Plan działania SU
Diagnoza i plan działania: "Plan działania"
autor:
Katarzyna Machaj
nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 2 w Zielonej Górze
miejscowość:
Zielona Góra
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-01-17 17:09
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?
4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU i dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
Regulamin SU, który jest naszą podstawą jest właściwie pozostawiony po gimnazjum. Wprowadzono tam tylko kosmetyczne zmiany polegające na usunięciu nazw "gimnazjum" i zamianie ich na "szkołę podstawową". Chcemy uaktualnić regulamin. Poprawić zapisy o ordynacji wyborczej. Uzupełnić go o zadania, jakie może wykonywać samorząd. Dodać zapisy o regulaminach dyżurów uczniowskich, które w tym roku szkolnym ruszyły. To zadanie chcemy zrealizować w styczniu 2021 roku.
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
Zauważyliśmy, że potrzebujemy mieć narządzie do stałego kontaktu między uczniami a Radą SU. Kilkukrotnie potrzebowaliśmy przekazać informacje do samorządów klasowych, a nie stawiały się one na zebraniach. Chcemy mieć możliwość dotarcia do wszystkich. Uznaliśmy, że najlepszym i ogólnodostępnym narzędziem będzie skrzynka e-mailowa. Adres przekażemy wychowawcom, poinformujemy o nim na szkolnym Facebooku oraz poprosimy o zamieszczenie na stronie szkoły. To zadanie wyznaczamy sobie na grudzień 2020 roku.
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów i uczennic" wybraliście do realizacji?
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole. Obejmuje ona wszystkich uczniów i uczennice i jest z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania. Umieszczamy je w planie pracy.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
Uznaliśmy to zadanie za najbardziej przydatne z tego zakresu. Chcemy przeprowadzić wywiad grupowy z uczniami oraz sondaż dzięki, którym dowiemy się jakie są zainteresowania naszych kolegów i koleżanek oraz ustalimy, jakie oczekiwania co do ich rozwijania w szkole mają. Możemy to zrobić w formie zdalnej częściowo oraz zaangażujemy samorządy klasowe. Prześlemy do samorządów klasowych pytania do wywiadu (około 4-5) i poprosimy o zebranie odpowiedzi na nie. Następnie poprosimy o przesłanie ich na adres e-mailowy samorządu. Zbierzemy je i opracujemy w formie tabeli. Następnie prześlemy je z powrotem do klas aby się z nimi zapoznały. Na szkolnym Facebooku możemy przeprowadzić sondaż, na temat sposobów realizacji tych zainteresowań, które będą się najczęściej powtarzać. Z wynikami zapoznamy dyrekcję i spróbujemy ustalić w jakim zakresie możemy pomóc uczniom w rozwijaniu ich zainteresowań w szkole. To zadanie na kwiecień 2021.
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku albo remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic lub mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
W naszej szkole brakuje miejsca gdzie możemy prowadzić spotkania samorządu. Chcemy stworzyć swoje "biuro". W dawnej "samorządówce" urządzono składzik. Postaramy się przywrócić temu miejscu pierwotne przeznaczenie. Przeprowadzimy rozmowy z dyrekcją na temat lokalizacji. Przeprowadzimy prace porządkowe. Oznaczymy je w widoczny sposób jako miejsce naszych spotkań. Termin wykonania to marzec 2021.
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?
4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego).Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
W tym roku szkolnym pracujemy w aplikacji Teams. Jest to nowe narzędzie. Z jego obsługą mają problem i uczniowie i nauczyciele. Na wielu zajęciach pojawiają się problemy z posługiwaniem się poszczególnymi elementami tego programu. Chcemy przeprowadzić szkolenie dla koleżanek i kolegów oraz dla chętnych nauczycieli z obsługi Teamsa. Umówimy się na godziny wychowawcze i poprosimy o możliwość poprowadzenia takiego szkolenia dla klas. Zapytamy wcześniej z czym klasa ma problem, . Pokażemy jak wygląda obsługa tego programu na telefonie, tablecie i komputerze. To zadanie na luty 2021 roku.
Plan B.
