Plan działania
Diagnoza i plan działania: "Plan działania"
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2020-12-17 14:06
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?
2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
W związku z pandemią zamierzamy przeprowadzić debatę online pomiędzy kandydatami do funkcji przewodniczącego Zarządu Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci włączą kamerki i przez program, który wyśle na platformę Youtube sygnał, przedstawią się uczniom oraz zademonstrują swój plan na cały rok szkolny. Debata pomoże wybrać zainteresowanym jednego kandydata, na którego w wyborach oddadzą swój głos. Planujemy ją przeprowadzić w listopadzie 2020 roku.
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
W każdym miesiącu przewidywane jest spotkanie online na platformie Teams z władzami Samorządu Uczniowskiego, gdzie na żywo będą udzielali odpowiedzi na pytania uczniów. Po powrocie do szkoły raz w miesiącu będą się odbywać otwarte spotkania z władzami Samorządu Uczniowskiego. Jeżeli ktoś nie będzie miał możliwości wzięcia udziału w spotkaniu, planujemy stworzyć pocztę SU dostępną dla wszystkich uczniów. Plan chcemy przeprowadzić w styczniu 2020 roku.
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów i uczennic" wybraliście do realizacji?
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole. Obejmuje ona wszystkich uczniów i uczennice i jest z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania. Umieszczamy je w planie pracy.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
Co będziemy robić?
Przeprowadzamy diagnozę zainteresowań młodzieży w naszej szkole, za pomocą analizy zdjęć i wyciągamy z niej wnioski.
Dlaczego?
Chcemy poznać czym interesują się nasi uczniowie w wolnym czasie.
Co wydarzy się krok po kroku?
1. Uczniowie i uczennice wybrali metodą za pomocą której chcą przeprowadzić diagnozę - analiza zdjęć
2. Skierowanie prośby przez uczniów do nauczycieli i dyrekcji szkoły, o zaakceptowanie
pomysłu przeprowadzenia przez grupę takiej diagnozy.
3. Zgoda dyrekcji i nauczycieli, i zaczęcie działania.
4. Umieszczenie na platformie Librus ogłoszenia z prośbą o przesyłanie zdjęć przedstawiające zainteresowania uczniów i przesłania zdjęcia na konto wychowawcy samorządu uczniowskiego.
5. Otrzymanie wielu zdjęć z przeróżnymi zainteresowaniami.
6. Przeanalizowanie przez całą grupę wszystkich fotografii.
Jakie są mocne strony tej dobrej taktyki?
• Uczniowie poznają i lepiej dogadują się z rówieśnikami z innych klas poprzez wspólną pracę.
• Wyciągają wnioski i umiejętnie wyszukują rozwiązanie (działania).
• Zespół poznaję zainteresowania poszczególnych uczniów szkoły.
• Duża samodzielność i współpraca uczniów.
• Angażowanie się w diagnozę dużej ilości społeczności szkolnej. Zarówno uczniów jak i rady pedagogicznej szkoły.
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku albo remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic lub mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
W naszej szkole planujemy dać uczniom swoją przestrzeń. Zagospodarują ją według własnego pomysłu. Zorganizujemy ankietę w której zaproponujemy kilka możliwości zagospodarowania tej przestrzeni. Uczniowie zagłosują na najciekawszy dla nich projekt. Ten projekt zostanie zrealizowany w ciągu kilku miesięcy. Przykładowymi projektami są: kącik wypoczynku, galeria zainteresowań uczniów, mural stworzony przez nich. Całe przedsięwzięcie będzie odbywać się pod okiem dyrekcji i nauczycieli, aby każdy był zadowolony. Chcemy to przeprowadzić w lutym 2021 roku.
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?
1. Badamy czy uczniowie i uczennice rozumieją za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
- Tworzymy ankietę, w której zawrzemy pytania dotyczące rozumienia oceniania za co i jak są oceniani uczniowie podczas lekcji.
- Przekazujemy ankietę uczniom klas 4-8, która będzie trwała 3 dni.
- Analizujemy wyniki ankiety.
- Wyciągamy wnioski z ankiety i przekazujemy wnioski nauczycielom, oraz proponujemy im przykładowe sposoby oceniania.
Plan chcemy przeprowadzić w marcu 2021 roku.
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
17.12.2020 14:06
1
Z przyjemnością akceptuję Wasz plan. Dziękuję przy okazji za szybkie działanie i zamieszczanie na platformie kolejnych opisów Waszych samorządowych działań. Fantastycznie wystartowaliście, tak trzymajcie!
Plan obejmuje wszystkie wyzwania i jest na tyle szczegółowy, iż mogę sobie wyobrazić, co zamierzacie osiągnąć i jakim sposobem.
O wyzwaniu z obszaru nr 1 wypowiem się osobno, gdyż już zamieściliście relację z jego realizacji na platformie.
Wasz pomysł stworzenia płaszczyzny do regularnych spotkań władz SU z uczniami w oparciu o komunikator Teams uważam za bardzo użyteczny i możliwy do realizacji. Cieszy mnie, że zamierzacie zadbać o tych, którzy nie będą mogli (lub chcieli) z tej oferty skorzystać, choć nie jest jasne, co macie na myśli pisząc "poczta SU". Pewnie dowiem się w swoim czasie :-)
Oryginalny i twórczy jest Wasz pomysł określenia puli zainteresowań Waszych koleżanek i kolegów w oparciu o analizę zdjęć przez nich wykonanych. Ewentualną słabszą stronę tego rozwiązania widzę w trudnościach związanych z interpretacją takich zdjęć. Na przykład, jeśli ktoś anonimowo przyśle zdjęcie żółwia, to może ono, miedzy innymi, oznaczać, że pasjonuje się hodowlą tych zwierząt. Równie dobrze może chodzić jednak o fotografowanie zwierząt w ogóle albo egzotyczne podróże, a zdjęcie pochodzi z jednej z nich. Być może zdjęcia nie będą anonimowe i będzie można w przypadkach dyskusyjnych dopytać autora/autorki. Wtedy jednak pojawia się pytanie, co właściwie będziecie "analizowali"? Ciekawy jestem zatem, jak się potoczy to działanie i na czym w istocie będzie polegało. Pojawia mi się także generalne pytanie: jeśli uda Wam się stworzyć zbiór zainteresowań i pasji członków Waszej społeczności uczniowskiej i przybierze on postać realnej lub wirtualnej tablicy ze zdjęciami, to co z tego dzieła będzie konkretnie wynikało dla szkoły, SU, nauczycieli i wszystkich innych zainteresowanych- poza zaspokojeniem poznawczej ciekawości?
W zakresie wyzwania z obszaru 4 (podejmowanie decyzji) moje wątpliwości budzi jedynie stwierdzenie, że "każdy ma być zadowolony" z tego, co powstanie w wyniku akcji zaplanowanej i zrealizowanej przez Was . "Każdy" według Was to dyrekcja, wszyscy nauczyciele i zapewne uczniowie. Proszę, pamiętajcie jednak, że działacie przede wszystkim na rzecz społeczności uczniów i jako część SU nie jesteście odpowiedzialni za zadawalanie dorosłych w szkole. Oni potrafią zwykle sami o siebie zadbać. Trudno mi sobie wyobrazić, że- jeśli Wasi koledzy i koleżanki zdecydowaliby się na mural własnego pomysłu- to podobałby się on każdemu nauczycielowi. Ludzie mają różne poglądy estetyczne i zadowolenie wszystkich w tym zakresie to byłby prawdziwy cud. Podobnie może być z wyposażeniem kącika relaksacyjnego. Ostrożniej byłoby założyć, że będziecie szukali sensownych kompromisów, jeśli dojdzie do sporów w powiązanych z tym działaniem kwestiach i realizacjach.
Największym wyzwaniem w działaniach związanych z wyzwaniem 5 (Uczenie się i nauczanie) będzie, moim zdaniem, stworzenie realistycznych i sensownych propozycji dla nauczycieli czyli "przykładowych sposobów oceniania". Trzymam za Was kciuki w tej kwestii. Dobrze świadczyłoby o profesjonalizmie Waszych nauczycieli, jeśli w swojej pracy naprawdę uwzględnią Wasze sugestie- z pożytkiem dla wszystkich zainteresowanych .
Z pozdrowieniami
Mentor Janusz