Wybory do władz SU 2020
Wybory i kwestie formalne: "1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO"
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2020-12-11 15:46
Kiedy odbyły się wybory?
30.09.2020 r.Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Z uwagi na funkcjonowanie szkoły w reżimie sanitarnym w związku z pandemią koronwirusa, w tym roku wybory do władz SU w naszej szkole musiały odbyć się wedle innych, zupełnie nowych dla całej społeczności szkolnej zasad. Po analizie sytuacji oraz konsultacjach z dyrekcją szkoły, podjęliśmy decyzję, że wybory SU przeprowadzimy w formie on-line. Zmianom musiała ulec jednak nie tylko zaplanowana wcześniej forma wyborów, lecz także sposób zaprezentowania się kandydatów oraz zapoznania społeczności uczniowskiej z "programami wyborczymi", gdyż z powodu obowiązku przestrzegania zasad bezpieczeństwa nierealnym było zorganizowanie debaty z kandydatami. Zacznijmy od początku. Podjęliśmy decyzję, że w sytuacji w jakiej się znajdujemy, najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli każdy uczeń kandydujący do władz SU nagra własny filmik, na którym dokona prezentacji swojej osoby, wraz z omówieniem wszelkich planów i pomysłów na działania, czy też zmiany w naszej szkole. W razie potrzeby, pomocy przy nagrywaniu filmików udzielał opiekun SU. Po przygotowaniu nagrań kandydatów nadszedł czas na zaprezentowanie ich wyborcom. W wybranym dniu, ówcześni przedstawiciele SU wraz z opiekunem SU oraz grupą uczniów chcących wesprzeć nasze działanie, dokonali prezentacji wszystkich nagrań. W jaki sposób? W tym celu wykorzystaliśmy dostępne w szkole tablety (które wystąpią w roli głównej w czasie samych wyborów). Podzieliliśmy się na kilka mniejszych grup oraz rozeszliśmy się po całej szkole, dzieląc między sobą klasy, które odwiedzimy. Każda grupa miała ze sobą tablet, na którym prezentowano nagrania kandydatów. W ten sposób, przeznaczając 2 godziny lekcyjne, udało nam się przedstawić wszystkim wyborcom (obecnym tego dnia w szkole) materiały video z prezentacjami kandydatów. Dodatkowo, aby umożliwić uczniom dostęp do wszystkich nagrań, w celu np. ponownego obejrzenia filmiku samodzielnie, w wybranym przez siebie czasie, przygotowaliśmy i rozwiesiliśmy w szkole specjalne plakaty, na których umieściliśmy link oraz kod QR do platformy, na której zamieściliśmy wszystkie nagrania (oczywiście za zgodą wszystkich kandydatów). Po upływie pewnego czasu, w którym wszyscy uczniowie mieli możliwość samodzielnego zapoznawania się planem działania kandydatów w formie nagrań video, nadszedł dzień wyborów. Tu kluczową rolę odegrały wspomniane już tablety. Na potrzeby wyborów, przygotowaliśmy formularz w Google Forms, który posłużył nam jako narzędzie gromadzenia głosów uczniów. W dniu wyborów, zespół składający się z ówczesnych przedstawicieli SU, uczniów chcących pomóc w działaniu oraz opiekuna SU, odwiedzał uczniów wszystkich klas po kolei. Każdy członek zespołu miał w rękach tablet. Po wejściu do sali lekcyjnej, uczniowie informowani byli o sposobie oddawania głosów, następnie każdy z nich, pojedynczo podchodził do dowolnej osoby z zespołu trzymającej tablet. Przy każdym imieniu i nazwisku widocznym w formularzu dodaliśmy zdjęcie kandydata, aby ułatwić uczniom odnalezienie osoby, na którą chcą oddać głos. Uczniowie wybierali w formularzu "swojego" kandydata, następnie klikali na tablecie na przycisk "prześlij" i wracali na swoje miejsce. Organizacja głosowania po wejściu do każdej z sal lekcyjnych umożliwiała przeprowadzenie wyborów z poszanowaniem wszelkich ich demokratycznych zasad. Tym sposobem, w czasie jednego dnia udało nam się przeprowadzić wybory w całej szkole, uzyskując ich wyniki po oddaniu ostatniego głosu. Wyniki wyborów przedstawiono za pośrednictwem szkolnego FB oraz szkolnej tablicy SU.
W głosowaniu wzięło udział 233 uczniów, co stanowi 85% wszystkich uprawnionych do głosowania.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Ówcześni przedstawiciele SU oraz grupa uczniów chcąca pomóc w realizacja działania.Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Dostrzegamy dwa najtrudniejsze elementy, z którymi musieliśmy zmierzyć się w ramach realizacji wyzwania.Pierwszym z nich było zapoznanie całej społeczności uczniowskiej z nagranymi przez kandydatów filmikami, na których omawiali swoje plany i pomysły. Nie chcieliśmy doprowadzić do sytuacji, w której uczniowie oddając swój głos nie mieliby wystarczających informacji na temat każdego z kandydatów. Dlatego też zdecydowaliśmy się zapoznać uczniów z nagraniami, poprzez odwiedzenie wszystkich klas w szkole i zaprezentowanie filmików oraz zamieszczenie ich na platformie internetowej, umożliwiając tym samym nieograniczony dostęp do wszystkich video kandydatów.Drugim trudnym zadaniem, z którym przyszło nam się zmierzyć było samo przeprowadzenie wyborów w formule, która jeszcze nigdy nie miała miejsca w naszej szkole, co za tym idzie - my sami robiliśmy to pierwszy raz. Wszyscy trochę obawialiśmy się tego dnia. Mieliśmy świadomość, że porwaliśmy się na zrealizowanie bardzo ważnego wydarzenia w życiu szkoły wykorzystując... Internet, czyli tworu, który może w bardzo różny sposób doprowadzić do totalnej klęski, chociażby poprzez niespodziewaną utratę wyników, spowodowaną dajmy na to błędem systemu. Zdawaliśmy sobie sprawę, że podejmujemy dość duże ryzyko lecz mimo to zdecydowaliśmy się na tę formę.