, czyli osoby, która w bieżącym roku nie dostała się do Zarządu SU, ale pełniła jedną z funkcji w ubiegłych latach. Zadaniem takiej osoby jest służenie doświadczeniem oraz wspieranie w działaniach. Wyboru tej osoby (lub osób) dokonuje Zarząd SU, ponieważ to dla nich Konsultant ma być wsparciem. Funkcję taką pełni się rok i nie jest to obowiązkowy wybór, to znaczy nie trzeba tego stanowiska obsadzać, co roku. Funkcja Konsultanta jest uruchamiania tylko jeśli potrzebuje tego Zarząd.
  3. zmiana sposobu wybierania opiekuna SU. Będzie on wybierany przez wszystkich uczniów w czasie wyborów samorządowych. Do tej pory wskazywał go ustępujący Zarząd.
Linki związane z realizacją wyzwania:
http://www.sp2zgora.pl/index.php/uczniowie/samorzad-uczniowski/regulamin-su
Pliki dokumentujące realizację wyzwania:

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
08.06.2021 13:30

Drodzy!

Dziękuję bardzo za Waszą pracę nad regulaminem. Jest to chyba najdłużej realizowane wyzwanie, od kiedy zostałem mentorem w szkole demokracji i piszę to jak najbardziej jako pozytyw! Mam świadomość tytanicznej pracy jaką wykonaliście w przeciągu tych kilku miesięcy, ale także konsekwencji, wytrwałości i cierpliwości. Odczuwam wdzięczność, że zdecydowaliście się nieco odłożyć w czasie finalizację wyzwania, żeby zrobić je porządnie, zamiast wypchnąć jak najszybciej, aby Pan po drugiej stronie ekranu dał spokój.

Warto było czekać. Dzień w którym czytam Waszą relację jest moim osobistym świętem demokracji! Od początku mam przekonanie, że wyzwanie polegające na pracy nad regulaminem może być festiwalem samorządności i dziś doczekałem się praktycznego dowodu, że tak może być. Wasze działania mogą służyć za wzór, matrycę, bądź jak kto woli przepis na udaną zmianę w regulaminie SU. Było tu absolutnie wszystko co powinno cechować dobrą samorządność uczniowską:

Były konsultacje ( włączanie i informowanie), były regularne spotkania, były głosowania, bieżące informowanie społeczności szkolnej, zaangażowanie osób trzecich (w tym wypadku nauczycielki polskiego), w końcu przyjęte przez Was zmiany, które umacniają poczucie podmiotowości uczniów: samodzielny wybór opiekuna SU, precyzyjnie zapisy dotyczące możliwości odwołania członka samorządu ( nie może tego zrobić nauczyciel, bądź dyrektor wedle własnego uznania), oraz ściśle określone warunki zmian w regulaminie.

Napisaliście, że korzystaliście z wzoru proponowanego przez CEO natomiast nadaliście Waszej konstytucji wybitnie indywidualny charakter, chociażby wprowadzając instytucję konsultanta, która sama w sobie jest wspaniałą ideą! Czy może być lepszy dowód samorządności, niż samodzielne napisanie i uchwalenie konstytucji szytej na miarę ( ang. custom made lub tailored)?

Ja jestem zachwycony, ale to nie jest najważniejsze. Mam głęboką nadzieję, że Wy jesteście zadowoleni z siebie i z wypracowanego regulaminu. Jestem przekonany, że wprowadzone zmiany, ale przede wszystkim sam proces ich stanowienia wpłynie pozytywnie na samorządność w Waszej szkole, czego z całego serca Wam życzę. Życzę również spokojnej końcówki roku szkolnego i odpoczynku w wakacje i dziękuję za tegoroczną współpracę!

Pozdrawiam,
Tomasz