Zespół ds. samopomocy uczniowskiej

  • WYBITNA RELACJA

Uczenie się i nauczanie: "4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego)."

Dodano: 08.02.2021

2

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Na kilku pierwszych spotkaniach samorządu uczniowskiego wykrystalizowała się koncepcja podziału samorządu na zespoły robocze i w ramach tej koncepcji powstał ds. samopomocy uczniowskiej w ramach, której uczniowie tworzą stałą listę korepetytorów i umożliwiają bezpośredni kontakt z nimi pozostałym uczniom. W trakcie pracy zdalnej nasi "korepetytorzy" odbyli wiele spotkań online, w ramach których służyli pomocą swoim kolegom i koleżankom mającym problemy z różnymi przedmiotami. Po powrocie do szkoły udało się już zrobić kilka indywidualnych i jedno grupowe spotkanie "korepetytorów" z uczniami.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Uczennice klas 1a i 1b zostały koordynatorkami tego zespołu. Na listę naszych uczniowskich korepetytorów wpisało się prawie 15 uczniów i uczennic z różnych klas szkoły. Z działalności zespołu skorzystało ponad 30 uczniów od września. Zazwyczaj jest to forma współpracy w miarę stałej, czasem mniej stałem ale prawie w każdym przypadku jest to regularna współpraca.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Uczniom nie jest łatwo zgłaszać się po pomoc do innych - jest to główny problem z jakim spotkały się koordynatorki. Zarazem jest to największy, spośród nielicznych problemów naszego samorządu. Pewnym problemem było sprawdzanie kompetencji naszych młodzieżowych edukatorów-ochotników jednak aprobata nauczyciela od danej specjalności znacznym stopniu uwiarygodniała wiedzę ochotników do pracy z innymi uczniami.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Udało się w ogóle zapoczątkować zorganizowaną formę pomocy koleżeńskiej wychodzącej od uczniów, cieszy fakt, że w prace w tym zespole zaangażowali się uczniowie klas pierwszych co pozwala założyć, że zespół utrzyma efektywne działanie w kolejnych latach. Liczymy na to, że w kolejnych latach zainteresowanie będzie rosło zarówno po stronie nowych młodzieżowych korepetytorów jak i uczniów, którzy przyjdą po pomoc. Taka otwartość z obu stron wpłynęła pozytywnie i nadal będzie wpływać na poprawę wyników edukcyjnych uczniów.

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

28.05.2021 19:19

Relacja została wzbogacona pierwszymi ujęciami ze stacjonarnych spotkań w ramach samopomocy uczniowskiej. W wcześniejszym etapie spotkań nie robiliśmy zdjęć więc wrzucamy te aktualne.

Informacja zwrotna
15.06.2021 14:34

Drodzy,

Dziękuję bardzo za Waszą relację i za samą inicjatywę. Samopomoc koleżeńska jest niesamowitą ideą, choć mam wrażenie trochę zapomnianą i cieszę, że postawiliście ją odkurzyć! Zależało mi na tym, abyście jak najszerzej opisali działania, jakie podjęliście. Wszystkie zespoły, które podejmowały się tego wezwania, wspominały o trudności ( z którą mierzyliście się i Wy) z zachęceniem uczniów do korzystania z korepetycji i byłem bardzo ciekawy, jak sobie z nią poradziliście. Liczby mówią, że poradziliście sobie świetnie, bo nawiązaliście współpracę z 30 osobami po stronie przyjmującej i 15 osobami po stronie pomagającej. Gratulacje.

Chciałbym jeszcze napisać o kilku wątkach, które moim zdaniem były bardzo mocną stroną Waszego działania:
O zaawansowaniu Waszego samorządu świadczy fakt powołania zespołów tematycznych w ramach samorządu. Dzięki nim osoby chętne, a nie wybrane w trakcie wyborów, mogą aktywnie działań - tym samym pokazaliście oblicze samorządu włączającego.
Konsekwencją tego działania jest wzięcie odpowiedzialności za koordynację pomocy koleżeńskiej przez uczennice z klas 1. W pełni się z Wami zgadzam, że jest to fantastyczna zaliczka na przyszłość i ogromny sukces.
Myślę, że jednym z elementów, które prawdopodobnie mogły przyczynić się do zmniejszenia bariery w korzystaniu z koleżeńskich korepetycji, były swego rodzaju akredytacje udzielane przez nauczycieli dla osób, które chciały pomagać.
Kolejnym ważnym punktem jest dokumentowanie działań. Przedstawiliście sporo zdjęć ilustrujących spotkania jeszcze zanim przenieśliście się na lekcje zdalne. Nie napisaliście wiele o tym, jak komunikowaliście i jak reklamowaliście koleżeńskie korepetycje. Myślę, że wykorzystanie w tym celu zdjęć i systematyczne opisywanie, że taka inicjatywa ma miejsce i że ktoś z niej realnie korzysta, może być pozytywnym impulsem dla innych, żeby w działanie się włączyć, albo zgłosić się po pomoc.

Dziękuję bardzo za Waszą inicjatywę, która jest doskonałym przykładem samorządu włączającego ( sekcje i delegacja obowiązków ) ale także dbającego o potrzeby uczniów i wykorzystującego ich potencjał. Życzę, żeby samopomoc koleżeńska w Waszej szkole nadal się rozwijała.

Pozdrawiam,
Tomasz