Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

Uczenie się i nauczanie: "4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego)."

Dodano: 20.12.2020

0

2

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Działania w tej akcji powstawały na bieżąco, niektóre spontanicznie, wychodząc na przeciw potrzebom uczniów i nauczycieli. Najstarszą klasą w szkole jesteśmy my (klasa 7 SP), dlatego chcieliśmy wykorzystać nasz potencjał i zaplanowaliśmy możliwość udzielania korepetycji koleżeńskich w ramach działalności na platformie MS Teams. O całej akcji zostali powiadomieni wychowawcy klas młodszych niż nasza. Założyliśmy na platformie zespół "Korepetycje Koleżeńskie SP17." W ramach naszego zespołu podzieliliśmy się biorąc pod uwagę nasze mocne strony, stąd część z nas może udzielać wsparcia w ramach zajęć z języka obcego, część oddelegowana jest do pracy z przedmiotami ścisłymi, a pozostali z przedmiotami humanistycznymi. Poprosiliśmy również wszystkich chętnych o zgłaszanie się do p. Sandry jeśli sami chcą takie korepetycje poprowadzić (informacja została przekazana przez członków zarządu samorządu uczniowskiego). Jest jedna uczennica, która zaoferowała swoją pomoc w kwestii języka angielskiego, bo czuje się w tym przedmiocie mocna. Maja uczęszcza do klasy 6 i bardzo często angażuje się w akcje pozalekcyjne, chcemy więc wykorzystać jej zapał. Przed łączeniem poprosiliśmy o podanie informacji na temat tego jaka pomoc jest potrzebna, z jakiego przedmiotu i jakiego zakresu materiału. Pierwsze łączenie za nami. Tym razem korepetycje poprowadził Mikołaj dla Dawida z fizyki. Wszystko udało się idealnie, chcemy ideę koleżeńskich korepetycji wprowadzić na stałe do naszego planu pracy - czy to zdalnie, czy stacjonarnie w przyszłości.

Co do drugiej części wyzwania, czyli wsparcia dla nauczycieli, tutaj zadanie polegało przede wszystkim na udzielaniu wskazówek co do działania poszczególnych funkcji na MS TEAMS, nauczyciele zostali poinformowani, że zespół Szkoły Demokracji chętnie wesprze w nauce obsługi tego narzędzia internetowego i okazało się, że faktycznie nasza pomoc się przydała. Co prawda doraźnie, ale okazało się, że faktycznie było warto swoją pomoc zaoferować. Część nauczycieli potrzebowała informacji dotyczących możliwości udostępniania ekranu, część dotyczyła ustawień spotkania. Na niektórych zajęciach, członkowie zespołu Szkoła Demokracji mają za zadanie, zmienianie uczniów z prowadzących na uczestników, w celu uniknięcia wzajemnego wyciszania się lub usuwania z zajęć. Jeden z nauczycieli prosił również o informacje co do innych platform, podobnych do TEAMS, przedstawiciel naszego zespołu wprowadził podstawy obsługi ZOOM oraz Google Meet. Oczywiście cały czas jesteśmy do dyspozycji.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Część uczniów z młodszych klas została poproszona przez nauczycieli, by w ramach swojej klasy zmieniać ustawienia uczestników spotkania, to z tego powodu, że nasz zespół nie jest obecny na każdych zajęciach, więc kto inny musi dopilnować porządku :) W koleżeńskie korepetycje poza naszą grupą projektową zaangażowała się Maja, uczennica klasy 6. Jeszcze nie miała pierwszego łączenia, ale myślimy że jeszcze będzie okazja wykorzystać jej potencjał.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

To wyzwanie nie sprawiło nam większych kłopotów jeśli chodzi o organizację, bo dobrze wpisuje się w nauczanie zdalne. Jedyne na co liczymy to większe zainteresowanie co do korepetycji koleżeńskich, choć myślimy, że wszystko ruszy po feriach, kiedy to przyjdzie do wystawiania ocen.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Zdecydowanie jesteśmy zaskoczeni tym, że nauczyciele zdecydowali się skorzystać z naszej pomocy, to dość nietypowe, by uczyć... nauczyciela. Ale było to dla nas fajne przeżycie i czujemy, że jesteśmy potrzebni!

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

20.12.2020 16:23

Nie za bardzo mamy jak udokumentować nasze działanie, ponieważ musielibyśmy nagrywać nasze rozmowy, w związku z tym udostępniamy zdjęcie naszego zespołu na MS Teams. Przy okazji korepetycji koleżeńskich na zdjęcie załapał się nasz zespół Szkoła Demokracji, gdzie robimy zebrania naszego zespołu w celu omawiania naszych działań i relacji. :)

Informacja zwrotna
17.02.2021 14:37

Drodzy,

Nie wiem, jak to się stało, ale nie odnotowałem faktu uzupełnienia przez Was relacji o szczegóły, o których mieliśmy okazję rozmawiać w trakcie spotkania - zmianę zauważyłem dopiero dziś. Przepraszam.

Dziękuję bardzo za wyczerpujący opis korepetycji koleżeńskich w Waszej szkole. Cieszę się, że zdołaliście pozyskać wparcie Majki jako specjalistki od języka angielskiego, a może i więcej :) Mam przekonanie, że nawet jeśli zainteresowanie wśród uczniów pomocą koleżeńską nie jest na razie zbyt duże, to przede wszystkim daliście ze swojej strony sygnał, że jesteście i działacie. Myślę, że to wartość sama w sobie.

Zastanówcie się proszę, czy jest jakiś sposób, aby zachęcić uczniów do korzystania z korepetycji koleżeńskich, a może nie ma zapotrzebowania na takie wsparcie? Możemy porozmawiać o tym na naszym kolejnym spotkaniu.

Pozdrawiam,
Tomasz