Wybory do Samorządu Szkolnego w roku szkolnym 2020/2021
Wybory i kwestie formalne: "1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO"
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2021-06-16 10:52
Kiedy odbyły się wybory?
19.11.2020Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Ogłoszenie o wyborach oraz kampania wyborcza rozpoczęły się już we wrześniu. W samorządzie uczniowskim naszej szkoły każda klasa, rozpoczynając od pierwszej ma swojego reprezentanta, który zostaje wybrany spośród innych ze swojej klasy. Z każdej klasy został wytypowany przynajmniej jeden kandydat, a maksymalnie czterech. W pierwszym etapie wszyscy chętni kandydaci przygotowywali plakaty wyborcze ze swoim zdjęciem, krótkim opisem oraz pomysłami do realizacji w szkole. W drugim etapie osoby nagrywały filmiki wyborcze - spoty reklamowe w których zachęcały uczniów szkoły do głosowania na siebie. Te filmiki były publikowane na szkolnym facebooku oraz wyświetlane na lekcjach z wychowawcami. W poprzednich (przed pandemicznych) latach organizowaliśmy wiec wyborczy, gdzie wszyscy kandydaci prezentowali się przed całą szkołą - w tym roku z oczywistych względów nie mogliśmy tego zrealizować. Ostatnim etapem były wybory przeprowadzone online za pośrednictwem formularza google. Uczniowie głosowali na danej lekcji, podczas której mieli udostępniony link do karty wyborczej. Dla ułatwienia przy każdym kandydacie, poza jego imieniem, nazwiskiem i klasą było zdjęcie. Do samorządu zostało wytypowanych 14 uczniów (po jednym reprezentancie z klas 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b, 4a, 5a, 5b, 6a, 6b, 7a, 7b, 8a). Członkowie Samorządu spośród swojego grona wybrali przewodniczącą, zastępczynię oraz sekretarza.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Opiekunowie samorządu, wychowawcy klas, poprzedni samorządCo było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Dogranie terminów, zmiana tradycyjnej formy wyborów na formę online, promocja kandydatów w mediach społecznościowych (nie wszyscy mieli zgody na publikację wizerunku), zagubione filmiki wyborcze, nie wszyscy kandydaci przygotowali spot reklamowy.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Same wybory odbyły się bardzo sprawnie, formularz google jako karta wyborcza sprawdził się doskonale - jest szybki, ekologiczny i nie popełnia błędów w liczeniu. Uczniom szkoły bardzo spodobała się taka forma wyborów. Wybory były powszechne - każdy uczeń mógł wziąć w nich udział, równe - głos każdej osoby liczył się tak samo, bezpośrednie, choć przeprowadzone w formie online oraz tajne - żaden z uczniów nie musiał ujawniać swoich wyborów, a głosował samodzielnie w swoim domu. Było to nasze szkolne święto demokracji.Linki związane z realizacją wyzwania:
https://www.facebook.com/szkolawesoladsp1Pliki związane z realizacja tego wyzwania:
- 1209985179583502479928743939943794829059469n_6996.jpg
- 1210056711019056385210033605290568431101222n_7049.jpg
- 12100658427988546336834811065355517364731373n_7724.jpg
- 1210122968314814775983002880033588778778739n_7e27.jpg
- 1210308379864652752003934496384680163025688n_845b.jpg
- 1265021761964932619837251177039458628632953n_8f37.jpg
Mateusz Wojcieszak
Mentor
Informacja zwrotna
07.02.2021 13:55
0
dziękuję za dodanie materiałów. Fajnie, że ordynacja i regulamin są napisane zrozumiałym dla uczniów i uczennic językiem. Niestety widzę, że zawarliście jeden zapis, który powoduje, że nie wszyscy uczniowie mogą cieszyć się prawem wyborczym. Chodzi o ten fragment:
"Kandydaci do Samorządu Uczniowskiego muszą wykazać się dobrymi wynikami w nauce, co najmniej bardzo dobrym zachowaniem [...]"
Taki zapis powoduje, że uczniowie i uczennice, którzy np. mają świetne pomysły i kreatywność, ale z różnych powodów gorsze stopnie, nie mogą reprezentować swoich rówieśników we władzach samorządu uczniowskiego. A przecież wśród uczniów są też tacy którzy "rozrabiają" lub mają słabsze stopnie - oni też potrzebują swojego reprezentanta. Pomyślcie o wyborach do Sejmu czy Senatu - co by było gdyby możliwość kandydowania była ograniczona np. pozytywną opinią rodzica czy sąsiadów.
Żeby pozytywnie przejść przez ten obszar bardzo Was proszę o wspólną dyskusję w jaki sposób można zmienić ordynację, żeby była w pełni demokratyczna. Warto w ramach Szkoły Demokracji w tym roku przyjąć nową treść dokumentu, wtedy to będzie Wasz wielki sukces. Zerknijcie na kilka dobrych przykładów z innych szkół podstawowych, które biorą udział w programie:
https://drive.google.com/file/d/1SnXSoSquACUNe9G-NJrCdsSed_yzUS7a/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1d5B-rMQNFmEOnbaZBrjRr0VeMvmjg2wl/view?usp=sharing
Możemy w tej sprawie się dodatkowo spotkać lub prześlijcie mi wstępny szkic takiego dokumentu na maila, z chęcią go skomentują.
Powodzenia! Nie zrażajcie się, tylko potraktujcie to jako ważne wyzwanie do podjęcia!