Diagnoza potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole.

  • WYBITNA RELACJA

Działania uczniów i uczennic: "1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy."

Dodano: 10.02.2021

2

Galeria zdjęć

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizację wyzwania zaczęliśmy 25.01.2021 r. Uzgodniliśmy wraz z naszym nauczycielem, jak ma przebiegać realizacja tego wyzwania, następnego dnia umieściliśmy na platformie komunikacyjnej „Librus” ogłoszenie z informacją o przeprowadzanej ankiecie i o możliwości przesłania zdjęć swoich zainteresowań. Stworzyliśmy osobnego Gmaila, na którym uczniowie i uczennice mogli umieszczać zdjęcia swoich zainteresowań. Nauczyciele, jak i my uczestnicy projektu zachęciliśmy uczniów do wypełniania ankiety i do dużego zaangażowania w wyzwanie. Cała grupa projektowa śledziła przebieg i zmiany, jakie zachodzą w ankiecie każdego dnia. Po upływie dwóch tygodni zorganizowaliśmy spotkanie na platformie „Teams”, by porozmawiać o wynikach ankiety, jak również, by przeanalizować przesłane przez uczniów i uczennice fotografię. Na spotkaniu nasze przemyślenia i pomysły przełożyliśmy na wnioski dotyczące tego wyzwania. W pierwszym pytaniu zauważyliśmy, że najwięcej uczniów uprawia różnego rodzaju sporty, natomiast w drugim pytaniu można odczytać z diagramu, że większa część uczniów i uczennic uważa, że poznawanie kultury jest bardzo potrzebne. Z trzeciego pytania można wywnioskować, że uczniowie naszej szkoły preferują oglądanie filmów i seriali o różnej tematyce. Czwarte z pytań pokazało, w jaki sposób najczęściej uczniowie spędzają czas wolny, aktywnie czy nie. Wyniki jak widać, są bardzo wyrównane, gdyż 24% ankietowanych wybiera granie na komputerze, a 27% spotkania ze znajomymi, możemy wywnioskować, że uczniowie w dużym stopniu wybierają wirtualny świat, jak również ten z drugim człowiekiem. W piątym z pytań zauważamy, że ankietowanie najczęściej przy wyjściu z domu nie wychodzą do kina (2%) czy sklepu (15%) preferują bardziej wyjścia do znajomych (31%) i inne (52%) wyjścia niepodane w ankiecie. Szóste z pytań doskonale sprawdza, czy uczniowie chętnie się uczą nowych zagadnień, diagram pokazał, że uczniowie lubią się uczyć (25%), ale zazwyczaj tylko przedmiotów, którymi się interesują (63%), pokazuje to doskonale, że ankietowani są ciekawi nowych zagadnień. Siódme z pytań przedstawia, jakie z przedmiotów szkolnych uczniom najbardziej lubią najczęściej wpisywane przedmioty to: matematyka, angielski, biologia i chemia, natomiast w ósmym pytaniu widzimy jakie plany mają nasi uczniowie na swoją przyszłość. Najczęściej wpisywaną odpowiedzią jest: jeszcze nie wiem. Z dziewiątego z pytań dowiadujemy się, po ile czasu dziennie uczniowie korzystają z telefonów komórkowych, aż 52% ankietowanych korzysta po 1-3h dziennie, czyli nieco ponad połowa ankietowanych nie przekracza doradzanych godzin korzystania z telefonu. W dziesiątym pytaniu mamy pokazaną aktywność danych klas naszej szkoły, wnioskujemy, że najbardziej w ankietę zaangażowali się uczniowie i uczennice klas 8 i poszczególne klasy 7 oraz 6. Następnie wspólnie z grupą wybraliśmy najciekawsze zdjęcia. Kolejnym krokiem było przeznaczenie części tablicy samorządu uczniowskiego, na wywieszenie najciekawszych fotografii w celu pokazana uczniom czym interesują się ich koledzy i koleżanki.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację wyzwania poza zespołem projektowym zaangażowana była cała społeczność szkolna.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym zagadnieniem w całej realizacji wyzwania było zaangażowanie ze strony uczniów, ponieważ w szkole jest bardzo duża ilość uczniów i uczennic, przez co było bardzo trudno dotrzeć do wszystkich. Utrudnienie to było spowodowane tym, że duża część uczniów w okresie pandemii ma problem z komunikacją za pomocą komputera. Uczniowie niechętnie przesyłali swoje fotografie, mimo tego, że mamy bardzo liczną szkołę.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Naszym zdaniem sukcesem związanym z tym wyzwaniem jest to, że dowiedzieliśmy się więcej o całej społeczności szkolnej zarówno o uczniach, których dobrze znamy, jak również o tych, którzy są mniej nam znani. Po przeanalizowaniu ankiety, jak i zdjęć zauważyliśmy, że nie które z pasji (np. malarstwo) można by rozwijać na dodatkowych kółkach zainteresowań, które byłyby prowadzone przez nauczycieli naszej placówki, przyczyniłoby się to w dużym stopniu do nawiązania nowych znajomości, oraz poznania osób z tymi samymi pasjami.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
12.02.2021 08:08

