Plan działań Szkoły Podstawowej w Orlu w ramach projektu Szkoła Demokracji

Diagnoza i plan działania: "Plan działania"

Dodano: 04.01.2021

0

1

Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO “Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia”.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Planujemy znowelizować aktualną ordynację wyborczą i przeprowadzić według niej wybory do Samorządu. Zadanie to planujemy wykonać na przełomie września i października 2020 roku.

Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

W tym obszarze planujemy zamienić skrzynkę informacji i założyć w aplikacji Teams zespól Samorządu Uczniowskiego. Zadanie to planujemy wykonać po feriach zimowych.

Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów i uczennic" wybraliście do realizacji?
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole. Obejmuje ona wszystkich uczniów i uczennice i jest z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania. Umieszczamy je w planie pracy.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Planujemy przeprowadzenie diagnozy potrzeb i zainteresowań uczniów, którą chcielibyśmy rozpocząć ok. 20.01.2021. Zastanawiamy się nad sposobem jej przeprowadzenia w okresie nauki zdalnej. Jeśli ta pozostanie prawdopodobnie wykorzystamy nasz zespół założony w aplikacji Teams. Dopuszczamy też możliwość przeniesienia tego zadania na czas, kiedy wrócimy do szkoły.


Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku albo remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic lub mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Planujemy przeprowadzenie ankiety na temat potrzeb uczniów. Po zebraniu informacji zaplanujemy dokładnie nasze działania. Przewidywany termin realizacji III - IV

Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?
1. Badamy czy uczniowie i uczennice rozumieją za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

W każdej klasie zamierzamy przeprowadzić ankietę , z której dowiemy się, czy uczniowie i uczennice rozumieją za co są oceniani w czasie nauki stacjonarnej , jak i zdalnej.

Ankieta w czasie nauki zdalnej zostanie rozesłana do uczniów poprzez nasz zespół w aplikacji Teams. Po otrzymaniu wypełnionych ankiet , nasz zespól przedstawi wnioski w formie elektronicznej i papierowej Dyrekcji szkoły oraz radzie pedagogicznej. Termin wykonania kwiecień 2021 rok.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
25.01.2021 13:10

Drodzy,

Kolejnym etapem jest przekucie wniosków z diagnozy w konkretny plan działania. W tym wypadku najważniejsze, aby wyzwania które wybierzecie do realizacji odpowiadały obszarom, które zdiagnozowaliście jako wymagające poprawy. Chciałbym po kolei odnieść się do każdego z nich.

Obszar 1 Wybory i Kwestie Formalne

To wyzwanie macie już za sobą, idźmy dalej!

Obszar 2 Komunikacja i Media

Na ten temat mieliśmy okazję porozmawiać w trakcie spotkania. Wydaje mi się, że dobrze rozumiecie istotę wyzwania. Pamiętajcie, żeby pisząc relację zajrzeć do przewodnika po programie i życzę żeby nowy sposób komunikacji był dla Was pomocną formą w komunikacji z uczniami. Być może przyda się przy realizacji kolejnych wyzwań.

Obszar 3 Działania uczniów i uczennic

Wybór wyzwania odpowiada diagnozie – doskonale!
Przyznam szczerze, że zespoły uczniowskie rzadko kiedy wybierają to wyzwanie do realizacji, a szkoda bo może ono zdziałać bardzo dużo dobrego. Najtrudniejszym elementem jest tutaj zazwyczaj wybór metody innej niż ankieta. W poszukiwaniu inspiracji, możecie zajrzeć do materiałów:
Jeśli zdecydujecie się przeprowadzić diagnozę online, możecie wykorzystać narzędzia dostępne w sieci np. takie jak te, które mieliście okazję zobaczyć w trakcie naszego spotkania, czyli jamboard – to co naklejaliście kolorowe karteczki :) Są też inne, np. pl.padlet.com
W ten sposób możecie zebrać informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów online.

Obszar 4 Podejmowanie decyzji

Nie było decydowania, to teraz będzie – buzia mi się cieszy, jak to czytam i już nie mogę się doczekać, jak zobaczę Wasze relacje. Istotą tego wyzwania jest skonsultowanie działania z uczniami. Tzn. żeby uczniowie mogli zgłaszać swoje projekty, a później wybrać jeden z nich do realizacji. Celem wyzwania jest, aby wzbudzić w uczniach poczucie decyzyjności. Cieszę się, że macie tego świadomość. I nie mogę się doczekać, aż je zrealizujecie. Pamiętajcie, że nie musicie z realizacją czekać na powrót do szkoły, całą fazę konsultacji możecie spokojnie przeprowadzić online – wykorzystując nowy środek komunikacji :)


Obszar 5 Uczenie się i nauczanie

Świetnie, po raz kolejny wybór odpowiada wnioskom z diagnozy! Dodatkowo wyzwanie jest bezpieczne, bo może zostać przeprowadzone online. Cieszę się, że macie świadomość, że wyzwanie nie kończy się na wypełnieniu ankiety przez uczniów. Drugim etapem jest przedstawienie wniosków dyrekcji i radzie pedagogicznej, o czym pamiętaliście. Jest jeszcze trzeci etap :)
Uczniowie i uczennice wspólnie z nauczycielami i nauczycielkami wypracowują konkretne propozycje zmian, które pomogą uczniom lepiej zrozumieć system oceniania, a co za tym idzie – efektywniej się uczyć. To jest kwintesencja tego wyzwania, tzn. partnerska współpraca uczniów z nauczycielami – bardzo trzymam kciuki, żeby się Wam powiodła!

Podsumowanie

Myślę, że przeprowadziliście autentyczną i krytyczną ocenę samorządności szkolnej, z której wyciągnęliście konkretne wnioski i zaplanowaliście działania, które odpowiadają zapotrzebowaniu i warunkom w jakim przyszło Wam funkcjonować. Gratuluję!
Pamiętajcie, żeby na etapie szczegółowego planowania i realizacji wyzwań przeczytać w podręczniku do programu, na co zwrócić uwagę, żeby nie ominąć jakiegoś istotnego punktu. Pomimo ograniczeń, jakie może stwarzać nauczanie zdalne, myślę że realizacja założonego planu jest jak najbardziej w Waszym zasięgu, a ja postaram się Was w tym wesprzeć. W razie wszelkich pytań służę pomocą.

Pozdrawiam,
Tomasz