Opracujemy plan korepetycji i poprowadzimy je dla klasy 8, która szykuje się do egzaminu. Zbierzemy informacje na temat zagadnień i materiału, który dla uczniów jest problematyczny. Zorganizujemy spotkania po lekcjach. Udział będą brać tylko chętni uczniowie. Sporządzimy listę osób, które chciały by poprowadzić takie "lekcje". W przypadku braku zainteresowania zaproponujemy takie spotkania uczniom z młodszych klas. Korepetycje możemy rozpocząć w lutym 2021 roku ale ich zakończenie będzie uzależnione od potrzeb i zainteresowania.
Tomasz Szczypkowski
Mentor
Informacja zwrotna
17.01.2021 17:09
0
Kolejnym etapem jest przekucie wniosków z diagnozy w konkretny plan działania. W tym wypadku najważniejsze, aby wyzwania które wybierzecie do realizacji odpowiadały obszarom, które zdiagnozowaliście jako wymagające poprawy. Chciałbym po kolei odnieść się do każdego z nich.
Obszar 1 Wybory i Kwestie Formalne
Wybrane przez Was wyzwanie idealnie odpowiada wnioskom z diagnozy. Cieszę się, że wybraliście pracę nad regulaminem. Myślę, że pracując nad ordynacją i regulaminem warto skorzystać z materiałów na platformie (cały czas nie wszystkie są aktywne, ale to najwyżej dostaniecie je bezpośrednio ode mnie, bo mam je na dysku). Stworzenie dobrego regulaminu jest moim zdaniem wyzwaniem wymagającym, dlatego polecam skorzystać z proponowanego przez CEO wzoru i przystosować go do specyfiki Waszej szkoły. Jestem jak najbardziej za ułatwianiem sobie życia, a nie utrudnianiem :) Możemy jeszcze więcej na ten temat pomówić na spotkaniu.
Obszar 2 Komunikacja i Media
Podobnie jak powyżej wybór wyzwania idealnie odpowiada wnioskom z diagnozy. To wyzwanie macie już za sobą. Brawo! Może się przydać przy realizacji kolejnych :)
Obszar 3 Działania uczniów i uczennic
Skradliście mi serce! Rzadko zespoły decydują się na wybór tego wyzwania, nawet jeśli z diagnozy jasno wynika, że właśnie tym należało by się zająć na pierwszym miejscu. Jestem pod wrażeniem, że nie przestraszyliście się tego wyzwania, bo może się ono wydawać mało interesujące i efektowne, ale jest niesamowicie ważne, potrzebne i może przynieść bardzo dużo pożytku dla Waszej samorządności. Zastanawia mnie tylko planowany termin, bo zostawiliście je na sam koniec, a wtedy może ono nieco stracić swoją wartość, szczególnie, że będzie ograniczona ilość czasu, żeby na potrzeby uczniów odpowiedzieć.
Zgodnie z przewodnikiem po programie nacobezu dla tego wyzwania to:
• Diagnoza jest przeprowadzona metodą inną niż ankieta, dzięki czemu możemy zebrać pogłębione, wartościowe informacje w angażujący sposób (np. metodami animacyjnymi).
- planujecie wywiady i to jak najbardziej się wpisuje w idee wyzwania
• Diagnoza dotyczy potrzeb uczniów i uczennic szkoły, ich zainteresowań, zdolności oraz zasobów.
• Z badania wyciągane są wnioski. Na ich podstawie planowane są konkretne działania wynikające z potrzeb uczniów i uczennic (np. jeśli brakuje miejsca do odpoczynku, można je stworzyć). Planowane są także aktywności zgodne z zainteresowaniami oraz umiejętnościami uczniów i uczennic (np. jeśli w szkole jest kilku pasjonatów projektowania, mogą oni zaaranżować przestrzeń do odpoczynku, a osoby uzdolnione plastycznie poprosić o pomoc w dekorowaniu tego miejsca).
- w związku z tym punktem mam wątpliwości, czy kwiecień to nie za późno, ale z drugiej strony tu chodzi o zaplanowanie działań w odpowiedzi na potrzeby.
• W diagnozie mogli wziąć udział wszyscy uczniowie i uczennice szkoły.