Jestem pod wrażeniem tego, jak duże badanie wykonaliście w ramach realizacji tego wyzwania. Ciekawy jestem, jakie macie odczucia, gdyż domyślam się, że było to jedno z pierwszych tego typu działań w Waszym szkolnym życiu :-) Dziękuję niniejszym za interesujące sprawozdanie i za wszystkie dołączone materiały. Mówią one o skali przedsięwzięcia.

Diagnozę przeprowadziliście za pomocą ankiety i na podstawie kolekcji zdjęć odnoszących się do zainteresowań uczniowskich. W okresie zdalnego nauczania faktycznie trudno byłoby sięgnąć po inne metody i ankieta wydaje się być jedną z niewielu dostępnych w tej nadzwyczajnej sytuacji. Odzew na informację o Waszym badaniu był spory. Jeśli właściwie odczytuję dane z wykresów, otrzymaliście 113 odpowiedzi (do momentu wykonania zrzutu z ekranu). Trudno ocenić, czy to dużo czy mało, gdyż sytuacja jest na tyle nowa, że nie ma z czym porównać tych danych. Na pewno wyniki coś mówią o różnych aspektach zainteresowań Waszych kolegów i koleżanek. To zbiór istotnych informacji. Zaprezentowaliście również własne wnioski. Mam nadzieję, że podzielicie się nimi w jakiś sposób z nauczycielami, mogą być dla nich interesujące z wielu względów.

Świetnie, że dostrzegliście użytek, jaki można zrobić z tego działania: "niektóre z pasji (np. malarstwo) można by rozwijać na dodatkowych kółkach zainteresowań, które byłyby prowadzone przez nauczycieli naszej placówki, przyczyniłoby się to w dużym stopniu do nawiązania nowych znajomości, oraz poznania osób z tymi samymi pasjami". Mam nadzieję, że zrobicie coś w tym kierunku, by ta sugestia nie pozostała tylko na papierze. Na przykład w stosowanym momencie i w stosowny sposób przekażecie ją komuś, kto może coś zdziałać w tej sprawie i/lub poszukacie sojuszników i sami przystąpicie do tej fazy działania. Trzymam za Was kciuki :-)

W tym momencie najbardziej widocznym efektem Waszej pracy jest zapewne "wywieszenie najciekawszych fotografii w celu pokazana uczniom czym interesują się ich koledzy i koleżanki". Miejmy nadzieję, że ten zbiór eksponowany w widocznym miejscu będzie inspiracją dla uczniów i uczennic do poszerzania własnym zainteresowań i pasji oraz do prezentowania ich w Waszej społeczności.

