Plan działania

Diagnoza i plan działania: "Plan działania"

Dodano: 10.12.2020

0

2

Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?
3. Starsi uczniowie lub przedstawiciele władz SU organizują zajęcia na temat wyborów dla swoich młodszych kolegów.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Przeprowadzenie lekcji w klasach 1-3 z użyciem prezentacji (zdalnie lub stacjonarnie); omówienie zasad demokratycznych wyborów. Wysunięcie propozycji utworzenia małego samorządu uczniowskiego. Przedstawienie karty wyborczej obowiązującej w naszej szkole i sposobu jej wypełnienia. Zorganizowanie próbnego głosowania po powrocie do szkoły. (luty, relacja do końca miesiąca)

Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Wprowadzenie „Skrzynki wniosków” (pudełko, do którego uczniowie mogą wrzucać wnioski/zażalenia/propozycje); ustalenie stałych dyżurów stacjonarnych lub zdalnych (na platformie online) przedstawiciela władz SU; omawianie najważniejszych kwestii w cyklicznych sprawozdaniach przez radiowęzeł, wszystkie uwagi i sugestie będą brane pod uwagę - zdajemy sobie sprawę, że coś co dla nas może się wydawać błahe to komuś innemu może bardzo na danej kwestii zależeć (zaczynami od stycznia, relacja do końca marca)

Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów i uczennic" wybraliście do realizacji?
4. Przeprowadzamy spotkanie on-line z ekspertem w formie webinarium lub telekonferencji.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Po zasięgnięciu opinii uczniów szkoły, władze SU organizują spotkanie online z wybranym ekspertem, spotkanie będzie miało cechy webinarium i wywiadu. Zostanie udostępnione uczniom. (styczeń, relacja do końca miesiąca)

Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji (opisane w Przewodniku).
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Wprowadzenie konsultacji uczniowskich; wytypowanie klasowych konsultantów; ustalenie sposobów głosowania w ramach jakiegoś pomysłu; uwzględnienie wszystkich głosów i sugestii; sposoby komunikacji z dyrekcją szkoły w celu przedstawienia pomysłów i negocjacji w ich spełnianiu; myślimy, że dobrze byłoby tutaj połączyć działania z obszaru "Komunikacja i media;" sugestie, które pojawią się online lub w Skrzynce pomysłów, mogą zostać poddane konsultacją (może to dotyczyć np. imprez szkolnych, festynów integracyjnych, turniejów, zbiórek, akcji charytatywnych i innych tego typu). (kwiecień, relacja do końca miesiąca)

Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?
4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego).
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Obsługa aplikacji MS TEAMS oraz Google Meet; wykorzystanie ich w celach edukacyjnych wśród uczniów (koleżeńskie korepetycje); pomoc nauczycielom szkoły w obsłudze poszczególnych narzędzi internetowych, sugerowanie rozwiązań; utworzenie zespołu ekspertów z ramienia uczniów; (okres nauki zdalnej, a po powrocie pomoc w wykorzystaniu zaplecza multimedialnego szkoły) (grudzień, relacja do końca miesiąca)



Podobało Ci się

Komentarze

20.12.2020 16:01

Dziękujemy za wskazówki, poprawiliśmy terminy i podpunkt z konsultacjami; mamy nadzieję, że dobrze :)

Informacja zwrotna
30.12.2020 11:28

Droga grupo, dziękuję bardzo za uzupełnienie planu działania i określenie ram czasowych dla poszczególnych wyzwań - to dla mnie duże ułatwienie.

Chciałbym jeszcze popracować nad kwestią konsultacji, czyli inicjatywy z obszaru podejmowania decyzji.
Mam obawę, że wciąż nie mamy uchwyconej istoty procesu współdecydowania. Skrzynka pomysłów jest jak najbardziej dobrym narzędziem, z którego będziecie mogli skorzystać w trakcie konsultacji, ale sama w sobie nie wystarczy ( dlatego są to dwa różne obszary)

Myślę, że kluczem do tego wyzwania jest określenie jaką ważna dla społeczności decyzję chcecie skonsultować. W przewodniku po programie wymieniliśmy np.
rozdzielenie budżetu szkolnego,
wybór koloru ścian w szkole,
filmu na noc filmową,
miejsce wycieczki szkolnej,
ale także w obszarach takich, jak zmiany w regulaminie szkoły. ( konsultacja WSO, programu wychowawczego)

Jeśli chodzi o łączenie wyzwań, to w Waszym przypadku współdecydowanie mogłoby się odbyć na etapie wyboru tematu spotkania z ekspertem. Niemniej jednak obawiam się, że jeśli zaplanowaliście realizację tego wyzwania na styczeń, to może być już za późno na konsultacje zgodnie z kryteriami dobrego współdecydowania. ( str 48-49 Przewodnika po programie: https://szkolademokracji2020.ceo.org.pl/materialy/11/)

Osobiście zachęcam żebyście zrobili oddzielny proces współdecydowania, tak jak zaplanowaliście w kwietniu, ale zastanowili się jeszcze co będzie jego przedmiotem. ( a może jednak budżet partycypacyjny?). Myślę, że możemy omówić szczegółowo ten temat na spotkaniu online. Co Wy na to?

Pozdrawiam,
Tomasz