Ocena działania szkolnej demokracji

Diagnoza i plan działania: "Diagnoza"

Dodano: 04.12.2020

0

1

Samorząd organizuje demokratyczne wybory, umożliwiające powołanie odpowiednich organów. Przedstawiciele/przedstawicielki su zostali wybrani w demokratycznych – równych, powszechnych i bezpośrednich wyborach, w tajnym głosowaniu.
Zdecydowanie się zgadzam
Wszyscy uczniowie i uczennice mają prawo do głosowania i kandydowania (bez względu na oceny, ani opinię wychowawcy lub dyrektora).
Zgadzam się
W szkole przed wyborami odbywa się debata kandydatów do władz SU.
Nie zgadzam się
Zasady prowadzenia wyborów, kandydowania i głosowania opisane są w ordynacji (która jest częścią regulaminu SU lub załącznikiem do niego).
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole istnieją instytucje lub procedury pozwalające rozwiązywać sytuacje konfliktowe lub przypadki łamania praw ucznia (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje).
Zdecydowanie się zgadzam
Co w obszarze "Wybory i kwestie formalne" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
We wcześniejszych latach nie odbywała się debata przed wyborami. W tym roku chcemy to zmienić i zorganizować debatę do SU.
Samorząd działa według planu przygotowanego w oparciu o zebrane informacje o potrzebach i zainteresowaniach.
Zdecydowanie się zgadzam
Samorząd przynajmniej raz w roku zbiera informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów.
Nie wiem
Organizujemy w szkole wydarzenia, w których za poszczególne elementy odpowiadają wszystkie klasy.
Zdecydowanie się zgadzam
Organizujemy w szkole wydarzenia otwarte na sąsiadów//otoczenie szkoły.
Co w obszarze "Działania uczniów i uczennic" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Przynajmniej raz w roku chcemy zbierać informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów, a następnie je realizować.
Odbywają się stałe spotkania dyrekcji i władz SU, umożliwiające uczniom przekazywanie informacji o planowanych przez nich działaniach czy o potrzebach uczniów.
Zgadzam się
Uczniowie mają możliwość komunikować się z władzami SU w różny sposób (spotkania w klasach, dyżury, otwarte zebrania SU, itp.)
Nie wiem
W szkole działa uczniowski środek przekazu (strona fb, Instagram, radiowęzeł, tablica ogłoszeń su, itp.)
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole odbywają się dyskusje i debaty dotyczące ważnych dla nas tematów, w których biorą udział uczniowie i dorośli.
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Komunikacja i media" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Uczniowie mają sposobność komunikowania się z władzami SU w różny sposób (dyżury, spotkania otwarte).
Przynajmniej raz w roku szkolnym uczniowie szkoły mają możliwość wspólnego wraz z nauczycielami i dyrekcją podjęcia istotnej dla szkoły decyzji.
Nie zgadzam się
Uczniowie dysponują fragmentem przestrzeni szkolnej, mają możliwość samodzielnej zorganizowania tej przestrzeni.
Nie wiem
W naszej szkole organizowany jest budżet partycypacyjny, w którym uczniowie mogą zdecydować o przeznaczeniu określonej kwoty pieniędzy na zgłaszane przez siebie pomysły.
Nie zgadzam się
W szkole istnieje forum do spotkania i rozmowy przedstawicieli 3 grup (uczniów, nauczycieli i rodziców)
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Podejmowanie decyzji" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Uczniowie dysponują fragmentem przestrzeni szkolnej, mają możliwość samodzielnego zorganizowania tej przestrzeni.
W szkole bada się, czy uczennice i uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani podczas lekcji. Wnioski z tych badań przekładają się na zmiany w sposobie oceniania.
Nie zgadzam się
Odbywają się dyskusje szkolne lub klasowe o tym, co motywuje uczniów do nauki, z których pomysły są wprowadzane w życie.
Zdecydowanie się zgadzam
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania są konsultowane z uczniami (raz na 2 lata).
Zdecydowanie się zgadzam
Na lekcjach wdrażane są elementy oceniania kształtującego.
Zdecydowanie się zgadzam
Co w obszarze "Uczenie się i nauczanie" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
W szkole bada się czy uczniowie i uczennice rozumieją za co i jak są oceniani podczas lekcji. Wnioski z tych badań przekładają się na zmiany w sposobie oceniania.

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
16.12.2020 11:48

Dziękuję za zamieszczenie diagnozy. Jest niemal kompletna (brakuje odpowiedzi na pytanie o organizowanie w Waszej szkole wydarzenia otwartego na sąsiadów//otoczenie szkoły) i pokazuje interesujący obraz szkolnej samorządności: macie jej obszary dobrze zorganizowane i zadbane (Wybory i kwestie formalne) jak i takie, w których jest ogromne pole do działania (Podejmowanie decyzji). Cieszę się, że wybraliście do realizacji wyzwania powiązane z tymi tematami, które uważacie za słabiej ogarnięte (odpowiedzi "zdecydowanie nie zgadzam się" lub "nie wiem"). Takie wybory wskazują na Waszą chęć do dokonywania pozytywnych zmian. Powodzenia :-)