- tu pytanie czy jest możliwość przeprowadzenia wywiadów ze wszystkimi uczniami. Pisaliście też o sondzie te dwie metody mogłyby się w jakiś sposób uzupełniać. W perspektywie ciągłej nauki zdalnej pomyślałem ewentualnie o jakiś narzędziach online ?
Obszar 4 Podejmowanie decyzji
W tym obszarze doświadczyliście tzw. kłopotu bogactwa :) Zdecydowaliście się na organizację wybranego fragmentu szkolnej przestrzeni i stworzenie miejsca dla spotkań SU.
Generalnie uważam, że idea bardzo słuszna i dobrze żebyście mieli swoje biuro, natomiast nie jestem przekonany, czy pomysł ten wpisuje się w naczelną idee obszaru podejmowania decyzji. Chociaż wszystko zależy od tego jak zostanie przeprowadzony :)
To wyzwanie podzieliłbym na cztery etapy
1) Uzyskanie zgody dyrekcji na zaaranżowanie jakiegoś pomieszczenia przez uczniów
2) Zebranie pomysłów i skonsultowanie z uczniami – co z nim robimy
Tu jest kluczowy moment. Jeśli uczniowie zdecydują, że ma tam być biuro SU to okej, ale jeśli większość będzie wolała np. pokój gier, gdzie na przewie, albo na okienku można pograć w planszówki, to wtedy zgodnie z duchem samorządności i demokracji powinniście podążyć za wolą większości. Oczywiście wyobrażam sobie, że można te dwa pomysły połączyć, ale kluczowe w tym wyzwaniu jest zebranie pomysłów, a później decyzja który wybieracie. Jeśli dostaniecie od dyrekcji składzik i bez udziału całej społeczności szkolnej zorganizujecie tam biuro, to niestety nie będzie to wyzwanie, o które nam w tym obszarze chodziło.
3) Podjęcie decyzji przez uczniów
O tym napisałem już trochę wyżej, aczkolwiek sam proces decyzji można rozegrać na raty. Tzn. na początku ustalacie co ma powstać w składziku (czyli określacie funkcję miejsca), a w dalszej kolejności jak? Czyli konkurs jak zaaranżować to pomieszczenie zgodnie z przeznaczeniem – jakie kolory, jakie meble itd.
4) Wykonanie
Niektóre rzeczy jesteście w stanie zrealizować sami ewentualnie przy pomocy rodziców/ nauczycieli i np. Pana złotej rączki woźnego. Do większych remontów potrzebna będzie profesjonalna ekipa – o tym wszystkim trzeba pomyśleć na wcześniejszym etapie. W programie widziałem chyba wszystkie możliwe kombinacje sposobu wykonania – jedno jest pewne da się! :)
Obszar 5 Uczenie się i nauczanie
Bardzo się cieszę, że w tej edycji jako jedno z proponowanych wyzwań pojawiły się korepetycje uczniowskie. Osobiście uważam, że jest to jedna z najpiękniejszych inicjatyw uczniowskich i jestem niezmiernie ciekawy jak będą wyglądały w praktyce. Bez względu na to, czy zrealizujecie plan A, czy B myślę, że będzie cudownie. Możliwość dzielenia się wiedzą z innymi moim zdaniem ogromną wartością. Bardzo mocnym elementem planu jest zapytanie uczniów z czym mają problem i w jakim obszarze potrzebują wsparcia. Myślę, że dobrze czujecie idee konsultowania i diagnozowania potrzeb!
Podsumowanie
Myślę, że przeprowadziliście autentyczną i krytyczną ocenę samorządności szkolnej, z której wyciągnęliście konkretne wnioski i zaplanowaliście działania, które odpowiadają zapotrzebowaniu i warunkom w jakim przyszło Wam funkcjonować. Gratuluję!
Pamiętajcie, żeby na etapie szczegółowego planowania i realizacji wyzwań przeczytać w podręczniku do programu, na co zwrócić uwagę, żeby nie ominąć jakiegoś istotnego punktu. Zastanówcie się proszę nad tym co napisałem odnośnie obszaru nr 4, czyli podejmowania decyzji i obszaru nr 3 czyli działania uczniów i porozmawiamy o tym na wtorkowym spotkaniu. W razie wszelkich pytań służę pomocą.
Pozdrawiam,
Tomasz