Dzień integracji w PZS Reda

Działania uczniów i uczennic: "3. Organizujemy dzień integracyjny lub noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas których każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia."

Dodano: 11.12.2020

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Dla klas pierwszych niezwykle cenna jest integracja - zapoznanie się z nowymi kolegami, koleżankami, nauczycielami i otoczeniem. Dlatego w tym roku przedstawiciele Szkoły Demokracji, we współpracy z resztą Samorządu Uczniowskiego i starszymi klasami zorganizowali dzień integracji dla klas pierwszych, powszechnie nazywanym otrzęsinami. Stworzyliśmy do tego scenariusz z pomocą wyżej wymienionych osób (scenariusz uwzględnia zachowanie zasad bezpieczeństwa związanych z sytuacją epidemiologiczną w kraju).

 

Scenariusz działań

 

 

Reda nasza Reda…” 

 

 

Małe Trójmiasto Kaszubskie: historia i czasy współczesne 

 

 

REDA 2020 

 

 

 

 

 

 

 

 

RAJD 2020 

Termin rajdu: 9 października 2020r. 

Trasa rajdu: 1 „plaża” w parku – 2 Straż Pożarna – 3 Urząd Miasta –4 Biblioteka Miejska w Redzie – 5 Aquapark w Redzie – 6 Komisariat Policji w Redzie – 7 Powrót do Szkoły

I. DZIAŁANIA DLA KLAS I WYCHOWAWCÓW 

Klasa Wychowawca i nauczyciel pomagający Godziny wyjścia Opiekun

1 AT Krystian stańczyk, Lidia Wisielska 11:40 Natalia Myk (przedstawiciel Szkoły Demokracji)

1 CT Maria Roczniewska 11:10 Filip Szymański

1 DT Andżelika Tesmer, Katarzyna Marczewska 10:40 Oliwia Nadolska, Szymon Lessnau (przedstawiciel Szkoły Demokracji)

Osoby z II klasy po 2os. Na 1 punkt  

1 Alicja Grzenkowicz, Aleksandra Pałczyńska 

2 Rozalia Gwizda, Julia Bazan 

3 Klaudia Dopke, Krzysztof Korbut (przedstawiciel Szkoły Demokracji)

4 Michał Swichtenberk, Patrycja Wujec 

5 Weronika Treder, Roksana Lis 

6 Radosław Bodzań, Sebastian Zelkowski 

7 Hubert Bromilski, Micha czaus 

UWAGA! 

  • Klasy spotykają się na boisku szkolnym z wychowawcami i opiekunami o godzinie zależnej od grupy
  • Strój: uczestników prosimy o przybycie w strojach sportowo-turystycznych 

II. TRASA RAJDU 

1. Trasa rajdu: 1 Plac „plaża” nad rzeką – 2 Straż Pożarna – 3 Urząd Miasta –4 Biblioteka Miejska w Redzie – 5 Aquapark w Redzie – 6 Komisariat Policji w Redzie – 7 Powrót do Szkoły 

2. Przed rozpoczęciem rajdu klasy otrzymują „Karty uczestnictwa w rajdzie”  

3. Na trasie znajduje się 7 pkt. patrolowych: 

- Na każdym punkcie przed rozpoczęciem zadania klasa otrzyma trzy pytania za które będą mogli zdobyć dodatkowe punkty . punktacja od 0/1/2/3  

- uczestnicy rajdu zbierają punkty: 3/2/1/0 

-uczestnicy uczestniczą w konkurencjach, które są dodatkowo punktowane:3 /2/1/0 

UWAGA! 

Na każdym punkcie patrolowym odpowiedzi udziela inny trzyosobowy zespół klasowy. 

5. Na mecie klasa oddaje sędziom „Kartę uczestnictwa”, na której znajduje się punktacja za poszczególne zadania patrolowe. 

6. Na mecie odbędą się ogłoszenie zwycięzców rajdu.  

7. Zakończenie rajdu zależne od grupy. 

 

 

SZCZEGÓŁOWY PLAN 

Spotykamy się o godzinie zależnej od grupy (ze względu na zasady bezpieczeństwa związane z pandemią) na boisku szkolnym. 

Przewodniczący Samorządu: Witam wszystkich tu obecnych, a szczególnie pierwszoklasistów, ponieważ to właśnie Wy jesteście dzisiaj głównymi bohaterami naszej imprezy. 

Przedstawiciel Szkoły Demokracji - Natalia: Otrzęsiny, to stary, sięgający „niepamiętnych” już czasów zwyczaj, panujący w szkołach. Otrzęsiny odbywają się raz w roku w najmniej oczekiwanym przez pierwszaków momencie. 

Przewodniczący Samorządu: Warto jeszcze dodać, że zazwyczaj otrząsanie jest popularne głównie w szkołach średnich i wyższych uczelniach, gdyż tam pierwszaki są już na tyle dojrzałe i gotowe, by bez większego szoku przeżyć to mrożące krew w żyłach wydarzenie. 

Przedstawiciel Szkoły Demokracji - Krzysztof: Być może się mylimy, ale mamy nadzieję, że Wasza dojrzałość jest dziś wystarczająca aby przyjąć Was w poczet uczniów naszej szkoły. Sprawdzimy wszystkie wasze zmysły. 

Przewodniczący Samorządu: Za chwilę wszystko się wyjaśni. Cierpliwości. Otrzęsiny przygotowali dla was drugoklasiści – o nikim nie zapomnimy, różne będą tylko próby jakim Was poddamy. Nad poprawnością punktacji czuwać będzie opiekunowie Samorządu. Zapraszamy do wspólnej zabawy! 

Przedstawiciel Szkoły Demokracji - Szymon: Drodzy pierwszoklasiści Wasi wychowawcy otrzymają mapki z trasami rajdu. Na każdym punkcie rajdu będziecie poddani różnym próbom oraz zostanie sprawdzona Wasza wiedza na temat miasta, w którym mieści się Wasza szkoła. 

KONKURENCJE 1 (PIERWSZA NA BOISKU)

Przewodniczący Samorządu: Zapraszamy do pierwszej konkurencji.

KLASA 1 AT 

Macie do dyspozycji 4 krzesła, kartony, taśmę samoprzylepną i kartonowe rolki papieru toaletowego. 

W każdym wojsku ćwiczona jest jazda czołgiem. Wy macie teraz tę przyjemność, aby móc dorównać klasom mundurowym. Waszym zadaniem jest pokazanie profesjonalnej jazdy czołgiem przy pomocy tych materiałów oraz 4 uczestników wozu ma za zadanie przedstawić się w sposób jak najbardziej ciekawy i zabawny klasę. Macie na to zadanie 4 minuty (piosenka ”Czterej pancerni”) 

KLASA 1 CT 

Do waszej dyspozycji jest krzesło, ciężki plecak i parasol. Każdy z szeregowców latał samolotem i w mniejszym lub większym stopniu opanował skoki ze spadochronem. Zadecydujcie, który z was pokaże się ze strony profesjonalnego instruktora, a który drugi zaś spadochroniarza. Na zakończenie jedna z osób ma za zadanie zaprezentować klasę w sposób jak najbardziej ciekawy i zabawny. Macie chwilę czasu na naradzenie się.  

KLASA 1 DT 

Dla trzech osób z klas pozostaje arcyciekawe zajęcie. (Pomocnicy przygotowują ławki i gazety.) Musicie zaprezentować próbkę wojny. Konkurencja ma mieć charakter scenki rodzajowej, wskazane były by więc dialogi. Scenka ma trwać 0,5 minuty.(piosenka ” dangerous Michael Jackson”) Na zakończenie jedna z osób ma za zadanie zaprezentować klasę w sposób jak najbardziej ciekawy i zabawny. 

DODATKOWO KAZDA KLASA 

Konkurencja ”wywiad z wychowawcą”, czyli, co uczniowie wiedzą o swoim wychowawcy? 

Zespół dziennikarzy ma ok. 2 minuty na szybkie przeprowadzenie wywiadu z wychowawcą, po czym nastąpi test na zbieżność odpowiedzi. (nauczyciele w czasie egzaminowania uczniów mają słuchawki na uszach; słuchają muzyki) 

Pytania: 

1/ Od ilu lat Was wychowawca piastuje stanowisko nauczyciel?  

2/ Ulubione powiedzenie wychowawcy? 

3/ Jakie hobby, poza pracą, ma wychowawca? 

4/ Miłe zdarzenie, które ostatnio spotkało w szkole wychowawcę? 

5/ Najciekawsza książka, którą poleciłby Wam wychowawca? 

6/ Ulubiona potrawa wychowawcy? 

Po przeegzaminowaniu uczniów, na te same pytania odpowiadają wychowawcy( za każdą identyczną odpowiedź klasa zdobywa punkt). 

 

 

 

 

Zaczynamy. Wszystkie klasy mają czas na przygotowanie się do prezentacji 2 minuty.  

ZESPOŁY PREZENTUJĄ ZADANIA  

Dziękujemy. Wykazaliście się dużą kreatywnością i poczuciem humoru. Możecie się czuć prawdziwymi uczniami szkoły mundurowej. Jednak, żeby dostać się do naszych koszar, musicie wyruszyć w daleką podróż.  

KONKURENCJA 2 plaża w parku

„Wiadro z wodą’’ 

Potrzebne rekwizyty: wiadro, stoper  

Przybyliście na Olimp, gdzie rządzi Zeus /pokłon w stronę Zeusa/. Szczęśliwe życie pędzą tu bogowie. Kłótnie i spory trwają zwykle krótko, bo je Zeus swą potęgą rozstrzyga i ucisza. Jedynie jego małżonka Hera, czyni panu tego świata głośniejsze wymówki. 

 

 

Witam to ja Posejdon – władca mórz i oceanów. Ze mną nic wam się nie stanie, dlatego poproszę do siebie 3 osoby. Nieważna dla mnie płeć, kobiety mogą okazać się równie wytrwałe. Wasze zadanie polega na wyłowieniu z wody ustami cukierka leżącego na dnie. Na mój znak zaczynamy. START 

 

 

 

 

KONKURENCJA 3 Straż Pożarna  


Należy wyznaczyć osoby z klasy do 3 zadań 

- zadanie 1 

Jestem Afrodyta bogini piękności, córka Zeusa, zrodzona z morskiej piany, dlatego też konkurencja, którą dla was wybrałam sprawi, że będziecie piękni i urodziwi. Wnet odmienimy wasze twarze. Do konkurencji poproszę po dwóch ochotników z każdej klasy – chłopca i dziewczynę 

Zadanie polega na tym, aby przy użyciu farb, zrobić jak najzabawniejszy makijaż. Aby zadanie było trudniejsze zawiążemy chłopakom oczy. Na wykonanie makijażu macie 2 minuty. 

-zadanie 2 

Jestem Apollo – opiekun sztuki, piękna i poezji. A to moje muzy /muzy zwiewnie zakręcają się przy Apollo/ - Urania /trzyma globus/ i Klio /zwój pergaminu/. 

Zadbaliśmy o wasze twarze, czas sprawić wam godne szaty. Na Olimpie nie wypada bowiem chodzić w dżinsach i zakładać obcisłych bluzek. Zeus mógłby was posłać za to do Hadesu.  

Wasze zadanie polega na tym, aby przy pomocy bibuły, taśmy klejącej i papieru toaletowego ubrać dwie osoby w antyczne szaty (Afrodyta bogini piękności czyli córka Zeusa, Apollo – opiekun sztuki, piękna i poezji). Na wykonanie zadania będą mieli 5minut, w zadaniu uczniowie będą musieli wykazać się kreatywnością ,zdolnościami manualnymi oraz pracą zespołową aby zdążyć na czas. 

Potrzebne rekwizyty: kartki papieru, krepa , karton, taśma, worki foliowe , worki na śmieci  

-zadanie 4 

To ja Herkules! Nie macie dość siły, by stanąć ze mną do rywalizacji. Nie jesteście godni mierzyć mojej siły, dlatego pojedynek rozstrzygnie się między wami. Wygrany w nagrodę uściśnie mą dłoń. Do zawodów poproszę po 2 wysportowane osoby. (10 pompek w 1 min) 

 

 

 

 

KONKURENCJA 4 Urząd Miasta 


Potrzebne rekwizyty: różne dziwne przedmioty w ilości odpowiadającej liczbie klas 

To ja Atena. Na pewno mnie znacie. Dla mnie liczy się wasz intelekt, dlatego sprawdzimy wasze mądre główki.  

Uczniowie losują przedmiot, który po chwili przygotowania muszą zareklamować i znaleźć dla niego ciekawe zastosowanie. Mogą to być np. papier toaletowy, kalosz, sznurek, stary wazon, parasolka itp. 

Na tym punkcie zastaną również pewną trudność w postaci quizu. Jeśli quiz nie zostanie rozwiązany prawidłowo nie będą mogli wyruszyć w dalszą trasę . 

 

KONKURENCJA 5 Biblioteka Miejska w Redzie 


Potrzebne rekwizyty: gazety, książki 

Jestem Erato a to moja siostra Kalliope. Jesteśmy muzami Apolla i kochamy muzykę, dlatego sprawdzimy wasze talenty wokalne. Inaczej bóg Apollo może tego nie przeżyć. Poprosimy po 3 uczestników. Wasze zadanie polegać będzie na zaśpiewaniu fragment tekstu z gazety, lektury lub podręcznika na znaną melodię np. „Sto lat” lub „Szła dzieweczka do laseczka”, do znanej melodii. Każda trójka losuje kartkę z tytułem utworu a następnie śpiewa. Sposób wykonania dowolny, nie musicie trzymać się oryginału! Im zabawniej tym lepiej, śmieszniej i z szansą na pkt. 

 

 

KONKURENCJA 6 Aquapark w Redzie  


Taniec z miotłą” 

Potrzebne rekwizyty: miotła, podkłady muzyczne na płytach, odtwarzacz CD 

Jestem Terpsychore – jedną z 9 muz Apolla, kocham taniec, dlatego zatańczycie dla mnie z z miotłą. Poproszę z każdej klasy chłopaka i dziewczynę. Znudziły mi się tańce antyczne, dlatego zatańczycie dla mnie rock‘ endroll. 

Wygrywa ta para, która najlepiej rozbawi was. Ma być nie tyle doskonale ile śmiesznie. Czas przeznaczony na taniec to tylko 1 minuta. Wykorzystajcie ją najlepiej jak potraficie.  

START Jury poproszę o werdykt. 

 

 

KONKURENCJA 7 Posterunek Policji 


Próba smaku” 

Czas zakończyć te zabawy. Widzę, że bardzo żeście strudzeni, dlatego przyda się wam coś dla ochłody. Ja Dionizos nauczę was picia wina, a że nie jest to łatwa sztuka wnet się o tym przekonacie. Poproszę po 4 osoby. Wasze zadanie polega na zjedzeniu cudownego eliksiru. Uczniowie mają za zadanie spróbować jednego z wylosowanych deserków Gerber i Bobo-Vita,( od 4 miesiąca ) mając zasłonięte oczy ma rozpoznać 3 składniki przysmaku dla niemowlaków. Okazuje się, że mamy wytrawnych smakoszy. 

Zadanie zostaje zaliczone wówczas, gdy obaczę dno. Na mój znak zaczynamy. START! 

 

 

POWRÓT DO SZKOŁY Z KARTAMI.  

Odważnie udowodniliście, że zasługujecie, by wstąpić w zaszczytne mury Olimpu – PZS REDA, dlatego oficjalnie ogłaszamy, że od dziś stajecie się równoprawnymi bogami – uczniami znajdziemy dla was na Olimpie jakieś miejsce i zajęcie. Żeby jednak nie było tak łatwo, musicie złożyć przysięgę. 

Do przysięgi powstań! Wasze zadanie – ostatnie już zresztą – będzie polegało na mówieniu „przyrzekamy”. Za wszelkie oznaki buntu będzie skazani na ciężką pracę. Powtarzać!  

Przyrzekamy  

1.sumiennie chodzić do szkoły!  

2.nosić starszym kolegom toboły!  

3.nigdy nie pchać się na stołówce!  

4.zawsze przegrywać z nami w siatkówce!  

5.nie okupować łazienek!  

6.nie podrywać nam panienek!  

7.nie zrywać się z lekcji!  

8.nie dokuczać dyrekcji!  

9.o komfort psychiczny dbać naszych nauczycieli!  

10.po otrzęsinach pomóc nam w sprzątaniu hali!!  

Teraz poprosimy p. dyrektora o wręczenie aktów chrztu. Gospodarzy klas o ich odebranie. Jesteśmy wspaniałomyślni, dlatego oznajmiamy, że w nagrodę zwycięska klasa I..... luzy do końca tygodnia u nauczycieli ma!!!!!!!!!! 

 

 

 

W całym wydarzeniu wzięło udział około 100 uczniów klas pierwszych. Przygotowany przez członków zespołu Szkoła Demokracji i pozostałych członków samorządu scenariusz w tym roku szkolnym był nowością, ponieważ celem tego dnia było także poznanie miasta Redy, a nie tylko wykonywanie zadań na boisku szkolnym. Dzięki tej innowacji uczniowie klas pierwszych mogli poznać nie tylko szkołę, ale i całą miejscowość, w której się ona znajduje. Zadania, które musieli wykonać bardzo mocno angażowały uczestników do pracy w grupie.


 

Spotkania osób zaangażowanych odbywały się w miarę możliwości 2 razy w tygodniu. Dzięki tym spotkaniom mogliśmy opracować scenariusz do perfekcji uwzględniając wszystkie nowe pomysły i reżim sanitarny.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz zespołu projektowego zaangażowani byli członkowie Samorządu Uczniowskiego i nasi koledzy z klas starszych. Blisko 20 uczniów oraz kilkoro nauczycieli, którzy pomagali nam z organizować wydarzenie, pilnować przestrzegania zasad reżimu sanitarnego oraz świetnie się bawić.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Jednym z trudniejszych wyzwań było zorganizowanie imprezy w reżimie sanitarnym. Impreza ta polega na integracji, a naszym zadaniem było dbanie o zachowanie dystansu. Następnym problemem, który pojawił się w dniu imprezy okazała się choroba jednego z współorganizatorów odpowiedzialnego za dostarczenie sprzętu. Na szczęście dzięki zaradności reszty członków szybko udało się zorganizować brakujący sprzęt.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Najbardziej zadowoleni jesteśmy z tego, iż dzięki nam wszyscy uczniowie dobrze się bawili i poznali się oraz otoczenie. Myślimy też, że udało nam się wprowadzić nową tradycję - zabawę na terenie całego miasta a nie tylko szkoły. Mamy nadzieję, że w przyszłych latach uda nam się zaangażować w grę Urząd Miasta, MOSiR, Policję i inne służby, a gra spowoduje integrację nie tylko społeczności szkolnej, ale i lokalnej.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
20.05.2021 18:03

Bardzo dziękuję za uzupełnienie relacji i podkreślenie Waszego wkładu w wydarzenie wpisane w tradycję szkoły, którego szczegółowy scenariusz przedstawiliście. Dzięki Waszym pomysłom uczniowie klas pierwszych poznawali nie tylko szkołę, ale i miasto. Rozwijali też umiejętność pracy zespołowej. Po raz pierwszy musieliście też opracować rozwiązania, uwzględniające wymogi reżimu sanitarnego, apelować o bezpieczny dystans w czasie imprezy integracyjnej. Wykazaliście się pomysłowością i zaradnością. W przyszłości szkolne wydarzenie może przerodzić się w integrujące wydarzenie miejskie.