Można także pójść o krok dalej. W szkole, w której jakiś czas temu pracowałem uruchomiliśmy akcję zwaną "Co Kto Umie i Lubi". W określonym dniu spotykała się cała społeczność i szkoła zamieniała się w rodzaj jarmarku różności. Każdy kto chciał prezentował swoje hobby- uczniowie (a także niektórzy nauczyciele) przynosili rośliny, małe i duże zwierzątka, prace plastyczne i fotografie itp. Itd. Stało się to prawdziwym corocznym szkolnym świętem. O Ile mi wiadomo, przynajmniej niektórzy z uczniów rozwinęli następnie demonstrowane pasje w sposób na życie. Jedna z absolwentek jest dzisiaj zawodowym fotografem, inna została weterynarzem i tak dalej.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz

Informacja zwrotna
12.02.2021 08:08

Dzień dobry,

Jestem pod wrażeniem tego, jak duże badanie wykonaliście w ramach realizacji tego wyzwania. Ciekawy jestem, jakie macie odczucia, gdyż domyślam się, że było to jedno z pierwszych tego typu działań w Waszym szkolnym życiu :-) Dziękuję niniejszym za interesujące sprawozdanie i za wszystkie dołączone materiały. Mówią one o skali przedsięwzięcia.

Diagnozę przeprowadziliście za pomocą ankiety i na podstawie kolekcji zdjęć odnoszących się do zainteresowań uczniowskich. W okresie zdalnego nauczania faktycznie trudno byłoby sięgnąć po inne metody i ankieta wydaje się być jedną z niewielu dostępnych w tej nadzwyczajnej sytuacji. Odzew na informację o Waszym badaniu był spory. Jeśli właściwie odczytuję dane z wykresów, otrzymaliście 113 odpowiedzi (do momentu wykonania zrzutu z ekranu). Trudno ocenić, czy to dużo czy mało, gdyż sytuacja jest na tyle nowa, że nie ma z czym porównać tych danych. Na pewno wyniki coś mówią o różnych aspektach zainteresowań Waszych kolegów i koleżanek. To zbiór istotnych informacji. Zaprezentowaliście również własne wnioski. Mam nadzieję, że podzielicie się nimi w jakiś sposób z nauczycielami, mogą być dla nich interesujące z wielu względów.

Świetnie, że dostrzegliście użytek, jaki można zrobić z tego działania: "niektóre z pasji (np. malarstwo) można by rozwijać na dodatkowych kółkach zainteresowań, które byłyby prowadzone przez nauczycieli naszej placówki, przyczyniłoby się to w dużym stopniu do nawiązania nowych znajomości, oraz poznania osób z tymi samymi pasjami". Mam nadzieję, że zrobicie coś w tym kierunku, by ta sugestia nie pozostała tylko na papierze. Na przykład w stosowanym momencie i w stosowny sposób przekażecie ją komuś, kto może coś zdziałać w tej sprawie i/lub poszukacie sojuszników i sami przystąpicie do tej fazy działania. Trzymam za Was kciuki :-)

W tym momencie najbardziej widocznym efektem Waszej pracy jest zapewne "wywieszenie najciekawszych fotografii w celu pokazana uczniom czym interesują się ich koledzy i koleżanki". Miejmy nadzieję, że ten zbiór eksponowany w widocznym miejscu będzie inspiracją dla uczniów i uczennic do poszerzania własnym zainteresowań i pasji oraz do prezentowania ich w Waszej społeczności.

Można także pójść o krok dalej. W szkole, w której jakiś czas temu pracowałem uruchomiliśmy akcję zwaną "Co Kto Umie i Lubi". W określonym dniu spotykała się cała społeczność i szkoła zamieniała się w rodzaj jarmarku różności. Każdy kto chciał prezentował swoje hobby- uczniowie (a także niektórzy nauczyciele) przynosili rośliny, małe i duże zwierzątka, prace plastyczne i fotografie itp. Itd. Stało się to prawdziwym corocznym szkolnym świętem. O Ile mi wiadomo, przynajmniej niektórzy z uczniów rozwinęli następnie demonstrowane pasje w sposób na życie. Jedna z absolwentek jest dzisiaj zawodowym fotografem, inna została weterynarzem i tak dalej.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz