Plan działania

Diagnoza i plan działania: "Plan działania"

Dodano: 09.12.2020

0

1

Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?
2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

W związku z pandemią zamierzamy przeprowadzić debatę online pomiędzy kandydatami do funkcji przewodniczącego Zarządu Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci włączą kamerki i przez program, który wyśle na platformę Youtube sygnał, przedstawią się uczniom oraz zademonstrują swój plan na cały rok szkolny. Debata pomoże wybrać zainteresowanym jednego kandydata, na którego w wyborach oddadzą swój głos. Planujemy ją przeprowadzić w listopadzie 2020 roku.

Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

W każdym miesiącu przewidywane jest spotkanie online na platformie Teams z władzami Samorządu Uczniowskiego, gdzie na żywo będą udzielali odpowiedzi na pytania uczniów. Po powrocie do szkoły raz w miesiącu będą się odbywać otwarte spotkania z władzami Samorządu Uczniowskiego. Jeżeli ktoś nie będzie miał możliwości wzięcia udziału w spotkaniu, planujemy stworzyć pocztę SU dostępną dla wszystkich uczniów. Plan chcemy przeprowadzić w styczniu 2020 roku.

Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów i uczennic" wybraliście do realizacji?
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole. Obejmuje ona wszystkich uczniów i uczennice i jest z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania. Umieszczamy je w planie pracy.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

Co będziemy robić?

Przeprowadzamy diagnozę zainteresowań młodzieży w naszej szkole, za pomocą analizy zdjęć i wyciągamy z niej wnioski.


Dlaczego?

Chcemy poznać czym interesują się nasi uczniowie w wolnym czasie.


Co wydarzy się krok po kroku?

1. Uczniowie i uczennice wybrali metodą za pomocą której chcą przeprowadzić diagnozę - analiza zdjęć

2. Skierowanie prośby przez uczniów do nauczycieli i dyrekcji szkoły, o zaakceptowanie

pomysłu przeprowadzenia przez grupę takiej diagnozy.

3. Zgoda dyrekcji i nauczycieli, i zaczęcie działania.

4. Umieszczenie na platformie Librus ogłoszenia z prośbą o przesyłanie zdjęć przedstawiające zainteresowania uczniów i przesłania zdjęcia na konto wychowawcy samorządu uczniowskiego.

5. Otrzymanie wielu zdjęć z przeróżnymi zainteresowaniami.

6. Przeanalizowanie przez całą grupę wszystkich fotografii.


Jakie są mocne strony tej dobrej taktyki?

•   Uczniowie poznają i lepiej dogadują się z rówieśnikami z innych klas poprzez wspólną pracę. 

•   Wyciągają wnioski i umiejętnie wyszukują rozwiązanie (działania). 

•   Zespół poznaję zainteresowania poszczególnych uczniów szkoły.

•   Duża samodzielność i współpraca uczniów.

•   Angażowanie się w diagnozę dużej ilości społeczności szkolnej. Zarówno uczniów jak i rady pedagogicznej szkoły.


Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku albo remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic lub mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?

W naszej szkole planujemy dać uczniom swoją przestrzeń. Zagospodarują ją według własnego pomysłu. Zorganizujemy ankietę w której zaproponujemy kilka możliwości zagospodarowania tej przestrzeni. Uczniowie zagłosują na najciekawszy dla nich projekt. Ten projekt zostanie zrealizowany w ciągu kilku miesięcy. Przykładowymi projektami są: kącik wypoczynku, galeria zainteresowań uczniów, mural stworzony przez nich. Całe przedsięwzięcie będzie odbywać się pod okiem dyrekcji i nauczycieli, aby każdy był zadowolony. Chcemy to przeprowadzić w lutym 2021 roku.

Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?
1. Badamy czy uczniowie i uczennice rozumieją za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Co planujemy zrobić, jak to przeprowadzić oraz kiedy chcemy to zrealizować (miesiąc i rok)?
  1. Tworzymy ankietę, w której zawrzemy pytania dotyczące rozumienia oceniania za co i jak są oceniani uczniowie podczas lekcji.
  2. Przekazujemy ankietę uczniom klas 4-8, która będzie trwała 3 dni.
  3. Analizujemy wyniki ankiety.
  4. Wyciągamy wnioski z ankiety i przekazujemy wnioski nauczycielom, oraz proponujemy im przykładowe sposoby oceniania.


Plan chcemy przeprowadzić w marcu 2021 roku.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
17.12.2020 14:06

Witajcie,

Z przyjemnością akceptuję Wasz plan. Dziękuję przy okazji za szybkie działanie i zamieszczanie na platformie kolejnych opisów Waszych samorządowych działań. Fantastycznie wystartowaliście, tak trzymajcie!

Plan obejmuje wszystkie wyzwania i jest na tyle szczegółowy, iż mogę sobie wyobrazić, co zamierzacie osiągnąć i jakim sposobem.

O wyzwaniu z obszaru nr 1 wypowiem się osobno, gdyż już zamieściliście relację z jego realizacji na platformie.

Wasz pomysł stworzenia płaszczyzny do regularnych spotkań władz SU z uczniami w oparciu o komunikator Teams uważam za bardzo użyteczny i możliwy do realizacji. Cieszy mnie, że zamierzacie zadbać o tych, którzy nie będą mogli (lub chcieli) z tej oferty skorzystać, choć nie jest jasne, co macie na myśli pisząc "poczta SU". Pewnie dowiem się w swoim czasie :-)

Oryginalny i twórczy jest Wasz pomysł określenia puli zainteresowań Waszych koleżanek i kolegów w oparciu o analizę zdjęć przez nich wykonanych. Ewentualną słabszą stronę tego rozwiązania widzę w trudnościach związanych z interpretacją takich zdjęć. Na przykład, jeśli ktoś anonimowo przyśle zdjęcie żółwia, to może ono, miedzy innymi, oznaczać, że pasjonuje się hodowlą tych zwierząt. Równie dobrze może chodzić jednak o fotografowanie zwierząt w ogóle albo egzotyczne podróże, a zdjęcie pochodzi z jednej z nich. Być może zdjęcia nie będą anonimowe i będzie można w przypadkach dyskusyjnych dopytać autora/autorki. Wtedy jednak pojawia się pytanie, co właściwie będziecie "analizowali"? Ciekawy jestem zatem, jak się potoczy to działanie i na czym w istocie będzie polegało. Pojawia mi się także generalne pytanie: jeśli uda Wam się stworzyć zbiór zainteresowań i pasji członków Waszej społeczności uczniowskiej i przybierze on postać realnej lub wirtualnej tablicy ze zdjęciami, to co z tego dzieła będzie konkretnie wynikało dla szkoły, SU, nauczycieli i wszystkich innych zainteresowanych- poza zaspokojeniem poznawczej ciekawości?

W zakresie wyzwania z obszaru 4 (podejmowanie decyzji) moje wątpliwości budzi jedynie stwierdzenie, że "każdy ma być zadowolony" z tego, co powstanie w wyniku akcji zaplanowanej i zrealizowanej przez Was . "Każdy" według Was to dyrekcja, wszyscy nauczyciele i zapewne uczniowie. Proszę, pamiętajcie jednak, że działacie przede wszystkim na rzecz społeczności uczniów i jako część SU nie jesteście odpowiedzialni za zadawalanie dorosłych w szkole. Oni potrafią zwykle sami o siebie zadbać. Trudno mi sobie wyobrazić, że- jeśli Wasi koledzy i koleżanki zdecydowaliby się na mural własnego pomysłu- to podobałby się on każdemu nauczycielowi. Ludzie mają różne poglądy estetyczne i zadowolenie wszystkich w tym zakresie to byłby prawdziwy cud. Podobnie może być z wyposażeniem kącika relaksacyjnego. Ostrożniej byłoby założyć, że będziecie szukali sensownych kompromisów, jeśli dojdzie do sporów w powiązanych z tym działaniem kwestiach i realizacjach.

Największym wyzwaniem w działaniach związanych z wyzwaniem 5 (Uczenie się i nauczanie) będzie, moim zdaniem, stworzenie realistycznych i sensownych propozycji dla nauczycieli czyli "przykładowych sposobów oceniania". Trzymam za Was kciuki w tej kwestii. Dobrze świadczyłoby o profesjonalizmie Waszych nauczycieli, jeśli w swojej pracy naprawdę uwzględnią Wasze sugestie- z pożytkiem dla wszystkich zainteresowanych .

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz